گزارش دخالت روسیه در سیاست‌ بریتانیا منتشر می‌شود

نخست‌وزیر بریتانیا متهم شده که در انتشار این گزارش تعلل کرده است

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه- ALEXEI DRUZHININ / SPUTNIK / AFP

گزارش مربوط به نفوذ روسیه در سیاست بریتانیا که مدت‌ها انتظارش می‌رفت، احتمالا به‌زودی منتشر خواهد شد. این خبر به دنبال اعلامیه دفتر نخست‌‌وزیری بریتانیا منتشر شده که تایید کرده، روز دوشنبه بوریس جانسون به ایجاد یک کمیته جدید اطلاعات و امنیت رای خواهد داد. 

نخست ‌وزیر بریتانیا متهم شده که در انتشار این گزارش تعلل کرده است. انتقاد کنندگان از او می‌گویند آقای جانسون پیش از انتخابات ماه دسامبر و به‌خاطر اجتناب از شرمساری ناشی از شواهد تلاش مسکو برای اعمال نفوذ در میان اعضای بلندپایه حزب محافظه کار، انتشار این گزارش را به تعویق انداخته بود.

کمیته اطلاعات و امنیت بریتانیا به گونه‌ای غیرمعمول در هفت ماهی که از انتخابات عمومی کشور گذشته، تشکیل جلسه نداده، زیرا دفتر نخست وزیری فهرست نام نمایندگان پارلمان را که برای عضویت در این کمیته نامزد شده بودند، تایید نکرده است. کمیته اطلاعات و امنیت بریتانیا که بر اقدامات سازمان‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی بریتانیا – ام آی فایو و ام آی سیکس - نظارت می‌کند، برخلاف سایر کمیته‌های پارلمانی - نه به پارلمان – بلکه مستقیما به نخست وزیر گزارش می‌دهد و نخست وزیر موظف است پس از تایید، گزارش کمیته را در اختیار عموم بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جانسون هم اکنون نیز به گزارش مربوط به روسیه چراغ سبز نشان داده، اما این گزارش تا زمانی که کمیته اطلاعات و امنیت تشکیل جلسه نداده قابل انتشار نیست. امروز سخنگوی نخست وزیری گفت آقای جانسون کمیته جدید را ترغیب خواهد کرد که گزارش را «در اسرع وقت» منتشر کند.

فهرست نام نامزدهای عضویت در کمیته امروز منتشر خواهد شد. سپس روز دوشنبه مجلس عوام و روز سه شنبه مجلس اعیان بریتانیا نظر مساعد یا مخالف خود را اعلام خواهند کرد. پس از رای تایید پارلمان، اعضای کمیته جدید در میان خود یک دبیرکل انتخاب خواهند کرد که به احتمال قوی شخصیت مورد نظر جانسون، کریس گرِیلینگ، وزیر سابق کابینه خواهد بود.

گزارش ۵۰ صفحه‌ای اتهامات مربوط به دخالت‌های روسیه در روند دموکراتیک بریتانیا در ماه مارس سال گذشته تکمیل و پس از گذراندن مراحل امنیتی، در ماه اکتبر تحویل نخست وزیر شد. 

سال گذشته، دومینیک گریو، دبیرکل سابق کمیته اطلاعات و امنیت از بوریس جانسون خواست متن گزارش را پیش از انتخابات عمومی منتشر کند. او گفت این گزارش شامل اطلاعاتی است که به تصمیم رای دهندگان به این که چه کسی را (به رهبری کشور) انتخاب کنند مرتبط است.

اما نظر تایید نخست وزیر پس از انحلال پارلمان اعلام شد که کمیته وجود خارجی نداشته و نمی‌توانست بر انتشار گزارش پیش از انتخابات اصرار ورزد. 

تصور می‌شود این گزارش اتهامات مربوط به سرازیر شدن وجوه روسیه به دنیای سیاست بریتانیا بطور اعم و حزب محافظه کار بطور اخص را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش همچنین آمده است که روسیه در سال ۲۰۱۶ عملیات گسترده‌ای در حمایت از نظر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مترتب کرده بوده است.

سخنگوی آقای جانسون در پاسخ به این سئوال که آیا این گزارش پیش از تعطیلات تابستان پارلمان، منتشر خواهد شد یا نه گفت: «انتشار گزارش مسئله‌ای مربوط به کمیته جدید (اطلاعات و امنیت) است، اما ما کمیته را ترغیب می‌کنیم که آن را هرچه زودتر منتشر کند.»

ورا هاب هاوس، نماینده حزب لیبرال دموکرات که در اوایل ماه جاری از پارلمان خواست در اسرع وقت کمیته جدید را تشکیل داده تا گزارش بتواند وارد مرحله انتشار شود، گفت: «خوشحالم که قرار است کمیته احیاء شود، اما نیازی به چنین مبارزه‌ای نبود. نخست وزیر باید سخت تلاش کند تا بتواند بار دیگر اعتماد عمومی را جلب کند.»  

«در صدر دستور جلسه کمیته باید الزام دولت به انتشار گزارش دخالت‌های روسیه در دموکراسی ما قرار گیرد تا نمایندگان پارلمان بتوانند در طول تعطیلات تابستان آن را مورد بررسی قرار دهند.»

«قصور در این مورد به موقعیت بریتانیا در عرصه جهانی لطمه زده و سئوال‌های بیشتری را در مورد ارتباط های تنگاتنگ حزب محافظه کار با حکام روس مطرح خواهد کرد.»

© The Independent