کدام رهبران و مقامات جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند؟

ویروس کرونا بارها گریبان چهره‌های سیاسی را گرفت و مقابله با همه‌گیری را دچار مشکل کرد

رییس‌جمهور برزیل، ژاییر بولسونارو روز گذشته به کرونا مبتلا شد - Reuters

ویروس کرونا یا بیماری کووید۱۹ طی هشت ماه گذشته به سرعت شیوع یافته است به گونه‌ای که تمام قاره‌های مسکونی را درنوردیده است و بیش از ۱۱٫۷ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است.

در برخی کشورها ابتلای سران دولت‌ها به این بیماری در حالی که وظیفه‌شان برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران بود، پیکار با این ویروس را دشوارتر کرد.

در این نوشتار به شماری از سران جهان می‌پردازیم که به کووید۱۹ مبتلا شده بودند.

ژاییر بولسونارو

ابتلای رییس جمهور برزیل به بیماری کرونا که چندین ماه آن را دست‌کم گرفته بود در تاریخ ۷ ژوییه قطعی شد. آقای بولسونارو قبلاً کووید۱۹ را «آنفولانزای ناقابلی» خوانده بود و به صراحت از مصرف داروی ضدمالاریای هیدروکسی کلروکین برای مقابله با این ویروس حمایت کرده بود، همان دارویی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز از آن حمایت کرده بود و موثر بودن آن هنوز اثبات نشده است.

بوریس جانسون

نتیجه آزمایش کرونای نخست‌وزیر بریتانیا تقریباً هم‌زمان با آزمایش مت هنکوک وزیر بهداشت و چند هفته قبل از آزمایش نادین دوریس معاون وزیر بهداشت مثبت اعلام کردند. او به ناچار وظایف رسمی خودش را به دومنیک راب سپرد و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت. آقای جانسون پس از بستری شدن در بیمارستان گفت بیماریش چنان شدید بود که برنامه‌های پس از مرگ وی را هم آماده کرده بودند.

کیت آزبورن، تونی لوید و لوید راسل-مویل نمایندگان مجلس و شاهزاده چارلز از دیگر مبتلایان به کرونا در بریتانیا بودند که همگی بهبود یافتند.

میشل بارنیر

آزمایش کرونای رییس هیات مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا برای خروج بریتانیا از این اتحادیه را ۱۹ مارس مثبت اعلام کردند یعنی هنگامی که مذاکرات بروکسل و لندن به علت کرونا متوقف شده بود. او حدود یک ماه بعد به سر کار خود برگشت.

ایرج حریرچی

معاون وزیر بهداشت ایران یکی از نخستین مقامات جهان بود که به طور قطعی به کرونا مبتلا شد و ابتلای او را نشانه‌ای از پنهان کردن شیوع کرونا در این کشور دانستند. آقای هریرچی که در ماه فوریه اصرار داشت شمار مبتلایان به کرونا درایران ۹۵ نفر است، در حالی که گفته می‌شد شمار مبتلایان خیلی بیش‌تر است؛ در نشستی مطبوعاتی آشکارا عرق می‌ریخت و فردای همان روز آزمایش کرونای او مثبت اعلام شد. بعدها اعلام کردند که کاملاً بهبود یافته است در حالی که دو هفته بعد، اوایل ماه مارس ویروس کرونا حدود ۸ درصد نمایندگان مجلس ایران را مبتلا کرد. اسحاق جهانگیری معاون رییس جمهور ایران نیز جزو مبتلایان بود.

پیر نکورونزیزا

رییس جمهور منتخب بروندی در تاریخ نامشخصی در اوایل ژوئن درگذشت و هم‌چنان این مرگ پرسش‌برانگیز است. دولت بروندی رسماً علت مرگ وی را سکته قلبی اعلام کرد اما به گفته چندین دیپلمات و منابع بیمارستانی او به کرونا مبتلا شده بود و شماری از نزدیکان وی هم مبتلا شدند. اگر این ادعا تأیید شود او نخستین تلفات کووید۱۹ در میان رهبران جهان است.

راند  پل

این قانون‌گذار عضو حزب جمهوری‌خواه آمریکا نخستین سناتوری بود که پس از ارتباط با مبتلایان، آزمایش کرونایش مثبت شد و در قرنطینه قرار گرفت. پس از وی نیز سناتورها تد کرو، ریک اسکات و لیندسی گراهام مبتلا شدند.

آزمایش شماری از نزدیکان دونالد ترامپ را نیز مثبت اعلام کردند که مشهورترین‌شان معاون دختر وی ایوانکا و سخن‌گوی اصلی مایک پنس معاون رییس جمهور بودند. ترامپ چهل‌وپنجمین رییس جمهور آمریکا در اوایل ماه مه اعلام کرده بود برای پیش‌گیری از ابتلا به کرونا یک دوره داروی ضدمالاریای هیدروکسی کلروکین مصرف کرده است که هنوز موثر بودن آن اثبات نشده است.

 پیتر  داتون

آزمایش کرونای وزیر کشور استرالیا را پس از بازگشت وی از ایالات متحده مثبت اعلام کردند. عکسی از آن سفر، وی را در دیدار با مقامات بلندپایه آمریکا از جمله ایوانکا ترامپ نشان می‌دهد. در آن زمان او و ستاره سینما تام هنکس جزو ۱۵۶ مبتلایان قطعی به کرونا در استرالیا بودند. هنکس هنگامی که در کویینزلند بود بیمار شد.

سوفی گریگوری ترودو

آزمایش کرونای همسر جاستین ترودو نخست وزیر کانادا را در اواسط مارس مثبت اعلام کردند تا ناچار شود همراه همسرش به  قرنطینه برود و امور کشور را از خانه رهبری کند. گفتند علائم ابتلای سوفی ترودر خفیف است و ابتلای نخست وزیر به کرونا هم مورد تایید قرار نگرفت.

آلبرت دوم شاهزاده موناکو

در اواسط مارس بود که نتیجه آزمایش کرونای رهبر موناکو را مثبت اعلام کردند و در تاریخ اول آوریل هم پزشکان اعلام کردند که کاملاً بهبود یافته است.

© The Independent