چین ادعای آمریکا را درباره تلاش برای دست‌یابی به اطلاعات واکسن کرونا رد کرد

آمریکا اعلام کرد کنسولگری چین را در شهر هیوستون می‌بندد

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در کنار رییس‌جمهو چین، شی جین پینگBrendan Smialowski / AFP

چین ادعاهای آمریکا را درباره این‌که کنسولگری‌اش در هوستون مالکیت معنوی آمریکا را دزدیده است، «تهمتی مخرب» خواند.

آمریکا به چین دستور داده است که تا روز شنبه کنسولگری خود را تعطیل کند تا «از مالکیت معنوی آمریکا و اطلاعات خصوصی آمریکایی‌ها حفاظت شود». در عین حال، چین هم آمریکا را به اقدام متقابل تهدید کرده‌است.

ونگ ونبین، یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین، ادعاهای مطرح شده درباره کلاه‌برداری در ویزا و روابط مخفیانه نظامی با کنسولگری چین را در سانفرانسیسکو رد کرد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری، گفت که چین از آمریکا می‌خواهد که بهانه‌تراشی برای محدود کردن، آزار و اذیت یا سرکوب پژوهش‌گران چینی را متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان‌های فدرال آمریکا روز چهارشنبه ادعا کردند که یک پژوهش‌گر بیولوژی به نام تانگ یوان، هنگام تقاضای ویزای آمریکا روابط خود با ارتش آزادی‌بخش خلق چین را مخفی کرده‌است.

گفته می‌شود که پس از یک مصاحبه با اف‌بی‌آی، این دانشجو به کنسولگری سانفرانسیسکو گریخته تا دستگیر نشود.

این اتفاق پس از آن رخ داد که دادستان‌ها دو هکر چینی را به‌خاطر تلاش برای دزدیدن اطلاعات از تاسیسات تگزاس، شامل سامانه سراسری پزشکی Texas A&M و مرکز سرطان MD Anderson دانشگاه تگزاس در هوستون متهم کردند.

در پی این اتفاقات، تنش در روابط میان دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا بالا گرفت. این دو کشور پیش از این هم در مسائل تجاری، هنگ‌گنگ، تاییدات نظامی و همه‌گیر شدن کووید-۱۹ با هم اختلاف داشتند.

سفارت چین در واشینگتن در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرد ادعاهای «ساختگی و بی‌اساس» آمریکا درباره اقدامات کنسولگری چین را محکوم کرد و خواستار «لغو سریع این تصمیم اشتباه» شد. این سفارت‌خانه در توییتی نوشت: «وقت آن رسیده که ترمز کرده، و مسیر درست انتخاب شود.»

در عین حال، رسانه‌های دولتی چین گفته‌اند که آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، تلاش می‌کند شکست‌های خود را به گردن پکن بیاندازد.

China Daily  که روزنامه انگلیسی‌‌زبان رسمی دولت چین است، تعطیلی کنسولگری هوستون را «یک قمار جدید در شرط‌‌بندی دولت آمریکا» توصیف کرد که با هدف «معرفی چین به عنوان یک عنصر خراب‌کار در سطح جهانی که از قوانین بین‌المللی سرپیچی می‌کند» صورت گرفته‌است.

این روزنامه ادامه داد: «رئیس‌جمهور آمریکا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد از رقبای انتخاباتی‌اش عقب افتاده، سعی دارد چین را عامل شر معرفی کند.»

© The Independent