ایران برای ونزوئلا غذا فرستاد

سفیر ایران در ونزوئلا گفته بود تهران بابت صادرات سوخت، از کاراکاس مواد غذایی تحویل گرفت

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در استقبال از همتای ونزوئلایی خود در تهران، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰-ATTA KENARE / AFP

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا اعلام کرده که «گلسان»، کشتی حامل مواد غذایی که ۲۸ اردیبهشت‌ماه بندر شهید رجایی را ترک کرده بود، به زودی به سواحل ونزوئلا می‌رسد. پس از پنج نفتکش حامل یک و نیم میلیون بشکه سوخت به ارزش تقریبی ۴۵ میلیون دلار، ششمین کشتی ایرانی، «مواد غذایی» که مهترین نیاز مردم ونزوئلا است را به این کشور تحویل می‌دهد. 

این در حالی است که حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا گفته بود، تهران هزینه تحویل سوخت به کاراکاس را از طریق معامله پایاپای و واردات غذا، کاکائو و قهوه دریافت کرده است.

ونزوئلا از معدود کشورهایی در جهان است که در نتیجه سال‌ها رهبری حاکمان پوپولیست و فاسد بدون اینکه جنگی در آن درگرفته باشد دچار فروپاشی اقتصادی و قحطی شده است. آخرین آمار سازمان ملل حاکی از آن است که از هر سه خانواده ونزوئلایی دست‌کم یک خانواده دچار گرسنگی است و ۳۳ درصد خانواده‌ها نیز در برابر کار، وعده غذایی دریافت می‌کنند.

رویترز ماه گذشته از توافق بانک مرکزی ونزوئلا با برنامه توسعه سازمان ملل به منظور واردات غذا در مقابل طلا خبر داده بود. چیزی شبیه برنامه نفت در برابر غذا سازمان ملل برای عراق در آخرین سال‌های حکومت صدام حسین.

ونزوئلا و ایران هر دو هدف تحریم‌های آمریکا قرار دارند و برای حل بخشی از بحران اقتصادی خود از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام پنج میلیارد دلاری کرده‌اند که تا کنون با آن موافقت نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چنین شرایطی و با توجه به وابستگی ایران به واردات کالاهای اساسی در شرایطی که نرخ ارز به ۲۰ هزار تومان نزدیک می‌شود، روشن نیست روند پرهزینه ارسال محموله‌های سوخت و غذا به ونزوئلا در فاصله ۱۲هزار کیلومتری تا چه اندازه در راستای منافع ملی قرار دارد.

در توییت سفارت جمهوری اسلامی به نوع مواد غذایی ارسال شده  برای ونزوئلا اشاره‌ای نشده، اما در ماه‌های اخیر به دنبال افزایش قیمت مواد غذایی، سفره بسیاری از ایرانیان خالی‌تر از گذشته است.

به گزارش دنیای اقتصاد قیمت برنج که قوت غالب بسیاری از خانواده‌های ایرانی است در یک ماه گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته است.

در آخرین روزهای بهار سال جاری قیمت هر کیلو مرغ نسبت به اردیبهشت‌ماه ۳۰ درصد افزایش یافته و به مرز ۱۴ هزار تومان رسید. این درحالی است که بسیاری از خانواده‌ها ناتوان از خرید گوشت قرمز با متوسط قیمت کیلویی ۱۰۰هزار تومان هستند و سرانه مصرف گوشت قرمز در بین طبقه فرودست جامعه به کمتر از یک کیلوگرم در سال رسیده است.

به گزارش مهر از فروردین تا خردادماه امسال قیمت مواد لبنی دست‌کم ۳۰ درصد افزایش یافته و سرانه مصرف لبنیات کمتر از یک استکان در روز و کمتر از نصف استانداردهای جهانی است.

افزایش قیمت‌ها در حالی ادامه دارد که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در دو سال گذشته  خط فقر در تهران برای یک خانواده چهار نفری ۸۰ درصد افزایش یافته و به چهار و نیم میلیون تومان رسیده است. حدود دو میلیون‌ تومان بیشتر از حداقل دستمزد تعیین شده برای کارگران در سال جاری.

آسوشیتدپرس ظرفیت گلسان که به زودی در بندر لاگوایرا ونزوئلا پهلو می‌گیرد را ۲۳هزار تن برآورد کرده است.

با فرض اینکه بار این کشتی تنها مواد غذایی باشد، این خبرگزاری آمریکایی نتیجه‌‌‌گیری کرده که این محموله می‌تواند پاسخگوی نیاز فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشد که سفارت ایران ادعا کرده در ونزوئلا افتتاح می‌شود.

تهران پیش از این هواپیمایی حامل کمک‌های بشردوستانه برای مبارزه با کرونا به ونزوئلا فرستاده بود و بر ادامه ارسال سوخت به این کشور برای به نمایش گذاشتن آنچه که اقتدار خود در برابر تحریم‌های آمریکا می‌خواند، تاکید دارد. 

سفارت جمهوری اسلامی در ونزوئلا در توییت خود نوشته: «افتتاح اولین سوپرمارکت ایرانی در ونزوئلا، موفقیتی دیگر در روابط دوستانه دو کشور.»