بایدن ترامپ را نخستین رئیس‌جمهور نژادپرست آمریکا خواند

جو بایدن، چهار زن سیاه‌پوست را برای پست معاونت رئیس‌جمهور درنظرگرفته

جو بایدن، کاندیداری حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری پش رو - TIMOTHY A. CLARY / AFP

جو بایدن، دونالد ترامپ را «نخستین» نژادپرستی خواند که به ریاست جمهوری آمریکا رسیده‌است هرچند روسای جمهوری دیگری هم بوده‌اند که برده‌داری می‌کردند.

این کاندیدای دمکرات‌ها در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، اظهاراتش را روز چهارشنبه در جریان کمپین آنلاین که از سوی اتحادیه بین‌المللی کارمندان ترتیب داده شده بود، بیان کرد.

آقای بایدن پس از اعتراض یکی از شرکت‌کنندگان به اقدامات نژادپرستانه ترامپ در ماجرای کووید-۱۹ ترامپ را به دلیل استفاده از عباراتی چون «ویروس چینی»؛ «اشاعه‌دهنده نژادپرستی» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاندیدای دموکرات‌ها گفت: «شیوه‌ای که او با مردم بر اساس رنگ پوست و ملیت اصلی‌شان برخورد می‌کند، کاملا بیزارکننده است. هیچ رئیس‌جمهوری تاکنون چنین رفتاری نداشته‌است.»

او افزود: «هرگز، هرگز، هرگز. هیچ رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی این کار را انجام نداده ‌است، هیچ رئیس‌جمهور دموکراتی.»

آقای بایدن ادامه داد: «ما شاهد نژادپرستی بوده‌ایم، آن‌ها وجود دارند. آن‌ها برای انتخاب یک رئیس‌جمهور تلاش کردند و او نخستین فردی بود که این جایگاه را گرفت.»

اظهارات بایدن درحالی مطرح می‌شود که روسای جمهوری دیگری هم‌چون جورج واشنگتن و وودرو ویلسن برده داشته‌اند و با افزایش اعتراض‌ها نسبت به نژادپرستی نهادینه در سراسر آمریکا، اقدامات آن‌ها زیر ذره‌بین قرار گرفته‌است.

نام ویلسون، که طرفدار تبعیض نژادی بود، به‌زودی از دانشکده سیاست عمومی دانشگاه پرینستون پاک می‌شود. این تصمیم در پی اعتراض‌های ضدنژادپرستانه اخیر گرفته‌شد.

آقای ترامپ ساعاتی بعد، در روز چهارشنبه گفت که «بیش از هر کس دیگری، به جز آبراهام لینکن» برای سیاه‌پوست‌های آمریکایی کار کرده‌است. او با اشاره به اصلاحاتی که دولتش در حوزه عدالت کیفری، گسترش فرصت‌ها و کاهش شمار بی‌کاری در میان گروه‌های اقلیت قبل از همه‌گیر شدن ویروی کرونا انجام داده، اظهارداشت: «هیچ‌کس حتی به من نزدیک هم نشده‌است.»

کاترینا پیرسون، مشاور ارشد کمپین ترامپ در بیانیه‌ای گفته است که «هیچ‌کس نباید سخن‌سرایی‌های جو بایدن درباره عدالت نژادی را گوش بدهد.»

جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها، که اوایل هفته جاری گفته بود چهار زن سیاه‌پوست را برای پست معاونت رئیس‌جمهور درنظرگرفته، وعده می‌دهد که در صورت انتخاب شدن، با نژادپرستی نهادینه شده مقابله خواهدکرد.

او پیش از این هم آقای ترامپ را مورد انتقاد قرار داده‌بود؛ هنگامی‌که سال گذشته ترامپ گفت که چهار زن رنگین‌پوست نماینده کنگره از حزب دموکرات «باید به کشورهایشان برگردند».

آقای بایدن در آن زمان این اظهارات را «حمله نژادپرستانه صرف» خواند.

© The Independent