روز جهانی بوسه؛ هفت دلیل برای این که بوسیدن خوب است

بوسیدن یک حرکت صمیمانه است که به تعمق عشق و پیوند میان دو فرد کمک می‌کند

 مطالعات نشان می‌دهد یک بوسه خوب به پایداری روابط کمک زیادی می‌کند- Scott Heins/Getty Images/AFP
 

همه ما اولین بوسه از لب‌های خود را چه در ۱۵ سالگی بوده باشد و یا در ۲۵ سالگی، به یاد داریم و اولین بوسه از هر فرد جدیدی همیشه (یا حداقل باید) هیجان‌انگیز، با بارقه‌هایی از پرواز و غلیان احساسات درونی همراه است.

اما با پیش رفتن رابطه و یا پس از دوران ماه عسل، بسیار شایع است که زوج‌ها نسبت به عادت مالوف و قدیمی، لبان یکدیگر را کم‌تر می‌بوسند.

بوسیدن هرچند کوتاه برگونه و چه عاشقانه و طولانی، مزایای بسیاری هم برای سلامت شخصی و هم سلامت رابطه‌تان دارد.

مدلین میسون که مربی دوست‌یابی و متخصص رابطه است به ایندیپندنت گفت: «بوسیدن یک حرکت صمیمانه است که به تعمق عشق و پیوند میان دو فرد کمک می‌کند.

دلیلش این است که وقتی دو نفر یکدیگر را می‌بوسند، میزان هورمون دوپامین و اوکسی توسین در بدن افزایش می‌یابد؛ مخصوصا بوسه‌ای که به شکلی احساسی رد و بدل شود نظیر بوسه فرانسوی (برخی تحقیقات نشان می‌دهد که حداقل زمان بوسیدن ۱۵ دقیقه است).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو هورمون با هم به ما حس خوبی داده، سطح استرس را کاهش و رضایت از رابطه را افزایش می‌دهند. در مجموع باعث می‌شود که بوسیدن عملی بسیار سلامت‌بخش باشد.» 

به مناسبت روز جهانی بوسیدن، در این جا به هفت دلیل که چرا بوسیدن برای شما خوب است، اشاره می‌کنیم.

۱. بوسیدن سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند

البته شاید فکر کنید که انتشار بزاق دهان موقع بوسیدن لب‌ها، غیر بهداشتی است (ما هنگام یک بوسه عاشقانه ۱۰ ثانیه‌ای حدود ۸۰ میلیون باکتری را سهیم می‌شویم) اما حقیقتا احتمال ابتلا به بیماری از راه دست دادن، بیش‌تر از بوسیدن است.

یک مطالعه نشان می‌دهد این روش، یک مکانیسم تکاملی در انتقال باکتری‌ها و شکل‌گیری سیستم ایمنی انسان بوده است.

۲. باعث کاهش اضطراب می‌شود

بوسیدن در آرام کردن شما و کاهش اضطراب موثر است و باعث می‌شود که احساس استرس کم‌تری داشته باشید زیرا هورمون کورتیزول را کاهش داده و بر میزان هورمون سروتنین در مغز می‌افزاید.

حتی بعضی افراد می‌گویند، که بوسیدن مزیت‌هایی مشابه مراقبه کردن داشته و به ما کمک می‌کند  آرامش بیش‌تری حس کنیم.

۳. فشار خون را کاهش می‌دهد

رایان نینستین پزشک معالج که جراح پلاستیک در نیویورک است می‌گوید: «لب‌های ما حاوی رگ‌های خونی است که موقع بوسیدن گشاد می‌شوند. سپس این خون مسقیما به سمت صورت و سایر بخش‌های بدن می‌رود، بنابراین نیاز به قلب کاهش یافته و نتیجه‌اش پائین آمدن فشار خون است.»

و بیش‌تر از آن همان‌طور که قلب شما از هیجان این بوسه عاشقانه به سرعت می‌تپد، جریان خون افزایش می‌یابد که همین امر منجر به کاهش فشار خون بالا می‌شود.

۴. بوسیدن ورزشی برای عضلات صورت است

هنگام بوسیدن ما از ۳۰ عضله استفاده می‌کنیم که باعث حرکت عضلات صورت می‌شوند. بنابراین همان‌طور که برای ساختن ماهیچه‌های بازوی خود به باشگاه می‌روید، تمام آن‌چه که احتمالا برای تقویت عضلات صورت خود نیازمندش هستید، بوسه عاشقانه و طولانی است.

۵. برای بهداشت دهان‌تان خوب است

تبادل بزاق دهان با فرد دیگر، جریان بزاق دهان شما را افزایش می‌دهد و به حفظ سلامت دهان، دندان‌ها، و لثه‌ها کمک می‌کند.

و فراتر از آن، تولید بزاق بیش‌تر در دهان کمک می‌کند تا از شر ذرات غذا لابه‌لای دندان‌هایتان راحت شوید.

۶. کمک می‌کند تا شریک احساسی درستی را پیدا کنید

فولویو داکویستو پروفسور ایمنی‌شناسی دانشگاه روهمپتون می‌گوید: «بوسه از طریق زبان یک گرایش تکاملی برای پیدا کردن جفت ژنتیکی سازگار است. بوسیدن مانند لمس کردن و بوییدن عملی احساس-محور است که به ما امکان می‌دهد تا سازگارترین و سودمندترین شریک خود در مسیر تکامل را شناسایی کنیم.»

دکتر سارا جونر متخصص در زمینه تولیدمثل انسان و روان‌شناسی تکامل در دانشگاه کنت می‌گوید: «انسان مهارت‌های بویایی قدرت‌مندی ندارد و بوسیدن به شما این امکان را می‌دهد تا فرد دیگری را بو و مزه کنید و ببینید که آیا واکنش‌های ایمنی متفاوتی دارند، چرا که ما بیش‌تر جذب کسی می‌شویم که واکنش‌های ایمنی متفاوتی دارد.»

بوسیدن هم‌چنین به شما این امکان را می‌دهد که بگویید آیا نشانه‌های ارتباطی در مراحل ابتدایی دیدار فرد مقابل وجود دارد یا خیر.

۷. باعث تقویت رابطه‌تان می‌شود

یک بوسه خوب باعث تولید هورمون اوکسی توسین (AKA) یا همان هورمون عشق می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که این هورمون، وفاداری در افراد تک همسری را حفظ کرده و باعث می‌شود اعتماد بیش‌تری به یکدیگرداشته باشند.

متخصص دوست‌یابی و عشق جو بارنت به ایندیپندنت می‌گوید: «بوسیدن هم‌چنین باعث تولید هورمون دوپامین می‌شود که باعث تقویت احساس پیوند عاشقانه می‌شود. بوسیدن برای رابطه بسیار مهم است و صمیمیت و عشق را امتداد می‌دهد.

اگر تماس فیزیکی یکی از زبان‌های اصلی عشق در رابطه فرد باشد، از این طریق او احساس  دوست داشته شدن و ارزش‌مندی می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی