سردار جلالی: آتش‌سوزی‌ها امنیتی نیست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل می‌گوید ماهیت انفجار نطنز از حوادث دیگر  جدا است

جلالی روز گذشته به مجلس رفت تا در مورد آتش‌سوزی‌های اخیر توضیح دهد- ICANA

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، انفجارها و آتش‌سوزی‌های اخیر را ناشی از «عدم رعایت ملاحظات ایمنی» دانست اما گفت که حادثه نطنز از حوادث دیگر مجزاست.

غلامرضا جلالی در حالی انفجار نطنز را مجزا دانست که گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، هم ۱۵ تیرماه در پاسخ به خبرنگاران درباره انفجار تأسیسات هسته‌ای نطنز گفته بود: «ما کارهایی می‌کنیم که بهتر است ناگفته بماند.» او در عین‌حال، دخالت اسرائیل در این حادثه را تائید نکرده بود.

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل روز ۲۹ تیرماه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص با حادثه سایت هسته‌ای نطنز توضیح داد: «این حادثه مجزا از دیگر حوادث است. سازمان پدافند غیرعامل گزارش بررسی‌های خود را به شورای عالی امنیت ملی ارائه کرده و دبیرخانه این شورا قرار است به جمع‌بندی موضوع حادثه بپردازد.»

او با تأکید بر این‌که انفجارها و آتش‌سوزی‌های اخیر نتیجه حمله سایبری نبوده و به دلیل عدم رعایت ملاحظات ایمنی شاهد چنین حوادثی بودیم، دستور محرمانه‌ رئیس‌جمهور آمریکا به سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) برای حمله سایبری به ایران را صرفاً یک تهدید دانست.

او تأکید کرد: «زیرساخت‌های پدافندی جمهوری اسلامی ایران از وضعیت امنیت نسبی و مناسب برخوردار است اما تهدید ارتش آمریکا تهدید جنگی است که در لایه‌های دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد.»

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، جلالی تصریح کرد: «آمریکایی‌ها خود این نوع تهدید حمله به زیرساخت‌های کشور را حملات جنگی محسوب می‌کنند و در راهبردهایی عملیاتی خود آن‌ها را دنبال می‌کنند لذا شورای عالی امنیت ملی باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند و پاسخ جدی به آن‌ها بدهد.»

او با اشاره به آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای اخیری که در ایران رخ داده تصریح کرد: «ریشه هیچ‌کدام از این حوادث امنیتی نبوده است، متأسفانه برخی از رسانه‌ها این شبهات را به وجود آوردند و به‌اشتباه ذهن مردم را درگیر کردند. حال آنکه بسیاری از این حوادث ریشه امنیتی ندارند و ضعف‌های ایمنی موجب بروز این رخدادها شده است.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ۱۲ تیرماه هم در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به حادثه‌های آتش‌سوزی در صنایع پتروشیمی ایران در سال‌های گذشته اظهار داشته ‌بود: «فرض اولیه این بود که شاید منشأ این حوادث، حمله‌های سایبری و خرابکارانه باشد ولی با بررسی‌های ما مشخص شد تقریباً تمام این حوادث در لایه‌های ایمنی به وجود آمده بود.»

ایران در ماه‌های اخیر شاهد یک سلسله انفجار و آتش‌سوزی بوده است. انفجارهای ششم تیرماه در شرق تهران، ۱۲ تیرماه در تأسیسات غنی‌سازی نطنز، ۲۰ تیرماه در منطقه گرم‌دره و ۲۹ تیرماه در نیروگاه حرارتی اسلام‌آباد اصفهان از جمله آن‌هاست.

در ماه‌های اخیر، بسیاری از مناطق جنگلی و مراتع ایران، به‌خصوص در جنگل‌های زاگرس دچار حریق شدند. سرهنگ علی‌ عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در تاریخ ۸ تیر گفته بود که از ابتدای سال خورشیدی (تا هشتم تیرماه) حدود ۱۱۰۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته که «از نظر ما درصدی از این آتش‌سوزی‌ها عمدی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش وب‌سایت یاهو از مجوزی پرده برداشت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای انجام یک سری عملیات مخفیانه سایبری علیه ایران به سازمان جاسوسی این کشور (سیا) داده است.

هفته گذشته، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع ناشناس آمریکایی نوشته بود که به نظر می‌رسد انفجارهای اخیر در مناطق نظامی و هسته‌ای ایران «کار اسرائیل و با اطلاع آمریکا» بوده است. منابع مطلع، به روزنامه آمریکایی گفته بودند که خسارت وارد شده به تأسیسات هسته‌ای نطنز می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تعویق همراه کند.

در پی خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، ایران تعهدات هسته‌ای خود نسبت به این عهدنامه را کاهش داد. در مدت هشت‌ماهه منتهی به دی‌ماه ۱۳۹۸، ایران در پنج گام تمامی محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام را برداشت.

بیشتر از