نرخ دلار در ایران هم‌چنان رو به افزایش است

حسن روحانی می‌گوید باید با بدهکاران «ارزی» برخورد قاطع شود

در طول یک هفته نرخ دلار نزدیک به دو هزار تومان افزایش داشته است- ATTA KENARE / AFP

نرخ ارز و هم‌چنین سکه بهار آزادی در ایران هم‌چنان سیر صعودی دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که امروز، یک‌شنبه اول تیرماه، قیمت هر دلار آمریکا در بازار تهران به ۱۹هزار و ششصد تومان رسیده است و قیمت هر یورو نیز در بازار آزاد به بیش از ۲۱ هزار و دویست تومان رسیده است.  هر سکه تمام بهار آزادی نیز ۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شده است. 

این افزایش قیمت ارز و طلا در ایران، به‌خصوص در روزهای گذشته شتاب بیشتری گرفته است.شدت سرعت تغییرات قیمت ارز و طلا در ایران در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

امروز، یک‌شنبه اول تیرماه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که در جلسه ستاد اقتصادی دولت حاضر شده بود از بانک مرکزی خواست تا اسامی «متخلفان ارزی» را اعلام کند. 

به گفته حسن روحانی «انک مرکزی می بایست به همه بدهکاران عمده برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اخطار داده و زمان پرداخت برای آنان مشخص شود و در صورت تخطی، با معرفی آنها به افکار عمومی و مراجع ذیصلاح، به تخلف آنها رسیدگی شود».

رئیس جمهور ایران بانک مرکزی را موظف کرده است که «به طور شفاف فهرست تمامی کسانی که برای واردات ارز دریافت کرده اند بعلاوه میزان عمل آنها به تعهداتشان را در سامانه معرفی کنند تا این اطلاعات برای مردم، رسانه ها و مراجع ذیصلاح شفاف و به سهولت قابل دسترس باشند.»

روحانی در این جلسه گفته است که « در نتیجه تحریم‌ها نقل و انتقال ارز با دشواری همراه بوده و از سوی دیگر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا از جمله بسته شدن برخی از مرزها، واردات را هم دچار مشکل کرده‌است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر معاون اول رئیس‌جمهور ایران هم گفته بود که « درآمد نفتی کشور از سالی ۱۰۰ میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار در سال گذشته رسید».

دو روز پیش بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش کوتاهی و با اشاره به وضعیت شکننده نظام اقتصادی جمهوری اسلامی به‌ویژه در مقابله با تحریم‌های سختگیرانه آمریکا، رشد صعودی قیمت ارز در ایران را بررسی کرده بود و با مقایسه قیمت دلار هنگام تصویب برجام و قیمت کنونی ارز نوشته بود که «پنج سال پیش، هنگام امضای برجام، بهای هر دلار ۳۲۰۰ تومان بود و امروز به رکورد تاریخی بالای ۱۹ هزار تومان رسیده‌است».

هرچند که منازعات سیاسی چند روز اخیر و به‌خصوص تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی، پیش‌بینی می‌شد که شاهد سیر صعودی قیمت ارز در ایران باشیم. اتفاقی که به نظر می‌رسد حالا ابعاد واقعی‌تری به خود گرفته است. 

هم‌زمان با تصویب این قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در یادداشتی نوشته بود که «جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه بشود».

هرچند که مقامات اقتصادی مملکت ادعا دارند که «اوضاع تحت کنترل است» اما از قرائن اینگونه بر‌می‌آید که سال پایانی دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، همراه با گرفتاری‌های بسیار اقتصادی خواهد بود.

بیشتر از