منطق ایران برای افزایش تنش درمنطقه چیست؟

نگرانی های جهانی، دبير كل ملل متحد، پاپ فرنسیس و اتحادیه عرب: "از برادران ایرانی خواسته شده تا مسیر را تغییر دهند"

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب در کنار دبیر کل سازمان ملل آنتونیو گوترز، روز جمعه در مقر سازمان ملل در نیویورک

سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در قطر) در بیانیه‌ای هدف قرار دادن یک پهپاد آمریکایی از سوی ایران در آب‌های دریای عمان را تایید کرد و گفت که این اقدام ناموفق بوده است.

این بیانیه از حمله دیگری نیز می گوید که توسط حوثی‌های یمن انجام گرفت و در آن پهپاد آمریکایی ساقط شد.

هر دو خبر جالب و حیرت انگیز است چرا که سنتکام می‌گوید روز پنجشنبه که دو نفتکش‌ در دریای عمان هدف حمله قرار گرفت، یک موشک زمین به هوای ایران، پهپاد MQ-۹ آمریکا را هدف گرفت تا مانع از "مشاهده حمله سپاه پاسداران“ به نفتکش کوکوکا کوریجس شود.

و شگفتی دیگر از بالا رفتن توانمندی موشکی حوثی های یمن است که توانسته اند پهباد آمریکایی را سرنگون، به فرودگاه ابها در جنوب غربی عربستان سعودی حمله کرده و بتوانند به دو دستگاه پمپاژ نفت شرکت آرامکو نیز آسیب برسانند.

بالا گرفتن تنش ها در منطقه خلیج فارس، جهان را بر آشفته و نگران کرده است. از دبیر کل سازمان ملل  آنتونیو گوترز، تا دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب و پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک های جهان همه درباره احتمال یک جنگ هشدار داده و از طرفین خواستار خویشتنداری شده اند. دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب، احمد ابوالغیط روز جمعه در کنار دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک ایستاد و گفت: «از برادران ایرانی می‌خواهم مراقب باشند و مسیر را تغییر دهند».

نگاهی که اینک در چهار گوشه جهان، ایران را عامل نا امنی و بی ثباتی در منطقه می داند و حامیان جمهوری اسلامی نیز منطق رفتار ایران را، افزایش تحریم های اقتصادی آمریکا و حمایت کشورهای منطقه از سیاست آمریکا در قبال ایران می دانند.

منطقی عجیب که باعث ایجاد تنش شده و امکان برخورد نظامی را بالا برده است و چنانچه با هدف تاثیر گذاری در مذاکرات احتمالی آینده با آمریکا و غرب برنامه ریزی شده باشد، به این ترتیب می تواند اثری معکوس داشته باشد.

طرح امضای پیمان عدم تجاوز و تقابل ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مورد استقبال قرار نگرفته است چرا که حسن نیت ایران مورد ظن است. از یکسو درباره ضرورت گفتگو با کشورهای منطقه و امضای پیمان نامه سخن می گویند و در همان هنگام، حوثی ها فرودگاه ابها را مورد حمله قرار می دهند.

کشورهای منطقه دیگر فرقی بین گروههای تندرو، کندرو، حاکمیت و دولت در ایران قائل نیستند و باور نمی کنند که سیاست دولت روحانی در تقابل با گروههای شبه نظامی و نظامی داخل حکومت است. به باور این کشورها، چنانچه ایران دست از حمایت خود از حوثی ها بردارد، این گروه شبه نظامی، دیگر قادر به انجام عملیات نظامی موشکی بر علیه عربستان سعودی و یا هم پیمانان این کشور نخواهد بود و ادامه حملات حوثی ها را در تقابل با پیشنهاد ایران می بینند.

از سوی دیگر جنگ در یمن، قحطی، وبا و کشته شدن غیر نظامیان که همچنان از موضوعات قابل بحث و مورد انتقاد سازمان های حقوق بشر است، سعودی را تنگنایی قرار داده که از یکسو ادامه جنگ را برایش دشوار و از سوی دیگر دادن امکان تشکیل گروه شبه نظامی شیعی نظیر حزب الله در مجاورت مرزهای خود را غیر ممکن می داند.

تقابل و رویارویی گزینه ای نیست که از قبل برای آن هماهنگی و برنامه ریزی شود. در وضعیت فعلی و شرایط حساس در آبهای منطقه، امکان برخورد نظامی و حتی محدود ایران و آمریکا بالا رفته است.

ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان در گفتگو با نشریه شرق الاوسط به عنوان کشور متحد آمریکا در منطقه به صراحت گفت که آنها به دنبال جنگ با ایران نیستند و بارها دستشان را برای دوستی به سمت ایران دراز کرده اند.

شاید جواب پیمان عدم تقابل که ایران روی آن مانور بسیار می دهد را در این گفتگو داد. وی گفت: ”ما وقت خود را برای ارائه راه حل های جزئی برای افراط گرایی و فرقه گرایی به هر اشکالی تلف نخواهیم کرد“.

به باور من، کشورهای منطقه اینبار می خواهند تا بخشی از گفتگوهای آینده آمریکا و غرب با ایران باشند و نه در حاشيه و محدود به امضاي يك پیمان نامه امنیتی با تهران. آنها می خواهند که توافق جدید آمریکا با ایران شامل مسائل منطقه و رفتار مداخله جویانه این کشور نیز باشد. وزیر خارجه امارات متحده عربی هفته پیش در حالی که کنار همتای آلمانی خود در ابوظبی ایستاده بود به این موضوع اشاره کرد.

از برادران ایرانی خواسته شده تا مسیر را تغییر دهند.

بیشتر از سردبیری