حمله ترامپ به معترضان به نژادپرستی در سخنرانی «آتشین» روز استقلال

در سخنرانی ترامپ اشاره چندانی به شیوع بیماری کووید ۱۹ و قربانیان بی‌شمار آن در آمریکا نشد

کوه راشمور در ایالت داکوتای جنوبی که ترامپ برای سخنرانی خود برگزیده بود محل نقش چهره چهار رئیس جمهور آمریکا بر کوه است-SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در سخنرانی خود در سرآغاز تعطیلات روز استقلال آمریکا که روز جمعه ایراد کرد معترضان به نژادپرستی در این کشور را به حمله میراث کشور و تلاش برای پاک کردن تاریخ متهم کرد.

در این سخنرانی که در آستانه روز چهارم ژوییه، روز استقلال آمریکا، در کوه راشمور در ایالت داکوتای جنوبی ایراد شد، ترامپ اعتراضات ضد نژادپرستی اخیر در ایالات متحده را «فرهنگ لغو» نامید.

او همچنین به معترضانی که مجسمه‌ برده‌داران را از سکو پایین کشیدند حمله کرد و آنها را به راه انداختن «کارزاری بی‌رحمانه برای پاک کردن تاریخ» متهم کرد.

در پی مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که یک پلیس سفیدپوست زانوی خود را بر گردنش گذاشت، در دو هزار شهر آمریکا اعتراضاتی به راه افتاد که در نهایت با پایین کشیدن مجسمه برده‌داران و فرماندهان کنفدراسیون همراه شد.

در طی جنگ داخلی آمریکا، نیروهای موسوم به کنفدراسیون برای دفاع از برده‌داری در برابر ایالات شمالی آمریکا به رهبری آبراهام لینکلن ایستادند.

گرچه این نیروها در نهایت شکست خوردند، مجسمه تعدادی از فرماندهان آنها هم‌چنان در شهرهای مختلف آمریکا برپاست و همین مجسمه‌ها به هدف خشم و اعتراض تظاهرکنندگان تبدیل شدند.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در سخنرانی خود به همنی معترضان حمله کرد، حمله‌ای که اغلب رسانه‌ها «آتشین» توصیف کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دونالد ترامپ، تظاهرات اخیر «کارزاری» بوده است برای «پاک کردن تاریخ ما، بی‌آبرو کردن قهرمانان ما و از بین بردن ارزش‌های ما».

او در ادامه گفت: «ولی ما ساکت نخواهیم شد.»

کوه راشمور در ایالت داکوتای جنوبی که رئیس جمهور آمریکا برای سخنرانی خود برگزیده بود محل نقش چهره چهار رئیس جمهور آمریکا بر کوه است که از این میان دو تن از آنها یعنی جورج واشینگتن و توماس جفرسون برده‌دار بودند.

برای این سخنرانی در روز جمعه ۷۵۰۰ بلیت فروخته شده بود، اما به‌رغم ازدحام جمعیت حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک اجباری نبود.

طبق گزارش‌ها، در سخنرانی ترامپ هم اشاره چندانی به شیوع بیماری کووید ۱۹ نشد، در حالی که ایالات متحده تاکنون بیشترین قربانی را داشته است.

نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر تاکنون در آمریکا در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و روز جمعه این کشور بار دیگر رکورد زد و ۵۵ هزار ابتلای دیگر را ثبت کرد.

به این ترتیب بیش از ۲.۵ میلیون نفر در ایالات متحده یعنی بیش از هر کشور دیگر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.   

بیشتر از جهان