استفاده نکردن از ماسک مانند رانندگی بدون کمربند غیرقابل پذیرش است

استفاده از ماسک می تواند از انتشار ذرات بینی و آب دهان فرد مبتلا بکاهد

استفاده از ماسک صورت از احتمال سرایت ویروس از فرد مبتلا به کووید-۱۹ می کاهد -Niklas HALLE'N / AFP

رئیس انجمن سلطنتی بریتانیا گفته است که مردم باید در کلیه اماکن سربسته از ماسک صورت استفاده کنند.

پرفسور وِنکی راماکریشنان گفته جایی که استفاده از ماسک صورت مطرح می‌شود، بریتانیا از بسیاری از دیگر کشورها عقب است.

او افزوده که امتناع از استفاده از ماسک صورت همانند رانندگی در حین مستی باید ازنظر اجتماعی غیرقابل‌قبول شود.

پرفسور راماکریشنان گفت: «ویروس از بین نرفته است. ما قرنطینه را لغو کردیم و مردم به‌گونه‌ای فزاینده به یکدیگر نزدیک شدند. ما باید از هر وسیله ممکن برای کاهش خطر بروز موج دوم عفونت استفاده کنیم.»

«هیچ معجزه و راه‌حل فوری وجود ندارد. باید دست‌هایمان را بشوییم و فاصله اجتماعی را حفظ کنیم. همه باید به‌ویژه در اماکن سرپوشیده که اغلب حفظ فاصله اجتماعی ممکن نیست از ماسک صورت استفاده کنند.»

این اظهارات در حالی بیان‌شده که انجمن سلطنتی دو گزارش جداگانه در مورد استفاده از ماسک صورت منتشر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین گزارش به‌روز شده گزارش پیشین «ارزیابی داده‌ها و فراگیری برای اپیدمی‌های ویروسی» است که حاوی شواهد تأثیر و کاهش سرایت ویروس و حفاظت بالقوه از افرادی است که از ماسک صورت استفاده می‌کنند.

دومین گزارش، نتیجه تحقیقات گروه علوم اضطرار کووید-۱۹ وابسته به انجمن سلطنتی است که تأکید می‌کند بریتانیا در با ارتباط استفاده از ماسک صورت از دیگر کشورها عقب است. 

به گزارش انجمن سلطنتی، در ماه آوریل، تنها حدود ۲۵ درصد جمعیت بریتانیا از ماسک صورت استفاده کردند درحالی‌که در همین دوره زمانی ۸۳.۴ درصد ایتالیایی‌ها، ۶۵.۸ درصد آمریکایی‌ها و ۶۳.۸ درصد اسپانیایی‌ها ماسک صورت پوشیده بوده‌اند. 

«پوشیدن ماسک همسایه های ایتالیایی، فرانسوی یا اسپانیایی ما را که پیش از اپیدمی ماسک نزده بوده اما حالا پیوسته از آن استفاده می کنند، آزار نداد؛ بنابراین به ماسک صورت به دیده بخشی از پوشاک هر روزه خود نگاه کنید و هرجا نمی توانید فاصله اجتماعی را رعایت کنید، از آن استفاده کنید. این کار درستی است و هزینه چندانی ندارد و به محدود کردن موارد ابتلا و باز ماندن درهای اقتصاد در این اپیدمی کمک می کند.»

پیشتر، گروه توصیه های علمی در اضطرار (سِیج) گفته بود شواهد نشان نمی دهد که پوشیدن ماسک صورت مردم را از ابتلا به ویروس حفظ می کند، اما اکنون این گروه می گوید استفاده از ماسک صورت از احتمال سرایت ویروس از فرد مبتلا به کووید ۱۹ می کاهد...

در این میان، سازمان بهداشت جهانی نتیجه گیری کرده است که استفاده از ماسک می تواند از انتشار ذرات بینی و آب دهان فرد مبتلا بکاهد.

اما این سازمان می‌افزاید: «در حال حاضر مدرکی دال بر این وجود ندارد که پوشیدن ماسک (چه طبی، چه غیر طبی) توسط افراد سالم در جوامع بزرگ و کوچک آن‌ها را از ابتلا به ویروس‌های دستگاه تنفسی از جمله کووید ۱۹ حفاظت می‌کند.» 

پروفسور راماکریشنان می‌گوید بسیاری از مردم مقررات استفاده از ماسک را در وسایل حمل و نقل عمومی نادیده می‌گیرند.

او افزود: «پیام‌هایی که در این مورد منتشرشده به‌اندازه کافی روشن نبوده است. درنتیجه، مردم  فواید (استفاده از ماسک) را درک نکرده و در مورد پوشیدن آن متقاعد نشده‌اند. دلیل آن هرچه باشد، باید تردیدهایمان را کنار نهاده و هرگاه در جمع هستیم از ماسک صورت استفاده کنیم.»

«قبلا معمول بود که پس از نوشیدن الکل رانندگی کنیم و یا رانندگی بدون استفاده از کمربند ایمنی عادی بود؛ اما امروز هردوی آن ها، مغایر با ملاحظات اجتماعی محسوب می‌شود. عدم استفاده از ماسک صورت در اماکن عمومی نیز باید به همین دید نگریسته شود.  اگر همه ما از ماسک صورت استفاده کنیم، از یکدیگر و در نتیجه خودمان محافظت کرده و امکان بروز موج‌های بعدی و قرنطینه‌های کرونا را که موجب اختلال اقتصادی و روانی است کاهش میدهیم و شانس از میان بردن ویروس افزایش می یابد. خودداری از پوشیدن ماسک، خطر را برای همه – از کارکنان نظام درمانی گرفته تا مادربزرگ‌ها – افزایش می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی