روحانی: مردم در مورد قیمت ارز «نگرانی غیرواقعی» دارند

امید رئیس‌جمهور ایران به آزاد شدن ذخایر ارزی بلوکه‌شده و بازگشت ارز صادراتی است

حسن روحانی می‌گوید نگرانی مردم درباره ارز غیرواقعی است-ایرنا

در حالی که دلار در بازار ایران به قیمت ۲۰‌ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش می‌رود و یورو ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان را پشت سرگذاشته، حسن روحانی می‌گوید عملیات روانی بین‌المللی و نگرانی غیرواقعی مردم سبب این جهش بی‌سابقه در نرخ ارز شده است.

او این سخنان را در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرده و گفته است: «برخی تحرکات و عملیات روانی در عرصه بین‌المللی علیه ایران و همچنین ایجاد یک نگرانی غیرواقعی در بین مردم از عوامل اصلی آشفتگی و نوسانات اخیر در بازار ارز است.»

روحانی وعده داده که دولت به جدیت به دنبال «کنترل نقدینگی، تورم و مدیریت قیمت ارز» است.

او سیاست مشخص دولت برای کنترل قیمت ارز را اعلام نکرده است و تنها از صادرکنندگان خواسته تا هرچه زودتر منابع ارزی ناشی از صادرات خود را در اختیار دولت قرار دهند.

در این جلسه رئیس‌جمهور ایران از «دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ها» نیز خواسته تا به دولت او کمک کنند و «هیجانات غیرواقعی» قیمت ارز را مهار کنند.

روحانی همچنین گفته که « افزایش صادرات و تلاش‌های موفقیت‌آمیز برای بازگشت درامدهای ارزی به کشور و همچنین عرضه ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان، وضعیت آرام‌تری را در بازار ارز به وجود خواهد آورد».

روز گذشته نیز علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر علی خامنه‌ای گفته بود که بانک مرکزی در بهترین شرایط همه دوره‌ها از لحاظ ذخایر اسکناس ارزی و طلا قرار دارد ولی بنا نیست بحران فعلی قیمت ارز با مداخله بانک مرکزی از بین برود.

او ساعاتی پس از این مصاحبه که فایل تصویری آن نیز منتشر شده بود، اعلام کرد که او نگفته که بانک مرکزی قصد مداخله در بازار را ندارد.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز روز گذشته در یک برنامه خبری تلویزیون ایران حاضر شد و گفت که کنترل بازار ارز با استفاده از منابع بانک مرکزی، «نقشه آمریکایی‌های» است و بانک مرکزی در تله آمریکایی‌ها نخواهد افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان درحالی مطرح شده که اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که ذخایر ارزی کشور در بدترین وضعیت پس از انقلاب قرار دارد.

جهانگیری گفته بود که «شرایط کشور از نظر معیشت، بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است» و «پس از انقلاب تاکنون» کمتر با چنین شرایطی مواجه بوده‌ایم.

او شرایط کنونی منابع مالی و ارزی کشور را نیز «خاص» توصیف کرده بود.

بحران قیمت ارز در روزهای گذشته ابعاد پیچیده‌ای پیدا کرده است و موضع‌گیری متناقض مسئولان ارشد جمهوری اسلامی نیز  بر ابعاد این بحران افزوده است.

بیشتر از اقتصاد