تجارت پرسود ماسک‌های لوکس در اینستاگرام ایرانی

کسب‌وکارهای اینستاگرامی مدعی‌اند که ماسک‌های روز دنیا را به دست مشتریان ایرانی می‌رسانند

در جستجوی کوتاهی با عنوان «ماسک لوکس» به چندین صفحه برای فروش این ماسک‌ها می‌توان رسید که برخی از آن‌ها مدعی واردات این ماسک‌ها به ایران هستند-شبکه‌های اجتماعی

بحران ورود کرونا به زندگی روزمره مردم در دنیا که ابتدا با شوک همراه بود، کم‌کم تغییر چهره داده و با ورود به همه عرصه‌های زندگی، تغییرات شگرفی در ظاهر و پوشش مردم ایجاد کرده است.

«ماسک»، حیاتی‌ترین دارایی‌انسان در روزهای مبارزه با کرونا است که اکنون و پس از فروکش کردن وحشت اولیه عموم مردم، فضایی برای رنگی شدن صورت‌ها ایجاد کرده.

شرکت‌های طراحی مد و لباس هم از این فضا عقب نمانده و تمام تلاش خود را برای پاسخ‌دادن به حس تنوع‌طلبی شهروندان به کار بسته‌اند. کمپانی‌های آمریکایی و اروپایی در کشورهای همان محدوده از یک‌سو و در مقابل آن تجارت‌های کوچک ایسنتاگرامی در ایران با شناسایی سبک و سلیقه زندگی مردم، بازار پوشش‌های رنگی را به دست گرفته‌اند.

تولیدکنندگان بعضاً خانگی ایرانی نیز در زمان تعطیلی بازارها و فروشگاه‌ها با تولیدات خانگی خود مشتریان را دست‌خالی نگذاشته‌اند.

بنا بر اطلاعات «ایندیپندنت فارسی» هر ماسک فیلتر دار n۹۵ در تهران ۳۰ هزار تومان، ماسک معمولی هر عدد سه هزار تومان (که بیشتر در بسته‌های پنج‌تایی عرضه می‌شود) و ماسک قابل‌ استفاده برای دو ماه ۱۵۰ هزار تومان (قابل شستشو نیست، عمری دو ماهه دارد و از الیاف بسیار ضخیم درست شده) برای خرید در بازار موجود است.

این اما ماسک‌های معمول در بازار است که به‌عنوان مایحتاج روزانه در سبد خرید شهروندان در ایران جای گرفته است. داستان ماسک‌های مد روز و به‌اصطلاح لوکس متفاوت است.

در اینستاگرام که به‌نوعی بازار مد ایرانی هم محسوب می‌شود شرکت‌های عمدتاً کوچک مجازی برخی با تولید ماسک‌های پارچه‌ای رنگی متنوع و برخی با ادعای واردات ماسک‌های خارجی مارک‌دار، بازارگرمی به راه انداخته‌اند.

در جستجوی کوتاهی با عنوان «ماسک لوکس» به چندین صفحه برای فروش این ماسک‌ها می‌توان رسید که برخی از آن‌ها مدعی واردات این ماسک‌ها به ایران هستند.

ماسک مدل «فندی» و «دیور» در یکی از این وب‌سایت‌ها به قیمت ۱۸۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. برای دریافت این ماسک باید ۱۰ روز منتظر بمانید این در حالی است که در آمریکا و آمریکای شمالی طی دو ماه گذشته بسته پستی به ایران ارسال نمی‌شود. یکی از این کمپانی‌ها که خود را تنها نماینده واردکننده ماسک‌های اصلی دوخت ترک در ایران معرفی می‌کند، این ماسک‌ها را قابل شستشو با جنس پارچه سه لایه نانو و دولایه چرم صنعتی درجه‌یک معرفی می‌کند.

