درگیری چین و هند بر سر مناطق مرزی مورد اختلاف در هیمالیا

هر دو کشور پس از زد و خورد دوشنبه هفته گذشته به تلاش سیاسی و نظامی خود جهت کاهش تنش‌ها ادامه می‌دهند

مردم با برپایی اعتراضات ضد چینی در سراسر هند، عکس‌ رئیس جمهور و پرچم چین را سوزاندند - Diptendu DUTTA / AFP

چین مدعی مالکیت دره گالوان شده و می‌گوید این منطقه مرزی به طور کامل در خاک چین واقع شده است. این منطقه هفته گذشته شاهد درگیری‌های مرگبار میان سربازان هند و چین بود.

هر دو طرف چین و هند پس از زد و خورد روز دوشنبه هفته گذشته که موجب مرگ ۲۰ سرباز هندی شد، همچنان به تلاش سیاسی و نظامی خود جهت کاهش تنش‌ها ادامه می‌دهند. این درگیری شاهد بیشترین تلفات در تاریخ اختلافات ۴۵ ساله این دو کشور بود.

دره گالوان بخشی از منطقه مورد اختلاف لاداک در سر حد هیمالیاست. هند در این واقعه چین را مقصر می‌داند که با ساخت بناهایی در این دره توافقات قبلی را زیر پا گذاشته و زمینه درگیری را فراهم کرده است.

ژائو لیجان، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دره گالوان در طرف چینی خط مرزی و در بخش غربی محدوده بین چین و هند واقع شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید گشت‌زنی‌های سربازان هندی در این منطقه که از اوایل ماه مه آغاز شد باعث درگیری شده است. چین از تلفات طرف خودش هیچ اطلاعی نداده، اما گزارش‌های مأموران اطلاعاتی آمریکا حکایت از کشته شدن تا ۳۵ سرباز چینی در این رویارویی دارد.

آنوراگ سریواستاوا، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، هر گونه اظهارنظر در خصوص ادعاهای ژائو را رد کرد اما نارندرا مودی، نخست وزیر، در جلسه‌ای با رهبران حزب مخالف در روز جمعه گفته است که «نه کسی به قلمرو ما تجاوز کرده و نه هیچ پایگاهی اشغال شده است.»

آقای مودی گفته است که هند به خاطر مرگ سربازانش «زخم‌خورده و خشمگین» است. وی گفته ملت هند خواهان صلح و دوستی هستند، اما «طاقت ندارند اجازه دهند کسی حتی فکر تجاوز به یک وجب از خاک کشور را در سر داشته باشد.»

صدها سرباز این دو قدرت اتمی با سنگ و چوب و چماق در سرمای زیر صفر به جان همدیگر افتادند اما هیچ کس تیراندازی نکرد. طبق توافق قبلی بر سر این منطقه مورد اختلاف، سربازان با این که سلاح گرم در دست دارند، اجازه ندارند تیراندازی کنند.

عکسی از چوب‌های میخ‌داری که سربازان چینی در حمله به هندی‌ها استفاده کرده بودند خشم مردم را برانگیخته و به عنوان «آدم‌کشی وحشیانه» محکوم شده است.

مردم با برپایی اعتراضات ضد چینی در سراسر هند، عکس‌ رئیس جمهور و پرچم چین را سوزانده و خواستار تحریم کالاهای چینی شدند.

مسئولان امنیتی هند گفته‌اند که مرگ سربازان در اثر زخم‌های شدید و رها کردن زخمی‌ها در سرمای زیر صفر بوده است.

آقای ژائو هم گفته چین هیچ سرباز هندی را اسیر نکرده ولی رسانه‌ها گزارش کردند که چین ۱۰ سرباز را دیرهنگام در روز پنج شنبه آزاد کرد.

مقامات هندی بازداشت سربازان توسط چینی‌ها را تکذیب کرده‌اند.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent