کارشناسان حقوق بشر سازمان‌ملل: حکم اعدام معترضان آبان‌ماه را لغو کنید

«از اعترافات تحت شکنجه در دادگاه غیرمنصفانه استفاده شده است»

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و امیر مرادی-عکس از هرانا

با گسترده تر شدن اعتراض‌ها به صدور حکم اعدام در ایران به ویژه اعدام سه جوان که در جریان اعتراض‌های مردمی‌آبان‌ماه ۱۳۹۸ دستگیر شدند، گروهی از کارشناسان ویژه حقوق بشر سازمان ملل به کمپین ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ اعدام نکنید (#اعدام_نکنید) پیوستند.

پس از اینکه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در بعدازظهر سه‌شنبه از تایید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی خبر داد، کاربران شبکه‌های اجتماعی بیش از ۹ میلیون بار این هشتگ را در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توییتر به نشر رساندند. این هشتگ برای ساعاتی ترند اول جهانی بود و به ترند اول توییتر فارسی تبدیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل آمده است: «ما به صدها هزار ایرانی در شبکه‌های اجتماعی می‌پیوندیم که اعدام را محکوم کرده‌اند.» آنها از قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواسته‌اند حکم اعدام‌ این جوانان را لغو کند و خواستار تحقیقات مستقل در این زمینه شده‌اند.

به گزارش کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، این کارشناسان مستقل سازمان ملل در بیانیه‌ خود از روند دستگیری این سه جوان انتقاد کرده و به اعتراف آنها تحت شکنجه و عدم دسترسی وکلا به پرونده آنها اشاره کرده‌اند. این کارشناسان حقوق بشر تاکید کرده‌اند که از اعترافاتی که تحت شکنجه از این جوانان اخذ شده بعدا در دادگاهی غیر منصفانه استفاده شده است.

کارشناسان سازمان ملل درحالی به کمپین مردمی اعدام نکنید پیوسته‌اند که پیش‌تر شماری از مقامات و رهبران جهان از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و نمایندگان مجلس نیوزیلند از طوفان توییتری ایرانیان در مخالفت با حکم اعدام حمایت کرده بودند.

بیشتر از