بریتانیا بخشی از سهام شرکت ماهواره‌ای «وان وب» را خریداری می‌کند

شرکت وان وب در لندن مستقر است اما با سرمایه آمریکا اداره می‌شود

بریتانیا پس از برگزیت و منع استفاده از عناصر سیستم ماهواره اروپا موسوم به «گالیله»، به دسترسی به یک سیستم ردیاب ماهواره‌ای نیازمند است- GLYN KIRK / AFP

گزارش شده دولت بریتانیا قرار است صدها میلیون پوند برای خرید بخشی از سهام شرکت آمریکایی خدمات ماهواره‌ای «وان وب» که در حال ورشکستگی است، هزینه کند. 

بریتانیا پس از برگزیت و منع استفاده از عناصر سیستم ماهواره اروپا موسوم به «گالیله»، به دسترسی به یک سیستم ردیاب ماهواره‌ای نیازمند است. 

حال به گزارش نشریه فایننشال تایمز، انتظار می‌رود بریتانیا مبلغ ۵۰۰ میلیون پوند هزینه نجات شرکت کوچک ماهواره‌ای «وان وب» کند که در ماه مارس به علت پیامد ویروس کرونا اعلام ورشکستگی کرده است.

در ابتدا طرح‌هایی برای ایجاد سیستم ماهواره‌ای و مستقل خود بریتانیا وجود داشت که هزینه آن احتمالا برای کشور میان ۴ تا ۵ میلیارد پوند هزینه بر می‌داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عوض، اگر پیشنهاد کنونی دولت موفقیت آمیز باشد، انتظار می‌رود در صورت پذیرفته شدن این پیشنهاد، بریتانیا  بیست درصد شرکت «وان وب» را که در لندن مستقر بوده اما با سرمایه آمریکایی اداره می‌شود، به عنوان بخشی از یک کنسرسیوم بخش خصوصی، خریداری کند. 

گفته می‌شود تصمیم به سرمایه گذاری در این موسسه به دنبال یک جلسه طولانی میان نخست‌وزیر و ریشی سوناک، وزیر دارایی بریتانیا، اتخاذ شده است که ماه گذشته هشدار داد که کشور به خاطر پیامد قرنطینه کرونا «با یک رکود شدید و بی‌سابقه» رو‌به‌روست.

شرکت «وان وب» تاکنون ۷۴ ماهواره از ۶۵۰ ماهواره مورد نظرش را برای ایجاد یک «برود بند» (پهن باند) جهانی، به فضا فرستاده است. هدف این شرکت در ابتدا این بود که تمام شبکه فضایی خود را تا پایان سال مالی آینده تکمیل کند.

سرمایه گذاری در این شرکت، بریتانیا را در رقابت مستقیم با برخی از بزرگترین موسسات جهانی فناوری می‌گذارد. 

قرار است ایلان ماسک، متخصص فناوری و موسس شرکت «اسپیس اکس» تا پایان این هفته تعداد ۶۰ ماهواره را برای سیستم «استار لینک» این موسسه به فضا بفرستد.

در این میان، جف بزوس، صاحب شرکت آمازون و ثروتمندترین مرد جهان، نیز سیستم ماهواره‌ای خود را موسوم به «کوئیپر» در نظر گرفته است. طرح او که شامل تعداد ۳۲۰۰ ماهواره در مدار پائین است، به منظور فراهم کردن خدمات یک «برود بند» جهانی عرضه خواهد شد.  

اما دولت‌ها نیز در مسابقه تولید این‌گونه سیستم‌ها سرمایه گذاری‌های چشمگیری کرده و چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه همگی در حال تولید سیستم‌های مشابه خود هستند. 

© The Independent

بیشتر از جهان