عبور خطرناک یک شهاب‌سنگ بزرگ از نزدیکی زمین

هفته آینده یک شهاب‌سنگ نسبتا بزرگ از فاصله‌ای نزدیک به زمین عبور خواهد کرد

این شهاب سنگ‌ها با ادامه سفر خود می‌توانند در آینده در فاصله‌ای نزدیک‌تر به زمین قرار بگیرند-PIXABAY

در هفته جاری دو شهاب سنگ با فاصله‌ای امن از کنار زمین عبور خواهند کرد گرچه بعضی باور دارند ناسا هشدار داده است آنها می‌توانند تهدیدی برای سیاره ما باشند.

این آژانس فضایی شهاب‌سنگ‌های مذکور را «احتمالا خطرآفرین» طبقه‌بندی کرده است که تعریفی تقریبا منعطف و موسع دارد و صرفا یعنی آنها می‌توانند در زمانی در آینده دردسرساز شوند.

اما این باعث نشد که افرادی گزارش‌هایی منتشر کرده و ادعا کنند ناسا درباره خطر این شهاب‌سنگ‌ها «هشدار» صادر کرده یا حتی شایعاتی پخش کنند که این شهاب‌سنگ‌ها از کنار زمین عبور نکرده بلکه خود زمین را هدف قرار داده‌اند.

در واقع این دو شهاب سنگ که 2016 DY30 و 2020 ME3 نام دارند حتی در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین در فاصله‌ای دورتر از ماه قرار خواهند گرفت.

بعد هم آنها به مسیر خود در منظومه شمسی ما ادامه خواهند داد و در سفر خود از دیگر همسایگان ما دیدار خواهند کرد.

از آنجا که این شهاب سنگ‌ها با ادامه سفر خود می‌توانند در آینده در فاصله‌ای نزدیک‌تر به زمین قرار بگیرند به آنها لقب اشیای نزدیک زمین داده شده و در طبقه «شهاب‌سنگ‌های احتمالا خطرآفرین» دسته‌بندی شده‌اند. ولی مهم است که اشاره کرد «احتمالا خطرآفرین» بودن آنها متوجه سفر و مسیر آنان در آینده است و نه مسیری که در هفته جاری طی خواهند کرد که در فاصله‌ای آنقدر امن اتفاق می‌افتد که این شهاب‌سنگ‌ حتی قابل رویت نیستند چه رسد به این که تهدید آفرین باشند.

شهاب سنگ بزرگ‌تر در این میان شهاب سنگ 2020ND است که شعاعی ۱۷۰ متری دارد و به همین خاطر حدود ۱.۵ برابر چرخ و فلک لندن توصیف شده است. گرچه این مقیاس آن را به جسمی بزرگ روی زمین تبدیل می‌کند اما برای یک شهاب‌سنگ این اندازه مقیاس چندان بزرگی نیست.

این شهاب سنگ در فاصله ۰.۰۳۴ واحد نجومی، یا حدود ۵ میلیون کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت که بسیار دور تر از ماه است که به طور میانگین حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر از ما فاصله دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه هیچ یک از این دو شهاب سنگ قابل رویت نیستند و در آینده‌ای نزدیک هیچ تفاوتی بر روی زمین ایجاد نخواهند کرد، اما آسمان ما شاهد یک مسافر جدید است که هم قابل مشاهده و هم مهم می‌باشد. ستاره دنباله‌دار نئووایز (Neowise) در حال حاضر در حال عبور از کنار زمین است و اگر در زمانی مناسب نگاه کنید قابل مشاهده با چشم غیرمسلح است. 

برخلاف شهاب‌سنگ‌های جدید، ناسا به کرات درباره ستاره دنباله‌دار نئووایز اظهارنظر کرده است و منجمان این سازمان تصاویر آن را منتشر کرده و این آژانس فضایی مدام اطلاعاتی را درباره بهترین حالت و زمان مشاهده آن ارائه می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان