حسن روحانی: محدودیت‌های کرونایی کلی و وسیع نخواهد بود

درخواست رئیس جمهور ایران برای نظارت بیشتر بر «فاصله‌گذاری اجتماعی»

حسن روحانی  از رعایت نشدن فاصله گذاری نسبی در حمل و نقل‌های عمومی گلایه کرده است- Iranian Presidency / AFP

شتاب شیوع کرونا در ایران مدام در حال بیشتر شدن است. براساس اعلام‌ رسمی وزارت بهداشت وضعیت هشت استان ایران «قرمز» شده است و تهران هم در آستانه قرار گرفتن در وضعیت قرمز است. 

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، امروز پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از رعایت نشدن فاصله گذاری نسبی در حمل و نقل‌های عمومی گلایه کرد و گفت که این امر یکی از عوامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا شده است. 

حسن روحانی از مسئولان کمیته اجتماعی - امنیتی خواسته که نظارت و مراقبت خود را درباره موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی تشدید کنند.

حسن روحانی خطاب به مردم ایران گفته است که  با توجه به تجارب بدست آمده طی ماه‌های اخیر، قرار نیست محدودیت‌ها به شکل «کلی و وسیع» برقرار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته روحانی در جلسه آینده ستاد ملی مقابله با کرونا «روش های اجرایی و موثر نظارت بر دستور العمل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی هوشمند با تعیین شرح وظایف معین برای بخش‌های مختلف نظارتی اعلام خواهد شد». 

روحانی توضیح داده که اعمال محدودیت های جدید منطبق بر «محیط‌های شناسایی شده» و هم‌چنین مبتنی بر «روش‌های موثر در افزایش ابتلا و شیوع بیماری» است. به گفته رئیس جمهور مملکت «این مصوبه به استانداران اختیارات لازم برای شهرستان‌های قرمز آن استان واگذار خواهد شد».

پیش‌تر احمدعلم‌الهدی، امام جمعه مشهد، با انتقاد از نحوه مدیریت مقابله با کرونا و هم‌چنین دستورالعمل‌های مربوط به تعطیلی عمومی گفته بود که مقامات بهداشتی کشور باید حق اعمال محدودیت‌ها در هر شهر و منطقه را به مسئولین استانی و شهری واگذار کند. 

ماه گذشته بود که نماینده رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با روسای دانشکده‌های علوم پزشکی در استان خراسان رضوی گفته بود که «بسیاری مسائل و مشکلات مربوط به استان‌هاست، نمی‌شود از مرکز برای همه استان‌ها تصمیم‌گیری شود، اجازه دهند خود استان مدیریت مسئله را در استان در دست بگیرد».

حسن روحانی هم‌چنین و در پی گزارش کمیته بهداشتی در خصوص وضعیت کادر پزشکی کشور و نیروی انسانی فعال در حوزه بهداشت و درمان، گفت: «مردم بزرگوار ایران متوجه باشند بار سنگینی برای درمان بیماری و مراقبت و نگهداری بیماران بدحال بر دوش کادر درمانی کشور است».

رئیس جمهور ایران هشدار داد که «رعایت نشدن دستورالعمل های بهداشتی و افزایش شمار مبتلایان، کادر درمانی کشور را دچار فشار کاری و فرسایش جسمی و روحی می کند و به انگیزه آنان که تاکنون با ایثار و فداکاری فعالیت کرده اند لطمه جدی وارد خواهد کرد».

رئیس جمهور مملکت تمامی وزارت خانه‌ها  را موظف کرده تا «برنامه جامع سازگاری با کرونا»  را  ارائه کنند تا در ستاد ملی بررسی و تصویب شود.

امروز هم‌چنین ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، از ابلاغ محدودیت های کرونایی به استانداران ۱۱ استان کشور خبر داده و گفته است که «اقدامات محدودیتی برای مقابله با کرونا به استانداران استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، کرمان، تهران و البرز ابلاغ شده است».

بیشتر از