شتاب در بازگشایی مدارس و هشدار موج دوم کرونا در ایران

دانش آموزانی که در سال جدید هم محروم از تحصیل می‌مانند

وزارت آموزش‌و‌پرورش می‌گوید سناریوهای مختلفی برای بازگشایی مدارس از اول مهر در نظر دارد- ایرنا

وزارت آموزش‌و‌پرورش در ایران قصد دارد مدارس را در موعد مقرر بازگشایی کند در حالی که وزارت بهداشت ایران وقوع موج دوم کرونا را در این کشور هشدار داده است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نیز پیش‌تر تایید کرده بود که مدارس و دانشگاه‌ها یکی از «خطرناک‌ترین محل‌ها برای انتشار این ویروس» است.

احتمال اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا و از طرفی عقب ماندن از تحصیل گروه زیادی از دانش‌آموزان، بحث‌هایی است که در خصوص چرایی بازگشایی مدارس در ایران مطرح است.

از طرفی وزارت آموزش‌و‌پرورش می‌گوید نحوه آموزش در مدارس ایران به شیوه سنتی باز نخواهد شد و آموزش‌ها به صورت آنلاین خواهند بود.این در حالی است که همه دانش‌آموزان در این کشور در دوران تعطیلی مدارس از آموزش یک‌سان برخوردار نبوده‌اند و بسیاری از تحصیل جامانده‌اند.

وزارت آموزش‌و‌پرورش ایران با طراحی سامانه شبکه «شاد» در دوران کرونا گفت که امکان تحصیل را برای دانش‌آموزان از راه دور مهیا کرده است.

 در حالی که بهره‌مند نبودن و عدم‌دسترسی دانش‌آموزان در خانواده‌های کم‌درآمد و مناطق روستایی به اینترنت و گوشی تلفن‌ همراه هوشمند برای دسترسی به شبکه «شاد» موجب بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم در دوران کرونا شد.

به گزارش میزان، پیش‌تر دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر گفته بود نسبت دسترسی دانش‌آموزان به سامانه شاد حدود ۷۰ درصد بوده است. یعنی حدود یک سوم دانش آموزان از دسترسی به آموزش مجازی محروم بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود با بازگشایی مدارس، ساعت حضور دانش‌آموزان در مدارس کاهش یافته و دانش‌آموزان در گروه‌های کوچک در دو یا سه روز در مدرسه حضور پیدا کنند.

وزارت آموزش‌و‌پرورش می‌گوید سناریوهای مختلفی برای بازگشایی مدارس از اول مهر در نظر دارد که در صورت ادامه کرونا آموزش مجازی و حضوری را با هم پی خواهد گرفت. ضمن این که قرار است در سال جدید تحصیلی، آموزش به صورت ترکیبی از آموزش مجازی، شبکه شاد و آموزش‌های تلویزیونی برای دانش‌آموزان ترتیب بدهد.

با همه‌گیری شیوع کرونا، ایران نیز با تعطیل کردن مدارس طرح آموزش مجازی را به صورت انحصاری و از طریق شبکه شاد آغاز کرد که بعدتر هم‌زمان با  تلویزیون رسمی ایران هم برخی دروس به دانش‌آموزان تدریس می‌شد.

هزینه بالای اینترنت برای خانواده‌های ایرانی از جمله مواردی است که با شیوع کرونا برخی از دانش‌آموزان را از تحصیل رایگان در مقاطع ابتدایی محروم کرده است. هزینه اینترنت برای معلمان هم دردسرساز شده است. دولت برای مدت کوتاهی اینترنت رایگان در اختیار خانواده‌های ایرانی قرار داد که به دلیل سرعت پایین آن و اختلال در شبکه اینترنت مورد استقبال مردم قرار نگرفت.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش برای احیاء اینترنت برای نیاز دانش‌آموزان زیرساخت‌های لازم فراهم نیست.

مساله اینترنت و همه‌گیری آن در ایران از جمله مسائلی است که همواره ارگان‌های نظامی و ساختار حکومتی ایران با آن مخالفت داشته‌اند.

از دیگر مشکلات آموزشی در ایران که با شیوع کرونا رخ نشان داد نبود نظام یک دست آموزشی در این کشور است.

اصل سی قانون اساسی ایران می‌گوید، دولت موظف است وسایل آموزش‌و‌پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد.

 اما کیفیت اجرای این اصل مشخص نشده است و به همین دلیل فراوانی مدارس از بعد از سال‌های اتمام جنگ ایران و عراق و بهبود وضعیت اقتصادی مردم به وفور دیده می‌شود.

دولت طی سال‌های اخیر به صراحت اعلام کرده است که بودجه لازم برای تامین هزینه‌های مدارس دولتی را ندارد. این مدارس باید رایگان باشند اما مجاز به اخذ شهریه از خانواده هستند. از سوی دیگر مدارس غیردولتی یا غیرانتفاعی که در ایران با دریافت شهریه از مردم شکل گرفته‌اند با شهریه‌های میلیونی خود تافته‌هایی جدا بافته‌اند.

با همه‌گیری کرونا و خانه‌نشینی دانش‌آموزان این اختلاف طبقاتی بیش‌تر از گذشته فشار بر محصلان خانواده‌های محروم را نمایان کرده است. نبود زیرساخت‌های آموزش از راه دور به صورت یک‌سان می‌تواند چالش جدید نظام آموزشی ایران باشد که اثرات آن تا سال‌ها باقی بماند. باید دید وزارت آموزش‌و‌پرورش برنامه‌ای برای جبران عقب‌ماندگی دانش‌آموزان مناطق محروم از تحصیل دارد؟

بیشتر از