رهبر جمهوری اسلامی هنوز از ارتش وحشت دارد

تاریخ جنگ به‌شیوه‌ای تحریف می‌شود تا همه پیروزی‌ها از آن سپاه و شکست‌ها از آن ارتش باشد

علی خامنه‌ای اجازه نمی‌دهد از فرماندهان ارتش مانند فرماندهان سپاه، چهره‌سازی شود- khamenei.ir

روز ۱۱ خرداد ۱۳۹۹، خبرگزاری ایرنا فیلم مصاحبه خبرنگارانش با دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش را منتشر کرد.

 در این مصاحبه تصویری، از تلاش سپاه برای تغییر تاریخ جنگ و غصب پیروزی‌های ارتش و از آن خود نشان دادن آن‌ها از طریق رسانه‌های رسمی حکومتی انتقاد شده بود.

دربادار سیاری همچنین از دخالت بی‌حد و نصاب سپاه پاسداران در اقتصاد و سیاست کشور انتقاد کرده بود.

به دستور مقامات امنیتی جمهوری اسلامی و همچنین فرماندهان سپاه پاسداران، فیلم این مصاحبه به‌سرعت از وب‌سایت و صفحه اینستاگرام ایرنا حذف شد.

بیش از یک ماه بعد، در روز شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹، خبری مبنی بر شکایت سپاه پاسداران از پنج نفر از خبرنگاران خبرگزاری ایرنا به دلیل مصاحبه با معاون هماهنگ‌کننده ارتش منتشر شد.

یک روز بعد، سخنگوی سپاه پاسداران به‌صورت عجولانه، خبر شکایت این نهاد نظامی از خبرگزاری ایرنا را تکذیب کرد؛ تکذیبی که چندان باورپذیر به نظر نمی‌رسد.

اما چرا سپاه با انتشار نظر فرماندهان ارتش مخالف است و هر تلاشی برای انتقال دغدغه‌های فرماندهان این نیرو را به‌سرعت سرکوب می‌کند؟

حبیب‌الله سیاری؛ تکاوری که فرمانده شد

دریادار حبیب‌الله سیاری، کسی که از او به‌عنوان معمار نوین نیروی دریایی ارتش ایران پس از انقلاب یاد می‌شود به مدت ده سال فرماندهی این نیرو را از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ بر عهده داشت.

به این ترتیب، سیاری پس از دریابد فرج‌الله رسایی که به مدت دوازده سال فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بین ۱۳۳۹ الی ۱۳۵۱ بر عهده داشت دارای بیشتر مدت زمان فرماندهی این نیروی نظامی است.

حبیب‌الله سیاری در کنار موفقیت در جلب اعتماد سران کشوری و به‌ویژه علی خامنه‌ای، موفق شد تا در دوران کوتاهی که جانشینی فرماندهی این نیرو را بر عهده داشت عملکرد موفقی در امر فرماندهی از خود نشان دهد که خود یکی از دلایل انتخاب او به‌عنوان فرماندهی نیروی دریایی ارتش بود.

با شروع رسمی جنگ ایران و عراق پس از تهاجم گسترده ارتش بعثی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، حبیب‌الله سیاری که ۲۵ سال داشت به‌عنوان یکی از تکاوران نیروی دریایی ارتش به مقاومت در برابر تهاجم و پیشروی ارتش عراق در خرمشهر پرداخت.

او سپس در عملیات شکست حصر آبادان شرکت کرد و در این عملیات به علت برخورد ترکش خمپاره از ناحیه روده، معده، اثنی‌عشر و کبد دچار آسیب شدید شد.

سیاری با وجود جانبازی ۷۵ درصدی، پس از گذراندن دوره درمان به میدان جنگ برگشت و در مدت ۹۴ ماه در ۳۲ مأموریت جنگی شرکت کرد.

پس از پایان جنگ، او به فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی منجیل و سپس تیپ یکم تفنگداران دریایی بندرعباس رسید. پس از آن نیز مدتی جانشین فرمانده منطقه یکم دریایی، فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت و در نهایت فرمانده منطقه چهارم دریایی نداجا شد.

آقای سیاری پیش از رسیدن به پست فرماندهی نیروی دریایی ارتش، دوره علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذراند و مدرک دکتری را کسب کرد. در دوران فرماندهی او، روند بازسازی و بازیابی توان از دست رفته نیروی دریایی ارتش که به علت فرماندهی ضعیف علی شمخانی در دهه ۷۰ شمسی بر آن روا شده بود، با سرعت بیشتری پیگیری شد.

به مدد افزایش بودجه این نیرو، روند ساخت ناوچه‌های جدید کلاس موج، شناورهای موشک‌انداز کلاس سینا و همچنین زیردریایی‌های سبک غدیر و نیمه‌سنگین فاتح سرعت گرفت.

متعاقباً در دوران فرماندهی او، دو ناوچه کلاس موج به نام‌های جماران و دماوند و همچنین دو شناور موشک‌انداز کلاس سینا با نام‌های درفش و سپر توسط صنایع شهید تمجیدی در بندرانزلی و شهید رجایی در بندرعباس متعلق به سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و با همکاری بیش از ۷۰۰ مرکز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی، سازمان‌ها و صنایع مختلف وزارت دفاع ساخته و تحویل نیروی دریایی ارتش شدند.

در دوره فرماندهی سیاری، شماری از شناورها و ناوچه‌های از رده خارج و یا فرسوده بازسازی و ارتقا یافتند. هوادریا (هواپیمایی نیروی دریایی) دارای فرماندهی مجزا شد و هاورکرافت‌های عملیاتی‌اش از تنها سه فروند در سال ۱۳۸۶ به شش فروند در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت. همچنین تعداد هلیکوپترها و هواپیماهای عملیاتی‌اش نیز به ترتیب از ۱۵ و دو فروند در سال ۱۳۸۶ به ۲۳ و چهار فروند در سال ۱۳۹۶ افزایش پیدا کرد.

لازم به ذکر است در زمان فرماندهی دریادار سیاری، نیروی دریایی ارتش بار دیگر قابلیت انجام مأموریت‌های بین‌المللی، طولانی و در فواصل دور را پیدا کرد.

متعاقباً با اعزام ۵۰ ناوگروه به آب‌های آزاد با دزدی دریایی در خلیج عدن مقابله شد و روابط نیروی دریایی ایران با نیروهای دریایی سایر کشورها چون ایتالیا بهبود یافت. در این دوران، نه‌تنها نیروی دریایی ارتش توانست تا وجهه و عملکرد خوبی از خود در سطح بین‌المللی نشان داده بلکه توانست جایگاه مهمی در سیاست راهبردی دفاعی ایران پیدا کند.

برکناری دریادار سیاری

برخلاف آنچه در سپاه پاسداران، نیروی مورد اعتماد سران جمهوری اسلامی و به‌خصوص علی خامنه‌ای در جریان است، یعنی محبوب‌سازی فرماندهان و استفاده از محبوبیت آن‌ها به‌منظور افزایش نظم و انسجام و همچنین سرسپردگی در میان نیروهای سپاه، سران جمهوری اسلامی و ارگان‌های امنیتی مخالف محبوب‌سازی و پدیدار شدن چهره‌های کاریزماتیک در میان ارتشیان هستند.

چنانچه یک فرمانده ارتشی با نشان دادن شایستگی در سمت خود و همچنین کسب محبوبیت در میان نیروهای تحت امرش به یک چهره کاریزماتیک تبدیل شود، سریعا از سمت خود حذف شده و به مقامی منتصب می‌شود تا توانایی اثرگذاری بر نیروهای تحت امرش را نداشته باشد و در صورت بروز نارضایی عمومی علیه رژیم جمهوری اسلامی، نیروهایش را به حمایت از مردم تشویق نکند.

در کنار عملکرد موفقش در امر فرماندهی، حبیب‌الله سیاری به معیشت کارکنان و پرسنل نیروی دریایی ارتش اهمیت می‌داد و در این راستا نیز اعتراضاتی غیرعلنی نیز به مقامات دولتی داشت.

این مسئله در کنار سوابق ماموریت‌هایش در زمان جنگ با عراق، سبب افزایش محبوبیت و مقبولیت او در میان پرسنل نیروی دریایی و همچنین سایر نیروهای چهارگانه ارتش شد و کار را به جایی رساند که تصمیم برکناری و انتصاب وی به سمتی در ستاد ارتش که او را کمتر در معرض دیده شدن قرار می‌داد، یعنی معاونت هماهنگ‌کننده این نیرو گرفته شد.

اعتراض به تمامیت‌خواهی سپاه پاسداران و تحریف تاریخ

تغییر سمت دریادار سیاری از فرماندهی نیروی دریایی ارتش به معاونت هماهنگ‌کننده ارتش بر تلاش‌های او جهت احقاق حق ارتش و بازیابی جایگاه از دست رفته آن و همچنین اعتراض به تمامیت‌خواهی و تحریف تاریخ توسط سپاه پاسداران پایان نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خردادماه سال جاری، دریادار سیاری به روابط عمومی ارتش دستور داد تا شرایطی برای مصاحبه وی در خبرگزاری ایرنا فراهم نمایند تا او اعتراض و انتقادات خود و هزاران نفر از پرسنل ارتش را از طریق این رسانه به گوش سران حکومتی و فرماندهان سپاه پاسداران برساند.

