خامنه‌ای سرکوب اعتراضات ۷۸ و ۸۸ را نشانه «توانایی و ظرفیت کشور» دانست

او در اولین دیدار با مجلس یازدهم از دولت روحانی دفاع کرد

عکس از وب‌سایت رسمی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در دیدار آنلاین با نمایندگان مجلس جدید، به اعتراض‌های مردمی کوی دانشگاه و جنبش سبز اشاره کرد و با اشاره به آنها به عنوان «غائله‌های ۷۸ و ۸۸»، سرکوب این اعتراضات را جزء «توانایی و ظرفیت کشور» دانست.

او صبح روز یک‌شنبه، ۲۲ تیرماه، در ارتباط تصویری با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «ملت در مقابله با هر حرکت ضدنظام، دشمن را مایوس می‌کند و آیا ظرفیتی بالاتر از این برای یک کشور قابل ‌تصور است؟»

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به سالگرد ۱۸ تیر سال ۷۸ است که به اعتراضات کوی دانشگاه معروف شد، روزی که لباس‌شخصی‌ها به محوطه کوی دانشگاه تهران حمله کردند و به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند. سرکوب این اعتراضات با چند کشته همراه شد.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برخورد تند مجلس با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، اشاره کرد و گفت: «حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور کار بسیار خوبی بود، اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود.»

او تاکید کرد: «از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.»

سخنرانی محمدجواد ظریف در مجلس که هفته گذشته اتفاق افتاد بارها با اعتراض و فریادهای نمایندگان قطع شد و او حتی یک بار تهدید کرد که مجلس را ترک کند.

در همین حال اعضای این مجلس در حال جمع کردن امضا در صحن علنی برای طرح سوال از حسن روحانی، رئیس جمهور، هستند و می‌گویند که تاکنون ده‌ها امضا برای رسمی شدن این اقدام جمع‌آوری شده است.

خامنه‌ای مجلس یازدهم را از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب خواند و نمایندگان مجلس را به «تعامل و هم‌افزایی قوا» توصیه کرد: «در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.»

به نظر می‌رسد که این توصیه خامنه‌ای به معنای مخالفت غیرمستقیم او با جمع‌آوری امضا برای طرح سوال از رئیس جمهور باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجلس یازدهم، با اکثریت نمایندگان اصولگرا، در تاریخ هفتم خردادماه سال جاری آغاز به کار کرد و بسیاری از تحلیل‌گران آن را «مجلس فرمایشی» توصیف کرده‌اند.

در حدود یک ماهی که از کار این مجلس می‌گذرد، تاکنون دست‌کم ۱۲ وزیر دولت روحانی را مورد پرسش قرار داده ‌است. این مجلس وزرای اقتصاد، راه و ترابری، نیرو، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، ارتباطات، دفاع‌، کشور، امور خارجه، بهداشت و وزیر صمت را برای پاسخ به سوالات فراخوانده ‌است.

همچنین روسای سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان تبلیغات اسلامی، بورس، گمرک و مالیات به مجلس فراخوانده شده‌اند. 

خامنه‌ای روز یک‌شنبه در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن ابراز  «تأسف عمیق از واقعیت تلخ دور شدن کشور از موفقیت اولیه» در مقابله با کرونا و اوج‌گیری مجدد این بیماری، همه را به رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی فراخواند.

او با اشاره به «فداکاری کادرهای درمانی» گفت: «با وجود این خدمات، بعضی افراد حتی کار ساده‌ای مثل ماسک زدن را انجام نمی‌دهند که من واقعاً از آن پرستاری که فداکارانه در حال ارائه خدمت است خجالت می‌کشم.»

خامنه‌ای خود حتی در دیدار تصویریِ آنلاین با نمایندگان مجلس ماسک زده بود.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین مشکلات فراوان اقتصادی کشور را به «بیماری» تشبیه کرد و بخشی از مشکلات موجود را نیز ناشی از بی‌توجهی و کم‌توجهی مسئولان در طول سال‌های مختلف خواند.

بیشتر از