جهان و مسیر ترانزیت انرژی به ایران اعتماد ندارد

جلسه شورای امنیت درباره انفجار نفتکش ها در خلیج فارس

Reuters

در حالی که رهبر ایران هیچ پاسخی برای رییس جمهور آمریکا نداشت تا توسط نخست وزیر ژاپن آن را منتقل کند، در عوض گروهی یا افرادی خرابکار دو موشک در چنته داشتند تا دو کشتی نفتکش در آبهای عمان را هدف بگیرند.

در کمتر از یکماه، دو حمله به کشتی های نفتکش در یکی از مهمترین آبراه های حمل و نقل انرژی در جهان، موضوع کم اهمیت و قابل اغماضی نیست که به آسانی بتوان آنرا گردن ”گروههای مشکوک“ و ”ناشناس“ گذاشت و در تاریکی شب از معرکه گریخت.

در نتیجه حمله روز پنجشنبه قیمت نفت در بازارهای جهانی دو و دو دهم درصد افزایش داشت و شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی اضطراری به این مهم و اهمیت تضمین امنیت برای عبور کشتی های نفتکش در خلیج فارس پرداخت.

کمی پیشتر از نشست شورای امنیت، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود کشورش با توجه به ”اطلاعات به دست آمده، نوع سلاح به کار رفته و پیچیدگی حملات“ به این نتیجه رسیده که ایران مسئول حملات به نفت‌کش‌ها در دریای عمان است.

در حالیکه کشورهای منطقه به دلایل گوناگون و مهمترین آنها، ثبات اقتصادی و سیاسی کشورهایشان از هیچگونه درگیری و تقابل بین ایران و آمریکا استقبال نمی کنند، در عین حال به تنگ آمده از رفتار ایران، چاره ای نمی بینند جز آنکه از حضور بیشتر نیروهای نظامی آمریکا در منطقه استقبال کنند.

حضوری که به مذاق جمهوری اسلامی خوش نیامده و در عوض پیشنهاد امضای تعهد عدم تقابل با کشورهای منطقه را روی میز گذاشته است.

آقای ظریف این پیشنهاد را در عراق مطرح کرد، اما تاکنون هیچکدام از کشورهای مورد نظر نظام که در راس آن عربستان سعودی و امارات متحده عربی است روی خوشی به آن نشان نداده اند.

استقبالی از این پیشنهاد نشده چرا که منطقه به ایران اعتماد ندارد و تمامی تلاشهای مقامات جمهوری اسلامی را وقت کُشی و ترفندی می بینند که به این وسیله می خواهد از فشار نظامی و اقتصادی آمریکا بکاهد.

اگر ایران به دنبال مذاکره با آمریکاست، چرا راه حل های دشوار را انتخاب می کند؟ راه حل ایران برای کم کردن از بحران اقتصادی، افزایش فشار بر غرب برای اجرای نیم بند برجام است و راه دیگر فشار بر کشورهای منطقه، برای گفتگو و پذیرش تفاهم نامه ای است که مانند طرح صلح قرن آقای ترامپ، هنوز ابتدا و انتهای آن معلوم نیست.

نه تنها وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ایران را متهم به حمله به نفتکش ها در دریای عمان نمود بلکه انگلستان نیز به گزارش خبرگزاری رویترز بر نظر ایالات متحده صحه گذاشته و ایران در پشت حمله مشکوک به این دو کشتی دانست.

پاسخ آقای ظریف در توییتی، چنین بود: ”حملات گزارش شده به نفتکش‌های مرتبط با ژاپن در حالی رخ داد که شنیزو آبه برای گفتگوهایی گسترده و دوستانه با آیت‌الله خامنه‌ای ملاقات می‌کرد. حتی کلمه مشکوک هم نمی‌تواند گویای آن چیزی باشد که پشت پرده ماجرای امروز بوده است. پیشنهاد ایران برای مجمع گفتگوی منطقه‌ای الزامی است.“

بازاريابي براي پیشنهادی که در لفافه می گوید با ما صلح کنید تا امنیت کشتی های نفتکش و مسیر ترانزیت نفت در خلیج فارس را تضمین کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می شود که ترامپ به دنبال جنگ نیست و مرد معامله است، اما چنانچه که معامله وی با ایران سر نگیرد، عاقبت این تنش ها و جنگ نفتکش ها چه خواهد بود؟

بیشتر از سردبیری