این مصاحبه به درخواست ارتش و در استودیو سازمان عقیدتی سیاسی این نیرو و با حضور مدیران روابط عمومی‌اش ضبط شد و مسئولیان ارتش قبل و بعد از مصاحبه در تمامی مراحل نظارت داشتند.

سیاری به‌عنوان یک تکاور که ۹۴ ماه سابقه حضور در میادین نبرد جنگ با عراق را داشت، در این مصاحبه به‌تندی از عملکرد سپاه پاسداران برای تحریف تاریخ انتقاد کرد. او به ساخت سریال‌های تلویزیونی چون «کیمیا» و فیلم‌های سینمایی چون فیلم «چ» اشاره کرد که توسط سپاه و با صرف میلیاردها تومان ساخته می‌شوند تا تاریخ جنگ را به‌نفع سپاه تحریف کنند و ارتش را ناکارآمد جلوه دهند.

او همچنین به انحصاری بودن تبلیغات رسانه‌ای و فرهنگی برای سپاه پاسداران در رسانه‌های حکومتی اعتراض کرد و دخالت سپاه در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی را مغایر با وظایف ذاتی این نیروی نظامی دانست.

چرا از ارتش می‌ترسند؟

با وجود اعمال محدودیت‌های امنیتی، سیاسی و فرهنگی توسط سازمان حفاظت اطلاعات و همچنین سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش بر پرسنل نیروهای چهارگانه ارتش، باز هم مقامات کشوری و شخص علی خامنه‌ای از جانب ارتش ایران احساس خطر می‌کنند.

آن‌ها همواره در تلاش‌اند تا از محبوبیت این نیرو در میان مردم کاسته و در مقابل به محبوبیت و مقبولیت سپاه پاسداران افزوده شود.

در این راستا، سپاه پاسداران با استفاده از نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود در ارگان‌های دولتی به‌خصوص در سازمان صداوسیما و همچنین با بهره‌گیری از سازمان‌های تبلیغاتی و فرهنگی خود سعی در تحریف تاریخ جنگ، قهرمان‌سازی و نسبت دادن پیروزی‌های ارتش ایران به خود می‌کند.

سال‌هاست که وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی به مقابله با خبرنگاران و تاریخ‌نگارانی می‌پردازد که به ثبت و تدوین تاریخ ارتش ایران و به‌خصوص بازگویی رشادت‌های آن‌ها در طول جنگ ایران و عراق مشغولند.

نگارنده این مطلب نیز در سال ۱۳۹۱ به دلیل همکاری‌اش با دفتر مطالعات و تحقیقات راهبردی نیروی هوایی ارتش (که در حال حاضر مرکز پژوهش‌های راهبردی نام دارد) و همچنین کار بر روی پروژه‌ای به نام شناسنامه تفصیلی نهاجا جهت ثبت و مستندسازی تاریخ نیروی هوایی ارتش مورد غضب وزارت اطلاعات واقع شد.

روند مرعوب‌سازی تاریخ‌نگاران و پژوهشگران همچنان ادامه دارد به‌طوری که امروز خبرنگاران ایرنا با وجود هماهنگی با سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش و همچنین روابط عمومی این ارگان به دنبال مصاحبه با دریادار سیاری با پرونده‌سازی و برخورد قضایی علیه خود مواجه شده‌اند.

با وجود صرف سالانه صدها میلیارد تومان، همچنان سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی سپاه پاسداران و صداوسیمای جمهوری اسلامی از تحریف تاریخ جنگ عاجزند.

اثرپذیری اقدامات فرهنگی و روانی آن‌ها تنها در میان قشر طرفداران حکومتی به‌خصوص در میان پرسنل سپاه پاسداران دیده می‌شود. بدون شک، انکار و پنهان کردن نقش مهم نیروهای نظامی ارتش ایران در پیروزی‌های جنگ، به‌ویژه نیروی هوایی و هوانیروز ارتش توسط سپاه پاسداران و مقام‌های سیاسی جمهوری اسلامی ممکن نیست و به نظر نمی‌رسد تلاش‌هایشان جهت سرکوب خبرنگاران و پژوهشگران مستقل تاریخ جنگ در پنهان کردن نقش حیاتی ارتش در آزادسازی خرمشهر و بسیاری از مناطق اشغالی ایران در طول جنگ مؤثر واقع شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه