استمرار گمانه‌زنی‌ها درباره انفجار تاسیسات هسته‌ای در ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: خسارات وارده روند غنی‌سازی را کند می‌کند

علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران-ATTA KENARE / AFP

با گذشت چند روز از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، اخبار مربوط به این حادثه همچنان در صدر خبرهای روز است؛ از تهران گرفته تا تل‌آویو.

در آخرین اظهار نظر امروز یک‌شنبه ۱۵ تیرماه،  بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، از وارد آمدن خسارات شدید مالی به این تاسیسات گفته و اعلام کرده این انفجار و خسارات وارده برنامه عنی‌سازی اورانیوم را در این مرکز هسته‌ای کند خواهد کرد.

بهروز کمالوندی گفته است که بخشی از تجهیزات اندازه‌گیری و ابزار دقیق در ساختمان محل حادثه از بین رفته و بخشی دیگر هم خسارت دیده است.

 بهروز کمالوندی به خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره مشخصات این سوله که در انفجار تخریب شده است، گفته که ساخت این سوله از سال ۹۲ شروع شده بود و قرار و نظر سازمان انرژی بر این بوده است که برای کارهای نهایی «ماشین‌های پیشرفته» و «مونتاژ این ماشین‌ها» راه اندازی و تجهیز شود اما  در سال ۹۴ ساخت این سوله به دلیل «برجام» متوقف شده و به طور کامل تکمیل نشده است.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی این سوله در روز ۱۶ خرداد  ۱۳۹۷ با حضور خبرنگاران دوباره افتتاح شده بود. به گفته او این سوله بعد از «خروج آمریکا از برجام» و دستور رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ایجاد زمینه لازم برای تولید« ۱۹۰ هزار سو» دقیقا دو روز بعد از این دستور افتتاح شده بود.

هرچند سخنگوی سازمان انرژی اتمی به ابعاد امنیتی پرونده انفجار و ادعاها درباره حمله به این تاسیسات چیزی نگفته است اما در بخشی از سخنان خرد با اشاره به بازسازی این سوله گفته است: «این بحث وجود دارد که ‌آیا سوله در همان نقطه فعلی ساخته شود یا با در نظر گرفتن ملاحظات پدافندی در محل مناسب دیگری انجام شود» 

از سوی دیگرامروز، یک‌شنبه ۱۵ تیرماه، گبی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل، ادعاها درباره دخالت اسرائیل در این انفجار را تایید نکرد و در عین‌حال گفت: «ما کارهایی می‌کنیم که بهتر است مسکوت بماند.»

وزیر امور خارجه اسرائیل همچنین تاکید کرد که سیاست بلندمدت کشورش  «جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به توانایی هسته‌ای» است.

در ایران اما علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران  که در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، همان چیزی را گفت که پیش از این شورایعالی امنیت ملی هم بر آن تاکید داشت؛ «پرهیز از گفتن جزئیات ماجرا به دلایل امنیتی.»

علی‌اکبر صالحی در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت، «سناریوهای مختلفی» درباره حادثه نطنز در حال بررسی است، که «نتایج قطعی» این بررسی‌ها به در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

دو روز پیش، رسانه نزدیک‌ به «شورای‌عالی امنیت‌ ملی جمهوری اسلامی ایران، در مطلبی درخصوص انفجار در نطنز  مقامات اسرائیلی را «تهدید» کرد. در گزارش «نور‌نیوز»، رسانه‌ نزدیک‌ به شورای‌عالی امنیت ‌ملی، آمده بود: «اگرچه مسئولان و مراجع رسمی اسرائیل از ابتدای حادثه در نطنز سکوت کردند و موضع فعال نگرفتند، اما فضاسازی رسانه‌هایی که با این رژیم مرتبط‌ند، تبعاتی را متوجه اسرائیل می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته این تارنمای خبری، «فضاسازی رسانه‌های عبری و عربی برای نسبت ‌دادن ماجرای نطنز به اسرائیل، به عبور از هنجارهای جهانی و تولید ادبیات درباره ضربه‌زدن به مراکز هسته‌ای می‌انجامد که برای امنیت بین‌المللی پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد.»

نورنیوز در گزارش خود به جامعه جهانی «هشدار »داده است که اگر«با این فضاسازی و هنجارشکنی‌ها» برخورد نکند، باید انتظار داشت که این اقدامات از «سبک مغزی‌های اسرائیل و ترامپ» فراتر رود و به یک «رویه نگران‌کننده» در سطح جهان تبدیل شود.

این در حالی‌ست که پیش‌تر، شورای‌عالی امنیت ملی به آمریکا و اسرائیل هشدار داده بود که «جمهور‌ی اسلامی ایران به عبور از خط‌‌ قرمز‌ها» پاسخمی‌دهد.

امروز همچنین بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل،  با اشاره به انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز گفت: «هر اتفاق مشکوکی که در ایرانی می‌افتد، الزاما کار اسرائیل نیست.»

پس از حادثه انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، واکنش‌های متعدد  و مختلفی نسبت به این حادثه مطرح شد. از جمله، دامن زدن به روایت نقش اسرائیل در این حادثه که در میان سخنان برخی مقامات امنیتی شنیده می‌شد، و نیز برخی دیگر از اظهارنظرها مانند سخنان غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی ایران که گفته بود «ریشه همه حوادث در زیرساخت‌ها را الزاما نمی‌توان ناشی از اقدام دشمن دانست»، که رویکرد دیگری به ماجراست و نزد برخی مقامات معتبر است: روایتی مبتنی بر اهمال‌کاری در نگهداری از تاسیسات و یا حتی امکان خرابکاری گروهی مخالف نظام در در داخل کشور. 

بیشتر از