بی‌اعتنایی بازار به وعده‌های بانک مرکزی؛ قیمت دلار و یورو افزایش یافت

روز گذشته عبدالناصر همتی از عرضه صدها میلیون دلار در بازار خبر داده بود

کمتر از ۱۲ ساعت پس از آن که رئیس‌ کل بانک مرکزی در دیدار با فعالان اقتصادی از مداخله ارزی صدها میلیون‌ دلاری برای متعادل کردن نرخ ارز سخن گفت، نرخ دلار و یورو افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

قیمت دلار که روز گذشته به ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان هم رسیده بود، صبح روز یک‌شنبه با جهشی دو هزار تومانی به ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و نهایتاً با ۵۰۰ تومان کاهش در نرخ ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان باقی ماند.

یورو نیز صبح امروز مجدداً وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد و اکنون با کاهش حدود ۷۰۰ تومانی به قیمت ۲۲ هزار و ۶۶۰ تومان به فروش می‌رسد.

قیمت ارز در ایران در دو هفته گذشته به‌شدت بی‌ثبات بوده است.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، روز گذشته در پست اینستاگرامی خود نوشته بود که فعالان اقتصادی از این جمله او که گفته بود «ارزپاشی نمی‌کنیم» تعبیر اشتباهی داشته‌اند و ارزپاشی نکردن «بدین مفهوم است که مداخله ما در بازار با تدبیر و هدفمند خواهد بود.»

او ادعا کرد که «در چند روز گذشته ۱۰۰ها میلیون دلار از سوی بازارساز در بازار» عرضه شده است و همین سبب شده که «برنامه آن‌هایی که در تلاش برای برهم زدن ثبات بازار ارز بودند» خنثی شود.

همتی همچنین نوشته است که «حجم ذخایر اسکناس کشور در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار خوب است.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

. عصر امروز ۷تیرماه جلسه خوبی با رئیس و سایر اعضای محترم هیئت رئیسه اتاق بازرگانی داشتیم در این جلسه تأکید کردم همه ما شرایط صادرکنندگان و فشارهایی که به لحاظ شرایط تحریمی و زمان دریافت ارز حاصل از صادرات وجود دارد را درک می کنیم و همکاری لازم را در این زمینه خواهیم داشت اگر هم صادرکنندگان اعتراضی به نرخ پایه صادراتی محاسباتی در گمرک دارند حداقل ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را که نسبت به بازگشت آن متعهدهستند را به کشور بازگردانند تا بشود درمورد آن در فرصت مناسب مذاکره و تصمیم گیری کنیم. بانک مرکزی با فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران هم‌سو است، و ما در بانک مرکزی با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران اختلاف نظری نداریم و باید با کمک یکدیگر تلاش کنیم از خروج سرمایه از کشور جلوگیری کنیم. در همین راستا تلاش ما بر این است که واردات را روان کنیم و ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانیم. با توجه به شرایط و مشکلات فراوانی که به واسطه تحریم ها به کشور تحمیل شده است، ضروری است با درک مشترک برای بهبود فضای کسب و کار در کشور تلاش کنیم.این نکته هم که گفته ام «ارز پاشی نمیکنیم»برخی این برداشت اشتباه راکرده اندکه گویا مداخله ارزی نمیکنیم.برعکس ،بدین مفهوم است که مداخله مادربازاربا تدبیر و هدفمند خواهد بود.در چند روز گذشته۱۰۰ها میلیون دلار از سوی بازار ساز در بازار خیلی ازبرنامه آنهایی که درتلاش برای برهم زدن ثبات بازار ارز بودند را، خنثی کرد.همانگونه که قبلاً نیز گفتم، حجم ذخایر اسکناس کشوردرمقایسه با سالهای گذشته بسیار خوب است.مشکل بازار عمدتاً از عدم تعادل عرضه وتقاضا در بازار حواله ارز به خاطر مشکلات کرونا در ابتدای سال نشأت گرفته است و باافزایش تدریجی عرضه ارز، خصوصا ایفای تعهد از سوی صادر کنندگان محترم در این بازار و باهدایت بانک مرکزی ، تعادل به بازار ارز بر خواهد گشت.

A post shared by عبدالناصر همتی (@abdolnaser_hemmati) on

در مقابل، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهور ایران، دوشنبه هفته گذشته گفته بود که دولت از لحاظ منابع ارزی و تأمین معیشت مردم در بدترین وضعیت پس از انقلاب بهمن ۵۷ قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صبح امروز نیز حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت اقتصادی کشور را «بسیار سخت» توصیف کرد و گفت که فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده در سال ۹۸ شدت بیشتری یافته و اکنون در سال ۹۹ با «سخت‌ترین وضعیت اقتصادی و فشار دشمن» مواجهیم.

این سخنان حسن روحانی و معاون اول او در تناقض با اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی است که در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده که نهاد تحت ریاستش در بهترین وضعیت ممکن از لحاظ ذخایر اسکناس ارزی و طلا قرار دارد.

در روزهای گذشته، علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر علی خامنه‌ای نیز مشابه این اظهارات را بیان کرده و گفته بود کشور در وضعیت خوبی از لحاظ ذخایر ارزی و طلا قرار دارد، ولی بانک مرکزی بنای مداخله در بازار را ندارد.

بیشتر از اقتصاد