جام جهانی فوتبال زنان؛ انتقاد از شادمانی «شرم‌آور» تیم آمریکا پس از پیروزی مقابل تایلند

فوتبالیست‌های جهانی پیشین می‌گویند از نحوه ابراز شادمانی تیم آمریکا پس از پیروزی مقابل تایلند «منزجر» شده‌اند.

تیم ملی زنان آمریکا به خاطر نحوه ابراز شادمانی‌اش در بازی کوبنده مقابل تایلند در بازی های جام جهانی زنان که با نتیجه ۰-۱۳ به پایان رسید،  به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.  

این بازی در ورزشگاه « استاد آگوست-دِلون» شهر رنس برگزار شد و الکس مورگان پنج گل را به نام خود ثبت کرد. در این بازی بیشترین تفاضل گل تاریخ جام جهانی مردان و زنان به نام تیم فوتبال زنان آمریکا رقم خورد.

تیم آمریکا که جیل الیس سرمربی آن است، در گشودن دروازه حریف رحم نداشت. تنها در نیمه دوم، ۱۰ گل به ثمر رسید. اما آنچه سوال برانگیز شد، نحوه شادی پس از گل تیم آمریکا بود.

تیلور توِلمن، فوتبالیست پیشین آمریکایی که در سطح جهانی بازی کرده است، می‌گوید نحوه شادمانی کردن اعضای تیم آمریکا کامش را «تلخ» کرد.  کیلین کایل، فوتبالیست جهانی پیشین کانادایی نیز گفته است که از این رفتارها «منزجر» و «شرمنده» شده است.

کایل از  نحوه ابراز شادمانی ملوری پیو که در این بازی نخستین گل خود در سطح جام جهانی را به ثمر رساند، دفاع کرد، اما در عین حال اضافه کرد که الکس مورگان و سایر بازیکنان می‌توانستند شادی پس از گل آرام‌تری داشته باشند.

او به خبرنگار  «تی اس ان»، شبکه کانادایی ورزشی‌ای که جام جهانی زنان را پوشش می‌دهد، گفت: «آن‌ها بهترین تیم جهان هستند و حتی برای خود من هم بهترین هستند، اما حقیقتا از رفتارشان منزجر شدم».

کایل افزود: «تو داری مقابل تیمی بازی می‌کنی که اولین بار است دارد در جام جهانی شرکت می‌کند. آنها از این که توانسته‌اند به جام جهانی راه پیدا کنند، خوشحالند. من یک ورزشکار حرفه‌ای زن هستم. بچه‌های کوچک دارند این بازی را تماشا می‌کنند و آن‌ها هر بار پس از هر گل این‌گونه ابراز احساسات می‌کنند... پیش از شروع بازی‌ها با خودم گفتم بله، می‌فهمم، می‌خواهید خیلی گل بزنید. بله، می‌خواهید تفاضل گلتان ثبت شود، اما این کار هم راهی دارد و من اگر بودم، جور دیگری عمل می‌کردم».

کلر راستد، یکی دیگر از بازیکنان جهانی پیشین کانادا که در حال حاضر از کارشناسان «تی اس ان» است، نیز از نحوه ابراز شادمانی تیم آمریکا ابراز ناخشنودی کرده و گفته که به نظر او این رفتارها «ضرورتی» نداشت.

او گفته است: «به‌نظر من آن ها می‌توانستند با فروتنی و متانت برنده شوند، ولی این کار را نکردند. شادی پس از گل در اواخر بازی، آن هم پس از آن همه گل، اصلا ضرورتی نداشت. این چه کاری است؟»

در کنفرانس مطبوعاتی  پس از مسابقه،  از جیل الیس سوال شد که آیا لازم بود که بازیکنانش تا این حد بی‌رحمانه  رفتار کنند، اما او این سوال را بی پاسخ گذاشت و در مقابل پرسید: «الان که اینجا نشسته‌ام این سوال برایم پیش آمده که اگر این جام جهانی مردان بود و در آن بازی‌ها تیمی ۱۰ بر صفر پیروز می‌شد، آیا باز هم همین سوالات مطرح می‌شد؟»

اَبی وُمباک، بازیکن پیشین تیم ملی آمریکا نیز به دفاع از تیم آمریکا پرداخته است. او که سال ۲۰۱۵ همراه تیمش برنده جام جهانی زنان شد، می‌گوید حدس می‌زند اگر این تیم مردانه بود، چنین سوالاتی مطرح نمی‌شد.

ومباک گفته است: «به آن‌هایی که با این همه گل‌ مسئله دارند باید بگویم که برخی از این بازیکنان بار اولشان است که در جام جهانی گل می‌زنند و باید هیجان ‌زده باشند. تصور کنید خودتان داشتید بازی می‌کردید. آرزویتان بوده که در جام جهانی بازی کنید و گل بزنید. حالا این اتفاق افتاده و جشن می‌گیرد. آیا به تیم مردان هم می‌گوید که نباید گل بزنند یا شادی کنند؟»

بیشتر از ورزش