رای دادگاه عالی آمریکا: اجبار اعضای کالج انتخاباتی به تعهد به آرای مستقیم مردم

احتمالا از این پس اعضای کالج انتخاباتی تنها می‌توانند به کسی رای بدهند که از قبل نامش را اعلام کرده‌اند

در انتخابات سال ۲۰۱۶، دو عضو کالج انتخاباتی از تگزاس، که تعهد کرده بودند از دونالد ترامپ حمایت کنند، درنهایت به ران پال و جان کازیش، رای دادند-JEFF SWENSEN / Getty Images via AFP

دادگاه عالی آمریکا روز دوشنبه حکم داد که ایالت‌ها می‌توانند به اعضای کالج انتخابات ریاست‌جمهوری (مجمع نمایندگانی که مردم برای برگزیدن رئیس جمهور انتخاب کرده‌اند) برای نتایج آرای رای‌دهندگان بها دهند و برگه‌های رای خود برای کاندیداهایی که به آن‌ها متعهد شده‌اند به صندوق بیاندازند.

این حکم عمومی، به ایالت‌ها اجازه می‌دهد این احتمال را از بین ببرند که «اعضای بی‌اعتقاد» (درمقابل اعضای کالج نمایندگان که به کاندیدایی که تعهد کرده‌اند رای می‌دهند) برای خود تصمیم بگیرند و به کاندیداهایی که غیر از آن‌ها که برندگان احزاب در ایالت‌هاشان هستند و از قبل تصمیم به حمایت گرفته‌بودند، رای دهند.

در آمریکا رای مستقیم ایالتی مشخص می‌کند که کدام کاندیدای انتخاب شده توسط رای‌دهندگان در آن ایالت به کالج انتخاباتی فرستاده شود تا رییس‌جمهور را انتخاب کند.

اغلب رای‌دهندگان متعهد به کاندیداهای انتخاباتی، در کالج انتخاباتی به همان کاندیداها رای می‌دهند، اما همیشه عده‌ای از این کار طفره می‌روند.

به عنوان نمونه در انتخابات سال ۲۰۱۶، دو عضو کالج انتخاباتی از تگزاس، که تعهد کرده بودند از دونالد ترامپ حمایت کنند، درنهایت به ران پال، عضو سابق کنگره و جان کازیش، فرماندار وقت اوهایو رای دادند. هم‌چنین، پنج رای‌دهنده دموکرات کالج انتخاباتی به‌جای رای به هیلاری کلینتون، آرای خود را به کسان دیگر دادند.

آقای ترامپ هنوز با تفاوت ۲۲۷-۳۰۴ آرای کالج انتخاباتی را تصاحب می‌کند، اما پدیده «اعضای بی‌اعتقاد» همیشه در میان کارشناسان نگرانی‌برانگیز است. چون می‌توانند با کاهش دادن فاصله آرا، بر انتخابات تاثیر بگذراند.

۳۲ ایالت آمریکا قوانینی درباره این «اعضای بی‌اعتقاد» کالج انتخاباتی وضع کرده‌اند اما تنها نیمی از آن‌ها (۱۶ ایالت) برای این کار اقدامات تنبیهی وضع کرده‌اند تا آرایی را که به کاندیدای دیگر داده می‌شود باطل ‌کنند.

در‌حالی‌که همه ۹ قاضی دادگاه عالی آمریکا از قوانین ایالتی که تخطی اعضای کالج انتخاباتی را مهار می‌کند، حمایت کرده‌اند، این اتحاد در برخی دادگاه‌های پایین‌دست وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استیور سی. گونزالس، قاضی دادگاه عالی ایالت واشینگتن در ماه مه ۲۰۱۹ مخالفت خود را این طور بیان کرد: «قانون اساسی تنها به ایالت‌ها قدرت انتصاب می‌دهد و اعضای کالج انتخاباتی را با اختیار رای دادن به فرد دلخواه خود آزاد می‌گذارد.»

تصمیم روز دوشنبه دادگاه عالی آمریکا، به دلیل پرسش‌های ایدئولوژیک و قانونی درباره صلاحیت‌های دموکراتیک سامانه کالج انتخاباتی اتخاذ شد.

از میان سه رییس‌جمهور اخیر آمریکا، دو رییس‌جمهور (جرج دبلیو بوش و دونالد ترامپ) توانستند در کالج انتخاباتی برنده شوند، درحالی‌که در آرای مستقیم سراسر کشور باخته بودند.

© The Independent

بیشتر از جهان