جشن عروسی در لواسان به سبک «سیندرلا»

هزینه هر مهمان یک میلیون تومان

اکبر طبری، متهم با پرونده سنگین فساد اقتصادی می‌گوید دوستانی دارد که می‌توانند کل لواسان را به نام او بزنند- تابناک

در سال‌های اخیر زیاد درباره «لواسان» شنیده‌ایم؛ هم از خانه‌ها و ویلاهای مجلل و هم قبرستانی با قبرهای چند صد میلیونی و حالا هم مجلل‌ترین تالار عروسی ایران. تالاری که تنها پذیرای مهمانان عروسی نیست.

در این تالار داستان «سیندرلا» برای مهمانان و با نقش‌آفرینی عروس و داماد هم بازآفرینی می‌شود؛ مراسم ازدواج میلیاردی در یک شهرک محافظت شده، به دور از چشم و دست اغیار. 

فضایی مدرن با طراحی داخلی به سبک فیلم و کارتون مشهور سیندرلا که زندگی اشرافی طبقه خاصی در ایران را به تصویر می‌کشد. 

گفته می‌شود در این تالار ۱۵۰ نفر خدمه به عنوان بازیگر برای بازآفرینی انیمیشن سیندرلا حضور دارند و هزینه هر میهمان برای صاحب این مراسم، حدود یک میلیون تومان برآورد می‌شود. هزینه یک مراسم ازدواج در این باغ مجلل، به بیش از یک میلیارد تومان هم می‌رسد. 

اما تمام این هزینه‌ها برای این است که یک شب از زندگی کارتون سیندرلا در این نقطه از تهران به صورت واقعی اجرا شود. بر اساس ویدیویی که از این باغ و محل برگزاری جشن‌ها در فضای مجازی منتشر شده، هزینه ورودی برای این محل بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان ذکر شده است. 

هزینه میز شام، گل آرایی، تزئینات مراسم برگزاری عروسی، میوه و دسر و کیک عروسی به ازای هر نفر از ۴۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان متغیر است. 

برای چیدمان سفره عقد نیز بنا بر انتخاب جنس ظروف که نقره باشد یا طلا، قیمت‌ها متفاوت است. 

اما هزینه‌های دیگری هم برای مدل‌سازی عروسی شبیه داستان سیندرلا، همچون آتش‌بازی و اجاره کالسکه، از ملزومات این جشن است. گفته می‌شود که کرایه کالسکه شبی ۱۵ میلیون تومان است. حدود ۱۵۰ نفر خدمه، کارتون سیندرلا را بازآفرینی می‌کنند و خدمه عروس و داماد نیز هستند که گفته می‌شود هر یک از آنان هم بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کنند. اجاره مشعل برای این مراسم هم شبی یک تا دو میلیون تومان عنوان شده است. مراسمی با حدود یک میلیارد تومان هزینه، در شرایطی که بخش اعظم مردم در این کشور با بحران‌های مالی سنگینی مواجهند. 

شهریورماه سال گذشته «خبرآنلاین» در گزارشی به قلم الهه صالحی درباره جزئیات برگزاری مراسم مجلل عروسی در ایران پرداخته بود. در این گزارش به تفکیک درباره جزئی‌ترین هزینه‌های این مراسم پرداخته شده بود، مواردی بسیار عجیب و غریبی مثل غذاهایی که در این مراسم سرو می‌شود وجود دارد؛ از «بیکن آهو» تا «میز خاویار».

پیشتر هم انتشار ویدیویی از «قبرستان لوکس» در لواسان در فضای مجازی، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت: قبرهایی در شهرک «باستی هیلز» معروف به «بورلی هیلز لواسان» که در دامنه کوه‌های شمال شهر لواسان واقع شده است. گفته می‌شود که این شهرک با منظره‌ای بی‌نظیر از شهر لواسان و سد لتیان، به یکی از زیباترین مناطق ایران تبدیل شده است. 

