اطلاعات هر دو جعبه سیاه در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت

ابراز تردید کانادا، ‌اوکراین و خانواده جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ نسبت به روایت «خطای انسانی»

هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین با موشک‌های سپاه بر فراز تهران سرنگون شد-عکس از انتخاب

همزمان با استخراج اطلاعات صدای کابین خلبان از جعبه‌سیاه پرواز شماره ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در فرانسه، کانادا روایت جمهوری اسلامی در نقش «خطای انسانی» در سرنگونی این هواپیما را زیر سئوال برد.

فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر امور خارجه کانادا گفت: «اعتبار زیادی برای روایت ایران قائل نیستم و اشاره به خطای انسانی تنها می‌تواند ساده‌سازی علت واقعی این رویداد باشد.»

پیش‌تر نیز وزیر امور خارجه اوکراین تاکید کرده بود برای نتیجه‌گیری در مورد اینکه این هواپیما با ۱۷۶ سرنشین به گفته ایران بر اثر «خطای انسانی» ساقط شده، زود است.

«خطای انسانی»، عبارتی است که پس از سه روز انکار سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه از سوی مقامات تهران، به عنوان دلیل فاجعه اعلام شد. هواپیمای اوکراینی در بامداد هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ در شرایطی سرنگون شد که باوجود اینکه تا ساعاتی قبل حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق در جریان بود، مقامات جمهوری اسلامی منطقه پرواز ممنوع اعلام نکرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی شنبه این هفته، و بیش از شش ماه پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های پدافند سپاه بر فراز آسمان تهران، اعلام کرد که جعبه سیاه این هواپیما همراه با یک قاضی به فرانسه فرستاده شده است.

ایران توانایی بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه را نداشت، اما بنا بر دلایل نامشخص شش ماه از تحویل آن به فرانسه که توانایی پیاده کردن اطلاعات آن را دارد، خودداری کرد.

رویترز روز گذشته از استخراج اطلاعات صدای کابین خلبان خبر داد و گفت این اطلاعات در اختیار ایران قرار گرفته است.

روابط عمومی سازمان هواپیمایی ایران نیز اعلام کرد: «بر اساس اعلام تیم فنی اعزامی سازمان هواپیمایی کشوری به فرانسه جهت بازخوانی جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی بخش موسوم به FDR (ضبط داده‌های پروازی) بازیابی شده و در اختیار مسئول بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت. اکنون اطلاعات هر دو جعبه سیاه بازیابی شده و برای تحلیل در اختیار گروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد. از فردا، تحلیل مقدماتی این داده ها در لابراتوار BEA فرانسه آغاز خواهد شد.»

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که کشورش مالک هواپیما است و شماری از شهروندان خود را در این فاجعه از دست داده، ابرای امیدواری کرده که با بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه، عدالت اجرا شود و عاملان فاجعه به سزای اعمال خود برسند.

با این حال خانواده جان‌باختگان این پرواز در بیانیه‌ای از عدم حضور نماینده خود در مراحل بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه انتقاد کرده و تردید‌هایی را در مورد اعلام تعمیر جبعه‌سیاه مطرح کرده‌اند.

در بیانیه انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ آمده است: «به نتایج بررسی‌ها دل خوش نکرده‌ایم و پرسش‌های مهم‌تری داریم که جمهوری اسلامی موظف است به آنها پاسخ دهد.» در بخش دیگری از این بیانیه بار دیگر روایت جمهوری اسلامی از نقش «خطای انسانی» در این فاجعه مورد تردید قرار گرفته و خانواده‌ها خواستار انجام تحقیقات بی‌طرفانه شده‌اند.

بیشتر از