گزارش دخالت روسیه در همه‌پرسی انگلستان و اسکاتلند

«اولین دخالت دولت پس از شوروی در انتخابات آزاد یک کشور غربی»

بیلبورد نصب شده در خیابان‌های لندن پس از انتشار خبر دخالت روسیه در انتخابات بریتانیا، ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸-Daniel SORABJI / AFP

گزارش‌ها حاکی است مسکو سعی داشته در آخرین انتخابات عمومی و همچنین رفراندوم استقلال پنج سال پیش اسکاتلند دستکاری کند. اما شواهدی در دست نیست که برای دستکاری در رفراندوم اتحادیه اروپا اقدامی کرده باشد.

به گفته دومینیک گریو، عضو سابق پارلمان و کمیته امنیت و اطلاعات، گزارش این کمیته در مورد مداخله روسیه در جریان دموکراسی بریتانیا اوایل سال ۲۰۱۹ تکمیل شده است.

اما انتشار گزارش، به رغم درخواست‌های فراوان جهت در اختیار عموم قرار دادن آن، به دلیل انتخابات عمومی و مسائل امنیتی به تعویض افتاد. این در حالی است که گفته می‌شد گزارش حاوی اطلاعاتی است که ممکن است مورد توجه رأی‌دهندگان قرار بگیرد.

حالا دیلی تلگراف مدعی است گزارش، که قرار است امروز (سه‌شنبه) منتشر شود، حاوی جزئیات دخالت روسیه در رفراندوم استقلال اسکاتلند است اما هیچ اطلاعاتی در مورد رفراندوم برگزیت که دو سال پیش انجام شد نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن طور که روزنامه گفته، انتظار می‌رود گزارش، «اولین دخالت دولت پس از شوروی در انتخابات آزاد یک کشور غربی» را بازگو کند اما در عین حال انتظار نمی‌رود هیچ مدرکی را در مورد دخالت مستقیم این کشور در انتخابات برگزیت مطرح کند.

این در حالی است که چند روز قبل، رومینیک راب، وزیر خارجه، تأکید کرد که «فعالان روسی» در افشای سندی دست داشته‌اند که جزئیات کامل پیشرفت گفتگوهای دولت انگلستان با آمریکا را در خصوص یک معاهده تجاری پس از برگزیت برملا می‌کرد. جرمی کوربین، که آن زمان رهبری حزب کارگر را بر عهده داشت، این معاهده تجاری را به دست آورد.

بیم آن می‌رفت که این گزارش هرگز منتشر نشود اما با گرفتن کرسی ریاست آی‌اس‌سی توسط دکتر جولیان لوئیز، که پس از شکست کریس گرزلینگ، گزینه نخست وزیر برای این سمت، به دست آورد، انتشار گزارش در اولویت کاری وی قرار گرفت.

سفیر روسیه در انگلستان، آندری کلین، در گفتگویی با اخبار بی‌بی‌سی، اتهام دخالت کشورش در انتخابات را رد کرد. این در حالی است که روسیه به حمله اینترنتی به مراکز تحقیقاتی ویروس کرونا نیز متهم شده است.

وی گفت کشورش هیچ علاقه‌ای به دخالت در سیاست‌های داخلی بریتانیا ندارد. به گفته او «من هیچ دلیلی نمی‌بینم که از این موضوع به عنوان دخالت یاد شود.»

وی ادامه داد «ما هیچ دخالتی نمی‌کنیم. دلیلی برای دخالت وجود ندارد. چه حزب کارگر در رأس امور باشد چه محافظه‌کاران، ما دنبال روابط و بهبود روابط هستیم.»

© The Independent