رهبر چچن: کتک خوردن پدیده‌ای است که در ازدواج رخ می‌دهد

یک ضرب‌المثل روسی می‌گوید: «اگر او تو را کتک می‌زند، پس عاشق تو است»

رمضان قدیروف (راست) و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه-Alexey NIKOLSKY / Sputnik / AFP

رهبر چچن به طورعلنی، مادر یک زن جوان را که در دوران بحران ویروس کرونا به طرز مشکوکی در حادثه خشونت خانگی به قتل رسیده است، تحقیر کرد.

رمضان قدیروف با بی توجهی کتک خوردن را به عنوان پدیده ای که «ممکن است دریک ازدواج رخ بدهد» قلمداد کرده و مادر قربانی را ترغیب کرد تا شاهدانی پیدا کند که ثابت کند دخترش کشته شده است.

«مدینا اومایوا» اوایل همین ماه طی حادثه ای مشکوک، دراین جمهوری اسلامی باقی مانده از جنگ، که در مرز جنوبی روسیه قرار دارد، درگذشت.

همسایگان این دختر ۲۳ ساله، که در سن ۱۶ سالگی با همسرش ازدواج کرده بود، می گویند روز مرگ او از خانه اش صدای جیغ هایی را شنیدند و دیدند که او نزدیک پله ها افتاده بود.

خانم اومایوا، مادر سه فرزند، در نیمه شب همان روز حادثه، توسط خانواده اش به خاک سپرده شد در حالی که در سنت اسلام کسی را نباید بعد از غروب آفتاب دفن کرد.

در حالی که خانواده همسرش می گویند مرگ او به دلیل حمله صرع و افتادنش از پله ها بوده، مادر این زن می گوید که او به بیماری صرع مبتلا نبود.

یکی از اقوام این زن به سایت خبری محلی که «کاکازیان نات» نامیده می شود، گفت که این زن این طور شرح داده بود که همسرش موقع کتک زدن او «یاغی، دیوانه و همچون حیوان است» و او بارها سعی کرده بود که به دلایل بسیار به این رابطه خاتمه بدهد.

مادر خانم اومایوا به رسانه های خبری گفت که دخترش چندین روز قبل از مرگش، بعد از یک زد و خورد با همسرش، به دیدن او آمده بود.

مادر خانم اومایوا گفت: «او با زانوهای کبود آمده بود، آنها او را با کمربند کتک زده بودند. من از دخترم پرسیدم: می خواهی برگردی؟ و او گفت که نمی خواهد.»

خاله خانم اومایوا نیز گفت که دختر چهار ساله این قربانی گفته که مادرش خفه شده و به پایین پله ها انداخته شده است.

شایعات مبنی بر این که شوهر خانم اومایوا «ویسکادزی کامیدوف» او را به قتل رسانده در واتس اپ گسترش یافت و خشم عمومی پیرامون این مرگ باعث شد تا دفتر دادستان محلی رسیدگی به آن را شروع کرده و دستور دهد تا جسد او را از خاک بیرون کشیده و بررسی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر چچن رمضان قدیروف، حالا مادر خانم اومایوا را به شایعه پراکنی در مورد مرگ دخترش در طول مصاحبه ای تلویزیونی که اوایل این هفته در کانال رسمی قدیروف پخش شد، متهم کرده است.

آقای قدیروف که گفته می شود مسئول قتل چند منتقد برجسته است، با وجود اینکه هنوز نتایج بررسی این مرگ منتشر نشده است، گفت که نشانه ای دال براینکه مرگ خشونت آمیزی رخ داده است وجود ندارد.

رهبر چچن که ارتباط مستقیمی با آدم ربایی، شکنجه و قتل دگرباشان جنسی در جمهوری چچن دارد، از بیرون کشیدن جنازه این زن از خاک، خشمگین شده و گفت که این عمل با موازین اسلام در تضاد است و موسسات عمومی تلاش می کنند تا مطمئن شوند که «پس از مرگ یک چچنی، کالبد شکافی وجود نداشته باشد.»

آقای قدیروف گفت: «بعضی وقت ها در زندگی جنگ و جدل وجود دارد و شوهر هم گاهی از مشت هایش استفاده می کند.»

یک جمله سنتی در روسیه وجود دارد که می گوید: «اگر او تو را کتک می زند پس عاشق توست». مجلس روسیه در تاریخ فوریه سال ۲۰۱۷ اصلاحات قانون گذاری شدیدی را اعمال کرد که از جرائم اولیه و ضرب و جرح در اعضای خانواده جرم زدایی کرده و با تقلیل و کاهش مجازات آزاردهندگان، قربانیان را در معرض خطر بیشتر قرار می دهد.

مادر خانم اومایوا وقتی که جلوی دوربین از آقای قدیروف عذرخواهی می کرد کاملا وحشت زده به نظر می رسید.

او گفت: «من راببخشید که به شایعات گوش دادم. من از شما عذرخواهی می کنم.»

همسر خانم اومایوا که در«گودرمس» که نزدیکی شهر«گروزنی» پایتخت این جمهوری است، زندگی می کند در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که زمان مرگ همسرش در خانه حضور نداشت.

«تانیا لوکشینا» معاون مدیر بخش اروپا و آسیای مرکزی در دیده بان حقوق بشر گفت: «تحقیر علنی افرادی که صدایشان را بلند می کنند اتفاق تازه ای در چچن نیست، اما وقایع این چنینی واقعا بزرگ هستند و راه عدالت مورد نیاز برای قربانیان خشونت خانگی را به شکل بدی مسدود می کنند و این پیام خطرناک را القا می کنند که آنهایی که به دنبال اصلاح این سوء رفتار هستند باید ساکت بمانند. مقامات روسیه وظیفه دارند تا از امنیت زنان در برابر خشونت، حتی در خانه هایشان، اطمینان حاصل کنند.»

او افزود: «قوانین سنتی چچن حتی در صورت مغایرت داشتن با قوانین روسیه و استاندارهای بین المللی حقوق بشر، اغلب توسط مقامات محلی تصویب می شود و همچنین تصریح می کند که کودکان به پدر و خانواده پدری  تعلق دارند و همین این امر زنان را از فرار از ازدواج های آسیب زننده باز می دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان