دمکرات‌های کنگره به لغو قانون منع ورود مسلمانان به آمریکا ر‌أی دادند

بعید است مجلس سنا که در اختیار جمهوری‌خواهان است این قانون را بپذیرد

جو بایدن هم روز دوشنبه گفته بود اگر به قدرت برسد در اولین روز ریاست‌جمهوری‌اش قانون ممنوعیت سفر را لغو خواهد کرد-EDUARDO MUNOZ ALVAREZ / Getty Images via AFP

دمکرات‌های کنگره ایالات‌متحده به لغو قانونی ر‌أی دادند که دولت ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع برخی از کشورهای آفریقا و آسیا به ایالات‌متحده وضع کرده بود. قانون لغو ممنوعیت روز چهارشنبه با ۲۳۳ رأی موافق در برابر ۱۸۳ رأی مخالف به تصویب رسید و تا حد زیادی با مرزبندی حزبی نمایندگان منطبق بوده است.

دولت ترامپ ممنوعیت اولیه را در سال ۲۰۱۷ به اجرا درآورد و سفر اتباع سوریه، عراق، ایران، سودان، لیبی، یمن و سومالی را به ایالات‌متحده ممنوع کرد. این ممنوعیت به «ممنوعیت مسلمانان» معروف شد زیرا معطوف به کشورهای دارای اکثریت مسلمان بود و در ادامه شامل چند کشور دیگر هم شد.

طبق لایحه جدید، اختیارات دولت درزمینهٔ مهاجرت محدود می‌شود و ازجمله، محدودیت‌های ورود به ایالات‌متحده پایان می‌یابد و تبعیض مذهبی به هنگام صدور روادید برای خارجیان ممنوع می‌شود.

طبق این قانون وزارت کشور و وزارت امنیت میهنی قبل از اجرای هرگونه محدودیت مسافرتی باید با کنگره مشورت کنند و زیان‌دیدگان از محدودیت‌ها حق‌دارند به دادگاه فدرال شکایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته خانم رشیده طلیب نماینده کنگره که ریاست رأی‌گیری را به عهده داشت ممنوعیت سفر به‌نوعی «حمایت از تبعیض در سطح فدرال» بود و نباید ادامه می‌یافت.

این لایحه را «جودی چو» به صحن مجلس آورد اما بعید است مجلس سنا که در اختیار جمهوری‌خواهان است آن را بپذیرد و شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه آن را تهدیدی نسنجیده و غیرمسئولانه برای امنیت ملی خوانده‌اند.

هنگامی‌که بحث در صحن مجلس ادامه داشت اندی بیگز نماینده آریزونا گفت دمکرات‌ها با توسل به «مغالطه مرد پوشالی» تبعیض مذهبی را بهانه کردند و قانونی را به تصویب رساندند که اختیارات رئیس‌جمهور را محدود می‌کند.

داگ کالینز نماینده جورجیا هم گفت هدف از این قانون تخریب رئیس‌جمهور بود نه ارائه راهکار در حوزه سیاست‌گذاری.

او گفت: باورها که یک بام دو هوا باشد سیاست‌گذاری معنایی نخواهد داشت. وگرنه اگر درست بود در سال ۲۰۱۱ که رئیس‌جمهور اوباما از همین اختیارات استفاده کرد و در رأی‌گیری‌ها به حقوق بشر و سایر مسائل اعتنایی نکرد باید صدای همه درمی‌آمد.

در ضمن جو بایدن هم روز دوشنبه گفته بود اگر به قدرت برسد در اولین روز ریاست‌جمهوری‌اش قانون ممنوعیت سفر را لغو خواهد کرد.

کاخ سفید در ماه مارس که اولین برنامه‌ریزی برای این لایحه صورت می‌گرفت رسماً با لغو قانون ممنوعیت مخالفت کرده بود و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود اختیارات رئیس‌جمهور برای محدودسازی ورود مسافر به ایالات‌متحده در جلوگیری از گسترش کرونا نقش محوری دارد.

در آن بیانیه آمده بود: قانون لغو ممنوعیت هر چه که نباشد تأخیرهای خطرناکی ایجاد می‌کند که ایمنی، امنیت و بهداشت مردم آمریکا را به خطر می‌اندازد.

© The Independent