چه موقع از روز بهترین زمان برای سفرهای هوایی است؟

در یک نظرسنجی ۸۹ درصد شرکت کنندگان طرفدار پرواز زودهنگام بودند

پروازهای ارزان هواپیمایی‌ها معمولا خیلی زود یا خیلی دیرند که هر یک مزایا و مضرات خود را دارد- OLI SCARFF / AFP

برای پروازهای کوتاه داخل اروپا آیا سحرخیزید یا دیر خواب؟ همان‌طور که می‌دانید پروازهای ارزان هواپیمایی‌ها معمولا خیلی زود یا خیلی دیرند که هر یک مزایا و مضرات خود را دارد و تجربه تاریکی در هر دو اتفاق خواهد افتاد.

پروازی که ساعت ۷ صبح پرواز می‌کند، شروعی بی‌نهایت زود است. حتی اگر شب گذشته را در هتلی نزدیک فرودگاه بگذرانید، تنها کسی بی‌خیال‌تر از من راضی خواهد شد بعد از ۵:۳۰ صبح از خواب بیدار شود. 

این وضعیت را با موردی مقایسه کنید که پرواز ۸ شب بلند می‌شود که احتمالا به شما اجازه می‌دهد یک روز تعطیل کامل را برای خود داشته باشید، اما رسیدن به مقصد در ساعت ۱۱ شب هم چالش‌های خاص خود را دارد.

برای این که بفهمم حس و حال عموم مردم درباره زمان پرواز چیست، یک نظرسنجی در توییتر به راه انداختم که دو هزار ۷۳۶ نفر در آن شرکت کردند. در این نظرسنجی پرسیدم کدام را ترجیح می‌دهید: سوار پرواز شدن ساعت ۷ صبح یا فرود در مقصد در ساعت ۱۱ شب؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتیجه شگفت‌زده‌ام کرد: تقریبا از هر ده نفر ۹ تن (در واقع ۸۹ درصد در برابر ۱۱ درصد) طرفدار پرواز زودهنگام بودند.

برای من دو مزیت درباره پروازهای زودهنگام سر صبح وجود دارد. اول، نظم و ترتیب: تمام هواپیما‌یی‌ها می‌خواهند اولین دسته از پروازهای خود را سر ساعت و به موقع انجام دهند و تاخیر در پروازها معمولا از میانه روز آغاز شده و روی هم انباشته می‌شود. پس احتمال بیشتری است که با پرواز در صبح، سر موعد مقرر به مقصد خود برسید.

علاوه بر آن، شما بیشتر آن روز را در مقصد مال خودتان می‌کنید. کاربری به نام ردوی می‌نویسد: «خروج زودهنگام از فرودگاه مبدا به این معنی است که برای ناهار در هتل شهر مقصد خواهم بود و از بعدازظهر می‌توانم تعطیلات و تفریح خود را شروع کنم.»

سارا نیز طرفدار رسیدن به مقصد در نور روز است: «قطعا پرواز زودهنگام را ترجیح می‌دهم چون پیدا کردن ویلا یا هتل  در شب اصلا کار خوشی نیست.»

گازا می‌گوید یک بعد احساسی هم در این زمینه وجود دارد: «تعطیلات من از فرودگاه آغاز می‌شود و من عاشق راحت شدن از دست ساک‌ها و نشستن در رستوران و صبحانه خوردنم که به من آرامش می‌دهد.»

طرفداران پروازهای دیرهنگام سخت‌تر پیدا می‌شدند اما جان کین به نظر می‌رسید کاملا از سفر خود به پایتخت چک با پرواز تجاری بریتیش ایرویز راضی است.

او گفت: «پرواز ساعت ۷ شب از فرودگاه هیترو به پراگ خوب است. در هواپیما کمی نوشیدنی و غذا خورده و با پرواز تجاری بریتیش ایرویز سبک و ساده در مقصد فرود می‌آیید. ساعت ۱۱:۱۵ به هتل رسیده، ساک‌های خود را می‌گذارید و کمی به خودتان می‌رسید و تا ساعت ۱۱:۳۰ شب دوباره بیرون خواهید زد.»

آقای کین خوشحال خواهد شد که بداند بریتیش ایرویز قرار است پروازهای عصرانه خود را در پاییز از سر گیرد و من هم مایل‌ام روحیه او را برای علاقه به این پروازهای دیرهنگام ستایش کنم.

به نظر می‌رسد ترکیب کارآمد، ترکیبی از پروازهای رفت زودهنگام و پروازهای بازگشت دیرهنگام باشد. «آن» می‌نویسد: «تنها زمانی که مشکلی با بیدار شدن از خواب وقتی هوا هنوز تاریک است ندارم وقتی است که می‌خواهم به پروازم برسم. البته از پروازهای بازگشت دیرهنگام هم راضی‌ام چون اجازه می‌دهند بیشترین استفاده را در طول روز از محل مورد اقامتم داشته باشم.»

جوآن هم او را تایید می‌کند: «زود برس و دیر برو تا بیشترین استفاده را از تعطیلات خود بکنی!»

کاربری به نام بلوچرن‌بوی هم می‌نویسد: «مجبورم موافقت کنم: پرواز از گلاسکو به آلیکانته ساعت ۷ صبح و بازگشت از آلیکانته به گلاسکو ساعت ۹:۳۰ شب پروازی است که من همیشه می‌گیرم.»

در تجربه من زمان‌های خیلی دیر یا زودتر در پروازها به اروپای شرقی اتفاق می‌افتد. فرودگاه گدانسک امشب به طور ویژه در فاصله ساعات ۱۱:۵۵ شب تا ۱:۱۰ صبح شلوغ است چرا که پروازهای ورودی از دانکستر، گاتویک، لوتون، ادینبورا و لیورپول دارد.

اما پرواز ویز ایر به بلغارستان مقام اول را از آن خود می‌کند چرا که حدود ساعت ۱۰ شب پرواز را آغاز کرده و حدود ۲ یا ۳ صبح به زمین می‌نشیند، دقیقا همان زمانی که زنگ ساعت برای مسافران پروازهای زودهنگام به صدا در می‌آید ...

© The Independent

بیشتر از زندگی