عبدالفتاح السیسی: مداخله در لیبی حق مشروع مصر است

به گفته او،‌ مصر همواره به دنبال راه حلی سیاسی برای درگیری‌ها بوده، اما اکنون «وضع تغییر کرده است»

دیدار عبدالفتاح السیسی و خلیفه حفتر در مصر- ۶ ژوئن ۲۰۲۰-EGYPTIAN PRESIDENCY / AFP

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، روز شنبه، ۳۱ خردادماه، هنگام بازدید از بخشی از نیروهای نظامی این کشور اعلام کرد که مداخله در امور کشور لیبی را «حق مشروع» کشورش می‌داند.

به گفته او،‌ مصر همواره از مداخله در لیبی ابا داشته و به دنبال راه حلی سیاسی برای درگیری‌ها در این کشور بوده، اما اکنون «وضع تغییر کرده است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، او همچنین در یک سخنرانی به نیروهای نظامی مصر دستور داده است که برای انجام ماموریت در خارج از کشور «در صورت لزوم» آماده باشند.

او همچنین پیشنهاد مسلح کردن قبایل لیبی برای مبارزه با «شبه‌نظامیان تروریست» را مطرح کرد.

اظهار نظر السیسی در پی بروز تنش چشمگیر بر سر مداخله نظامی ترکیه در لیبی منتشر می‌شود.

در ۹ سالی که از سرنگونی حکومت معمر قذافی، رهبر سابق لیبی، می‌گذرد، دو دولت موازی در شرق و غرب این کشور برای حذف طرف مقابل و تسلط بر کل کشور با یکدیگر در جنگ بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج که در طرابلس در غرب لیبی مستقر است از حمایت جامعه بین‌الملل از جمله حمایت نظامی ترکیه برخوردار است.

در مقابل دولت وابسته به ژنرال خلیفه حفتر نیز در شرق لیبی و بنغازی مورد حمایت عربستان، روسیه، امارات و مصر است.

از این میان مصر با لیبی ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و از آنجا که گروه اخوان‌المسلمین را دشمن شماره یک خود می‌داند، قدرت‌گیری دولتی همسو با ترکیه با گرایش به اخوان‌‌المسلمین را برنمی‌تابد.

در همین زمینه رئیس جمهور مصر روز شنبه به نیروهای حامی دولت وفاق ملی در لیبی هشدار داد که از مرز فعلی میان خود و ارتش حفتر پا را فراتر نگذارند.

عبدالفتاح السیسی پس از بازدید از یک واحد نیروی هوایی در نزدیکی مرز لیبی گفت که در حال حاضر «مداخله مستقیم مصر مشروعیت بین‌المللی یافته است».

به گفته السیسی، پس از دریافت «تهدید مستقیم» از طرف «شبه‌نظامیان تروریست و نیروهای مزدور» مصر اکنون حق دارد از خود دفاع کند.

تحلیل‌گران این گفته را اشاره‌ای به نیروهای وفادار به دولت وفاق ملی و تحت حمایت ترکیه تعبیر کرده‌اند.

پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بوده است که ترکیه گروه‌های کثیری از جنگجویان سوری را برای دفاع از طرابلس، پایتخت، استخدام کرده است.

رئیس جمهور مصر در ادامه هدف از مداخله احتمالی در خاک لیبی را «حفاظت از مرز غربی مصر،‌ کمک به دستیابی به آتش‌بس و برقراری صلح و ثبات در لیبی» عنوان کرد.

این موضع‌گیری السیسی با ابراز حمایت امارات و عربستان روبه‌رو شده، اما نه دولت مرکزی لیبی و نه ترکیه تاکنون به آن واکنشی نداشته‌اند.