در آن کلیپ ویدیویی کوتاه، یک نفر در حال راه رفتن از گورستانی فیلم می‌گیرد که قبرهای آن با طرح‌های بسیار مدرن و زیبا ساخته شده است و به گفته بسیاری، گویی «تکه‌ای از بهشت» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با انتشار آن ویدیو، روزنامه جام جم در گزارشی از آن گورستان نوشت: «قبر در قبرستان گلندوک با توجه به این که سراغ کدام واسطه را بگیریم، یا «سخت» پیدا می‌شود یا «اصلا» پیدا نمی‌شود. واسطه اول می‌گوید یک سال و نیم است هیچ قبری فروخته نشده و از این به بعد هم در بر همین پاشنه می‌چرخد. واسطه دوم اما می‌گوید گلندوک هنوز قبر فروشی دارد، اما به تعداد محدود که اگر دو طبقه باشد قیمتش۵۰۰ میلیون و اگر سه طبقه باشد۷۰۰ میلیون تومان است. چاره این واسطه برای خانواده‌هایی که قبر طبقاتی نمی‌خواهند هم خرید قبرهای به ظاهر دو و سه طبقه، اما صاحب شدن همه آن است، از طریق یک وکالت محضری، که به قدری گنگ توضیحش می‌دهد که از فهم خارج است.»

لواسان نام تکراری پرونده‌های فساد اقتصادی 

در سال ۱۳۹۷ پرونده شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم، با ویلای زیبایش در این منطقه خبرساز شد.

شبنم نعمت‌زاده به اتهام «انحصار دارو و تحصیل مال از طریق نامشروع» همراه با فردی به نام لشگری‌پور و شرکتی که توسعه دارویی بوده است، در مظان اتهام قرار گرفت و متهم به «مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی دارو» در ایران بود. 

ویلای لوکس و گران قیمت شبنم نعمت‌زاده در منطقه لواسان در تاریخ ۱۳ اسفند ۹۷ با حکم دادگاه تخریب شد. مساحت این ویلا ۱۰۱۲ متر مربع بود که به صورت غیرقانونی ساخته شده بود. آن حکم تخریب اجرای آن، بازتاب گسترده‌ای یافت و بار دیگر، منطقه لواسان را که از آن به عنوان «پایتخت سرمایه‌سالار‌های ایران عصر نوین» و «پایتخت ساخت و ساز غیرمجاز تهران» نام می‌برند، در کانون توجه قرار داد. 

لواسان و معروف‌ترین پرونده فساد در ایران 

اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه ‌قضاییه ایران، به فساد مالی و گرفتن رشوه متهم شده است. 

به نظر می‌رسد که پرونده اکبر طبری یکی ازمعروف‌ترین پرونده‌های فساد در ایران باشد. این پرونده با نام متهم ردیف اول آن یعنی «اکبر طبری»، معاون دفتر رئیس پیشین قوه قضاییه، شناخته می‌شود. در آن پرونده ده‌ها نفر دخیل هستند و به یکی از بزرگ ترین پرونده‌های فساد در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. 

طبری در طول سال‌های ریاست آملی‌لاریجانی بر دستگاه قضا، مدتی به‌عنوان مدیرکل امور مالی قوه قضاییه و معاون اجرایی حوزه ریاست، در آن دستگاه فعالیت داشته است. او پیش‌تر نیز در دوران ریاست‌هاشمی شاهرودی در قوه قضائیه حضور داشت.

آقای طبری در بخشی از دفاعیاتش در ارتباط با پرونده ساخت یک ویلا در منطقه لواسان در شمال شرق تهران، گفت که افراد دیگری که در این ماجرا متهم به دادن رشوه به او هستند، در صورت درخواست او حاضر بودند «کل لواسان» را به نامش کنند.

قاضی منصوری، متهم ردیف نهم پرونده فساد در قوه قضاییه که چندی پیش در کشور رومانی به شکل مرموزی از دنیا رفت، سال‌ها به عنوان قاضی وقت اجرایی لواسان متهم به دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه بود. 

ساخت ویلاهای بسیار گران‌قیمت در منطقه لواسان که قیمت آنها تا ۷۰۰ میلیارد هم می‌رسد، حکایت از خرج پول‌های هنگفتی دارد که به گفته بسیاری امکان ساخت‌وسازهای اینچنینی میسر نبود. از سوی دیگر سبک و شیوه‌ای که امروز در تالارهای عروسی و یا قبرستان‌های لواسان با واقعیات جامعه فقر زده ایران چنان در تناقض است که نمونه‌اش را به سختی می‌توان در تاریخ معاصر ایران سراغ گرفت.

بیشتر از