کهنه‌سرباز بریتانیا نشان شوالیه از ملکه این کشور دریافت کرد

این مراسم بدون پوشیدن ماسک برگزار شد که انتقادهایی را با خود به همراه داشت

این مراسم، خصوصی در کاخ ویندزور برگزار شد و مردم اجازه تماشای مراسم را نیافتند - Chris Jackson / POOL / AFP

در نخستین برنامه رسمی ملکه بریتانیا پس از آغاز قرنطینه، کاپیتان تام مور «نشان شوالیه» را از وی دریافت کرد. 

این کهنه‌سرباز ۱۰۰ ساله جنگ دوم جهانی، برای دریافت این نشان افتخار در مراسمی منحصر به فرد در قصر ویندزور حضور یافت. 

ملکه بریتانیا که در دوران همه‌گیری دنیاگستر کرونا در قصر ویندزور اقامت داشته است، با گذاشتن شمشیر به جای مانده از  پدرش، جرج ششم، بر شانههای کاپیتان مور، به او لقب شوالیه اعطا کرد.

ورود ملکه با نوای ساز «بگ پایپ» یا نی اسکاتلندی اعلام شد که توسط نوازنده مخصوص ملکه، ریچارد گریزدیل، از هنگ سلطنتی اسکاتلند نواخته شد. 

اعطای لقب شوالیه به کاپیتان مور، در پی موفقیت چشمگیر او در جمع‌آوری کمک مالی برای نظام درمانی بریتانیا صورت گرفته است. او در آستانه یکصدمین سالروز تولدش، با همکاری خیریه‌های ان اچ اس، با پیاده‌روی، توانست ۳۳ میلیون پوند کمک مالی جمع کند. 

ملکه بریتانیا که در مراسمی غیررسمی میزبان کاپیتان ۱۰۰ ساله بود، ۵ دقیقه با او صحبت کرد و گفت:‌ «از شما بسیار متشکرم. شما مبلغ حیرت‌آوری پول جمع کردید.» 

سر تام در این مراسم که با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شده بود، با اعضای خانواده خود، از جمله دخترش هنا اینگرام-‌مور، دامادش کولین اینگرام، و نوه‌هایش بنجی و جورجیا حضور یافت. 

این مراسم، خصوصی در کاخ ویندزور برگزار شد و مردم اجازه تماشای مراسم را نیافتند.

مراسم اعطای نشان در کاخ باکینگهام لندن و نیز کاخ هالی رودهاوس در شهر ادینبرو که قرار بود در ماه‌های ژوئن و ژوئیه برگزار شوند، به تعویق افتاده است، اما مراسم تفویض نشان شوالیه به کاپیتان تام از این موضوع مستثنی شده است. 

همزمان با شرایط استثنایی همه‌گیری دنیاگستر و نیز با اعلام خبر اعطای فردی نشان شوالیه سر تام از سوی دفتر نخست وزیری، کاخ باکینگهام بر این باور است که این نخستین بار است که مراسم به شکلی منحصر به‌فرد برگزار شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خاندان سلطنتی با انتشار عکسی از ملکه در حال اعطای نشان به سر تام، در توییتی نوشتند: «‌به‌پاخیز، کاپیتان سر توماس مور! امروز در مراسمی مخصوص در کاخ ویندروز، ملکه افتخار لقب شوالیه را به کاپیتان ام مور اعطا کرد.»

هنا، دختر سر تام، در آستانه این مراسم در گفت‌و‌گو با برنامه صبحگاهی بی بی سی گفت: «این شورانگیزترین روز است. در قیاس با تمامی افتخاراتی که نصیب تام شده‌اند، این نشان واقعا مثل خامه روی کیک است. به باور من این اولین مراسم فردی اعطای نشان است. همین حالا که ما صحبت می‌کنیم، آئین برگزاری مراسم در دست تدوین است و ما به سادگی کاری را خواهیم کرد که از ما انتظار می‌رود.»‌

بنجی، نوه این کهنه‌سرباز بریتانیا، نیز افزود: «امروز برای کل خانواده ما واقعا روز ویژه‌ای بود. » 

او در گفت‌وگو با این برنامه گفت: «می‌خواهم از تک تک کسانی که ما را یاری و حمایت کردند تشکر کنم. بدون یاری همه کسانی که پشت دوربین بودند، در این موقعیت قرار نداشتیم. از طرف خانواده از شما به خاطر این که ما را به اینجا رساندید، بسیار متشکریم.» 

کاپیتان تام در ابتدا می‌خواست فقط ۱۰۰۰ پوند کمک جمع‌آوری کند، اما پس از انتشار خبر کارزار او، با سرعت به نامی آشنا در سراسر بریتانیا بدل شد. 

در پی اعلام خبر اعطای نشان شوالیه، سر تام گفته بود که بی‌صبرانه منتظر دریافت آن از سوی ملکه است. 

او ضمن حضور در برنامه صبحگاهی بی بی سی، به شوخی گفت: «امیدوارم ایشان (ملکه) دست خیلی سنگینی با شمشیر نداشته باشد، زیرا ممکن است تا آن وقت من یک روح پیر ضعیف باشم.»‌

او همچنین در توییتی در حساب کاربری خود گفت که این مراسم، منحصر به‌فرد ترین روز خواهد بود. 

سر تام نوشت: «هرگز تصور نمی‌کردم که این نشان را دریافت کنم. افتخاری عظیم برای من است و بی‌صبرانه منتظر دیدار با ملکه هستم. این قطعا منحصر به‌فردترین روز زندگی من خواهد بود. »

این نوشته‌های او با هشتگ «#جمعه روز خوبی خواهد بود»، در توییتر همراه شد.  

در پی انتشار خبر اعطای نشان شوالیه کاپیتان تام، او اعلام کرد که کتاب زندگینامه‌‌اش را در حمایت از خیریه جدید خود، بنیاد کاپیتان تام، منتشر می‌کند. 

 این کاپیتان صد ساله، قرار است اسم کتاب خود را «فردا روزی خوب خواهد بود» نام‌گذاری کند؛ عنوانی که به پاس احترام به واژه‌هایی انتخاب شده که او در آستانه یکصدمین سالروز تولدش در روز ۳۰ آوریل میلادی توییت کرده بود.

© The Independent

بیشتر از زندگی