دلار در بازار تهران از مرز ۲۲ هزار تومان گذشت، اما برگشت

قیمت هر سکه امامی به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۹۳۰ هزار تومان رسید

عکس از تجارت‌نیوز

پس از رکوردزنی نرخ ارزهای خارجی در روز شنبه، روز یک‌شنبه هم افزایش نرخ ارز ادامه یافت و به نظر می‌رسد که بهای این ارزها از جمله دلار آمریکا هنوز قرار نیست به ثبات برسد.

در ساعات آغازین بعدازظهر یک‌شنبه، ۱۵ تیرماه، هر دلار آمریکا ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان و هر یورو ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید. با این حال بهای دلار ساعتی به ۲۲۴۰۰ تومان هم رسید، اما بعد فروکش کرد.

همچنین، آن طور که در سایت‌های غیررسمی ثبت قیمت ارز خارجی در ایران آمده است، قیمت هر سکه امامی به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۹۳۰ هزار تومان رسید.

صرافی‌های بانک‌ها روز یک‌شنبه نرخ فروش دلار را ۲۱ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز قبل ۷۵۰ تومان گران‌تر است. دلار امروز به قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بانک‌ها خریداری می‌شود. یورو هم با ۶۵۰ تومان افزایش قیمت در بانک‌ها ۲۴ هزار تومان فروخته و ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان خریده می‌شود.

همزمان حسن روحانی، رئیس جمهور، در جلسه ستاد اقتصادی دولت، بازی با قیمت ارز، سکه و بازار سرمایه را از متغیرهای اصلی «عملیات روانی دشمن برای آشفته کردن اقتصاد کشور» دانست و گفت: «توطئه دشمنان در فروپاشیدن اقتصاد ایران به نتیجه‌ای نخواهد رسید.»

نرخ ارز در هفته‌های گذشته به صورت تصاعدی در ایران بالا رفته ‌است.

تنها هفته قبل بود که قیمت ارز به مدت دو تا سه روز در بازارها ثابت ماند. در تاریخ هفتم تیر حدود ۷۰ میلیون دلار توسط بازارساز به بازار تزریق شد اما مشتری کافی برای خرید این ارزها وجود نداشت.

روز پنج‌شنبه گذشته بانک مرکزی تصمیم گرفت با افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها از ۱۰ درصد به ۱۳ درصد، جذابیت بازار ارز را برای صاحبان سرمایه کاهش دهد اما به نظر می‌رسد این اقدام هم موفقیتی به همراه نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات دولتی، از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، هفته گذشته شرایط اقتصادی کشور را «بدترین وضعیت پس از انقلاب» توصیف کردند، اما عده‌ای هم در حکومت هستند که می‌گویند بانک مرکزی در بهترین وضعیت از لحاظ ذخایر ارز و طلا قرار دارد، اما قصد مداخله در بازار را ندارد.

از جمله، با وجود افزایش بی‌سابقه قیمت دلار، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، هفته گذشته اعلام کرد که بانک مرکزی قصد ندارد با تزریق ارز به بازار در «تله آمریکایی‌ها» بیفتد.

امروز احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها از صادرکنندگان خواست که «به جای غنیمت شمردن فرصت برای افزایش منافع اقتصادی خودشان، در این شرایط به رفع تنگناهای ارزی دولت و کشور کمک کنند».

از سوی دیگر، سایر بازارها از جمله بازار مسکن، افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را شاهد بوده‌اند.

مقایسه قیمت‌های خردادماه ۱۳۹۹ نسبت به ماه قبل از آن نشان می‌دهد که قیمت مسکن در پایتخت، به‌ طور میانگین ۱۲ درصد رشد داشته ‌است. این میزان رشد در منطقه یک تهران ۲۵ درصد است.

بیشتر از اقتصاد