این کمپانی در پاسخ به سؤال «ایندیپندنت فارسی» مبنی بر اینکه آیا این ماسک‌ها مورد تائید وزارت بهداشت بوده یا نه؟ می‌گوید: «این‌گونه ماسک‌ها تائیدیه‌های لازم را دارند و قابل عرضه به بازار هستند».

از سوی دیگر در گزارشی از خبرگزاری «ایسنا» که سراغ برخی از این تولیدکنندگان رفته است انواع و اقسام ماسک‌های «لوکس» بزرگ‌سال مانند ماسک‌های پارچه‌ای طرح‌دار، گلدوزی و روبان‌دوزی در صفحات مجازی اینستاگرام ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین ماسک عروسکی مخصوص کودکان هم ۱۹ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارد. در این گزارش همچنین با اشاره به بازار فروش ماسک‌های هم رنگ با شال و روسری اشاره شده و از ورود ماسک‌های عروسی خبر داده است.

نشریه «فوربس» نیز در گزارشی که دو هفته پیش منتشر کرد به بازار جدید تقاضا مطابق با بحران کرونا اشاره کرد و نوشت: «بسیاری از عناصر اصلی مد که در زندگی هرروزه ما ایجاد شده یک فایده ریشه‌ای برای ما داشته‌اند. شلوار جین به‌عنوان یک راه‌حل برای نیاز کارگران معدن به لباس کار با دوام طراحی شده است. شلوار زمانی از سوی زنان پذیرفته شد که برای محیط کار مجبور به پوشیدن آن بودند. لباس‌های راحت ورزشی هم متناسب با نیاز زندگی سریع در دهه ۷۰ در آمریکا به وجود آمد. در حال حاضر نیز نیاز به استفاده از ماسک صورت برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از ملزومات روزمره تکمیل‌کننده لباس در حوزه مد هست که ماندگار می‌شود».

سارا اسپلینگز هم دو روز پیش در مجله مد «وگ» در مقاله‌ای با عنوان «خرید ماسک پارچه‌ای، همین الان» با اشاره به تغییراتی که به دنبال بحران کرونا در همه عرصه‌های زندگی ایجاد شده است، نوشت: «به نظر می‌رسد چون برای مدتی ماسک‌های پارچه‌ای صورت را استفاده خواهیم کرد پس دلیل مناسبی است که ماسکی که دوست داریم را پیدا کنیم».

وی در این مقاله اشاره کرده است که شهرها و کشورها، قوانین خاص خود را برای پوشیدن ماسک صورت دارند ولی با اشاره به اینکه در آمریکا برای خروج از خانه پوشیدن ماسک ضروری است، نوشته: «با توجه به سلفی‌های زیادی که با ماسک صورت گرفته می‌شود به نظر می‌رسد استفاده از ماسک‌ها به‌زودی از یک نیاز کاربردی به یک ابزار کلیدی در طراحی مد و لباس تبدیل شود.»

به گفته خانم اسپیلینگز همچنین طراحان مد، مدت زیادی است که ماسک هم طراحی کرده‌اند. بیلی الیش، خواننده آمریکایی قبل از همه‌گیر شدن ویروس کرونا در ایالات‌متحده آمریکا، یک ماسک از کمپانی گوچی در مراسم گرمی پوشید (که احتمالاً سازمان بهداشت جهانی آن را تائید نکرده است).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این مقاله آمده است: «فندی، پالم، انجلز و مارین سره که همه از طراحان مد و لباس مطرح هستند هم ماسک صورت طراحی کرده‌اند. حتی «کریستین سیریانو» طراح مد و لباس آمریکایی نیز تجارت خود را به دستگاه ساخت ماسک بیمارستان‌ها تبدیل کرد.»

