آمریکا می‌خواهد تمدید تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران را ژوئیه به رای بگذارد

نماینده دایم عربستان سعودی در سازمان ملل خواستار ادامه تحریم‌ها علیه ایران شد

کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل-Eskinder DEBEBE / UNITED NATIONS / AFP

نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل از تلاش برای به رای گذاشتن قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت ایالات‌متحده از هر ابزاری برای تمدید این تحریم‌ها استفاده می‌کند و اگر لازم باشد مکانسیم ماشه را نیز فعال خواهد کرد.

کلی کرفت مانند مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و برایان هوک، نماینده ویژه او در امور ایران ابراز امیدواری کرد که دیگر اعضای شورای امنیت به قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که در این شورا به گردش درآمده، رای مثبت بدهند.

مایک پومپئو در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته در مورد تهدید‌های ناشی از لغو این تحریم‌ها گفت: «موضوع روشن است. اگر به ایران اجازه داده شود که از روسیه و چین سلاح بخرد، غیرنظامیان بیشتری به دست نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی کشته خواهند شد.» او همچنین تاکید کرد که آمریکا به دنبال تمدید نامحدود این تحریم‌ها است.

روسیه و چین، دو عضو دایم شورای امنیت تا کنون دست‌کم به طور شفاهی مخالفت خود را با تمدید این تحریم‌ها که ۲۷مهرماه به پایان می‌رسد، اعلام کرده‌اند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است، تحریم‌تسلیحات سبک برای ایران پنج سال پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و تحریم سلاح‌های سنگین سه سال دیگر به پایان می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آمریکا، بسیاری از کشورهای عرب منطقه و اسرائیل با ادعای تهدید‌های امنیتی ناشی از لغو این تحریم‌ها، خواستار ادامه تحریم‌های تسلیحاتی هستند.

عبدالله معلمی، نماینده دایم عربستان سعودی، روز گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل از این شورا خواست موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را «به دقت» بررسی کند. او تمدید تحریم‌ها را اقدامی «صحیح و محتاطانه» خواند.

او در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی که اخیرا به شورای امنیت ارایه داده تایید کرده است که منشاء سلاح‌های استفاده شده در حمله تابستان گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی «ایرانی» بوده است.

او در عین حال با اشاره به اینکه روسیه و چین این حمله‌ها را محکوم کرده بودند،‌ گفت: «تنها راه نشان دادن محکومیت این حمله‌ها، حفظ نظام جاری تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.» معلمی همچنین تاکید کرد که منافع روسیه و چین با تقویت صلح و ثبات در منطقه بهتر حفظ خواهد شد.

خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی نیز با اشاره به مداخله تهران در حمله‌های سال گذشته به عربستان سعودی خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی شد.

اتحادیه اروپا هرچند با اتخاذ موضعی محافظه‌کارانه از برجام حمایت کرده و از لزوم تمدید تحریم‌ها سخن نمی‌گوید، در عمل بیانیه‌ای صادر کرده که به موجب آن این اتحادیه تا سه سال دیگر قوانین تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را دنبال می‌کند.

چین و روسیه که از هم اکنون به قراردادهای تسلیحاتی با ایران چشم دوخته‌اند، می‌گوید این تحریم‌ها باید در موعد مقرر لغو شوند. البته این دو کشور در گذشته نیز پیش از تصویب قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران، چنین مواضعی اتخاذ کرده بودند اما در نهایت به همه قطعنامه‌های تحریمی رای مثبت دادند.

آمریکا به چین و روسیه هشدار داده که در صورت وتوی قطعنامه «منزوی»‌ خواهند شد. واشینگتن همچنین فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی را به عنوان گزینه پشتیبان طرح خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مطرح کرده است. 

مقامات در تهران نیز می‌گویند در صورت تصویب این قطعنامه و «ضربه سیاسی» آمریکا به برجام، واکنش قاطعی نشان می‌دهند. این درحالی است که آمریکا دو سال قبل با خروج از برجام اصل آن را بر باد داد و در این مدت مقامات در تهران جز تاکید بر اهمیت باقی‌ماندن در برجام که چیزی از آن باقی‌نمانده، ‌اقدامی انجام ندادند. روحانی که روزهای طلایی رونق اقتصادی پس از برجام را وعده داده بود، اکنون «تجارت اسلحه» را مهمترین دستاورد آن توصیف می‌کند.