قدردانی جواد ظریف از روسیه و چین در دیدار با همتای روس

ایران و روسیه تفاهم کرده‌اند که یک «توافق نامه درازمدت» به امضاء برسانند

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنار وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف - عکس از خبرگزاری تسنیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه  ایران که امروز وارد روسیه شد ساعاتی قبل و پس از پایان گفتگوهای خود با وزیر امور خارجه روسیه در مسکو در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به برخی پرسش‌ها پاسخ دهد.

ظریف در تشریح  دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفته است که «این فرصت فراهم شد که پیام جناب آقای روحانی به آقای پوتین را به صورت مفصل خدمت ایشان ارائه کنم، از نظرات ایشان در این ارتباط استفاده کردم و در همین چارچوب  قرار شد  که اجرای پیشنهادات مطرح شده  را مشترکاً دنبال کنیم».

ظریف گفته است که در این دیدار گفتگوهای خوبی در مورد روابط دوجانبه داشتیم و«در آینده نزدیک عهدنامه روابط دوجانبه ایران و روسیه به ۲۰ سالگی خود می‌رسد و به صورت اتوماتیک وار برای ۵ سال آینده تمدید می‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرده است که «در جریان گفتگوهای امروز توافق کردیم که همزمان تلاش کنیم یک توافق به روزی را برای دراز مدت بین دو کشور تنظیم کنیم و قبل از اینکه مدت زمان توافق نامه قبلی به پایان برسد توافقنامه جدید را آماده و به مجالس دو کشور برای تصویب ارائه کرده باشیم».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالی از قرارداد بلند مدت با روسیه سخن می‌گوید که پس از افشاگری‌ها درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین انتقادهای زیادی به عدم شفافیت این قرارداد مطرح شد. انتقادهایی که دامنه آن از مجلس شورای اسلامی تا بسیاری از مخالفین جمهوری اسلامی در برون مرز را گسترده است.

ظریف گفته که در این دیدار درباره بحران یمن با همتای خود گفتگو کرده است و همچنین در ارتباط با همکاری ایران و روسیه در موضوع افغانستان در راستای تحقق صلح در این کشور هم گفت‌وگوهای بین دو مقام ایرانی و روس انجام شده است. 

 ظریف از مواضع محکم «فدراسیون روسیه و چین» در آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی کرده است و گفته «در این دیدار در ارتباط با همکاری‌هایی که دو کشور  در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل خواهند داشت گفتگو‌های خوب و سازنده‌ای انجام دادیم».

بنا به گزارش ایسنا، جواد ظریف با اشاره به اینکه این سفر «سی‌امین» سفر او از زمانی‌ست که عهده‌دار سمت وزیر خارجه بوده است، گفته « این بار دومی است که در زمان شیوع ویروس کرونا به مسکو می آیم».

امروز جواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون ایران مبنی بر اینکه «پیام مهم حسن روحانی برای پوتین چیست؟» گفته بود: «اگر قرار بود در تلویزیون عنوان شود که در تهران گفته می‌شد».

بیشتر از