وب‌سایت «اتسیز» هم به محلی برای فروش ماسک صورت تبدیل شده است. این شرکت عنوان کرد که بین روزهای  چهار تا شش آوریل افراد به‌طور متوسط ​​۹ بار در ثانیه به دنبال ماسک در این سایت بوده‌اند که در کل بیش از دو میلیون جستجو انجام داده‌اند. به‌طوری‌که این وب‌سایت با مشکل مواجه شده است؛ زیرا تعداد فروشندگان ماسک در این وب‌سایت در هفته آخر مارس و هفته اول آوریل به پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

بنا بر این گزارش برخی از فروشندگان این ماسک‌های مد روز با فروش یک ماسک، ماسک دوم را به خیریه می‌دهند؛ یعنی هم خرید کرده‌اید و هم در کار خیر شرکت داشته‌اید.

در گزارش «وگ» ۱۰۰ کمپانی عرضه ماسک‌های متنوع در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف معرفی شده‌اند. نمونه‌های ماسک‌هایی که برای فروش در بازار عرضه شده‌اند نشان‌دهنده اختلاف قیمت بسیار زیاد میان عرضه‌کنندگان خرد و کمپانی‌های طراح لباس است. برای نمونه کمپانی «پروئنزا شولر» یک ماسک صورت از جنس ساتن در هفت رنگ مختلف را ۱۰۰ دلار قیمت‌گذاری کرده است؛ یعنی معادل یک میلیون و ششصد هزار تومان. این نوع ماسک که برای خرید هم موجود نیست و عواید فروش آن جهت کمک به فوریت‌های پزشکی شهرداری نیویورک اختصاص یافته است.

ماسک «کاتن سیتیزن» در دو رنگ به قیمت ۲۸ دلار یعنی حدود ۴۴۸ هزار تومان عرضه شده است. ماسک طرح بهاره یا تابستانی «فلورال بندیت استودیو» هر عدد ۲۵ دلار. برند «رگ اند بن» هر ماسک طراحی شده خود را در طرح‌های مختلف ۳۰ دلار عرضه کرده است. در فهرستی که «وگ» تهیه و منتشر کرده است ارزان‌ترین قیمت ماسک صورت متعلق به کمپانی «میلز کلوزینگ» آمریکایی است که با عنوان طرح «هندوانه» هر ماسک را  شش دلار یعنی ۹۶ هزار تومان به فروش می‌رساند.

بعد از آن دو کمپانی «کیت» و ‌«امیلیا جرج»قرار دارند که هر ماسک را ۱۰ دلار یعنی حدود ۱۶۰ هزار تومان برای فروش گذاشته‌اند. در توضیحات فروش بیشتر این ماسک‌ها که اغلب هم موجودی برای فروش ندارند، عنوان شده است که این ماسک‌ها مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست.

اما با یک گشت کوتاه در وب‌سایت فروش آنلاین «آمازون» قیمت‌های اقتصادی‌تر برای عرضه این محصول پر تقاضا پیشنهاد شده است. ورود کمپانی‌های بزرگ طراحی لباس برای عرضه ماسک‌های صورت غالبا به این دلیل است که پیش‌تر مردم خود با خلاقیت‌های خاصی دست به کار تولید ماسک‌های صورت خانگی برای خود زده بودند و با نمایش انواع مختلف آن در فضاهای مجازی، استقبال شهروندان را در پی داشت. در این روزها که همه برای حفاظت از خود حداقل نیاز به یک ماسک دارند باید برای ایجاد تنوع هم که شده دست به طراحی بزنند.

روشن است که بیشتر طرح‌های پیشنهادی طراحان مد و لباس مورد تائید سازمان بهداشت جهانی نخواهد بود. در هفته مد نیویورک در فوریه ۲۰۲۰، یک مانکن ماسکی به چهره داشت که به نظر می‌رسید از پارچه توری ظریف طراحی شده است. احتمال دارد همه انواع این نوع ماسک‌ها برای جلوگیری از ویروس قابل استفاده نباشند ولی ظاهراً بسیاری از ماسک‌های مدل روز امروزه مشتری بسیار زیادی دارد.

بیشتر از