بوریس جانسون: تمدید مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا تا پاییز بی‌معناست

نخست وزیر بریتانیا خواستار انعقاد سریع توافق‌نامه‌ای تجاری و امنیتی با اتحادیه اروپا است

بوریس جانسون و امانوئل مکرون مقابل دفتر نخست‌ وزیری در لندن، ۱۸ ژوئن- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

بوریس جانسون در جریان سفر یک روزه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به لندن، به او گفت تمدید مذاکرات تجاری پسابرگزیت تا بعد از پایان تابستان «بی‌معناست».

نخست وزیر بریتانیا، مشتاقانه خواستار انعقاد سریع توافق‌نامه‌ای در زمینه همکاری‌های تجاری و امنیتی با اتحادیه اروپا است. در حالی که عدم‌پیش‌رفت در این زمینه، خطر خروج بدون توافق با پیامدهای فلج‌کننده اقتصادی را برای بریتانیا تا پایان دوره گذار برگزیت در ماه دسامبر، بالا می‌برد.

این در حالی است که رییس جمهور فرانسه، به نظر می‌رسد تمایلی به بحث درباره توافق دو جانبه تجاری نداشته و تاکید کرده است که بریتانیا باید مذاکرات در این زمینه را با تمام ۲۷ کشور عضو این بلوک انجام دهد. 

به نظر می‌رسد در طول مذاکرات ۴۵ دقیقه‌ای در دفتر نخست وزیر بریتانیا، پیش‌رفتی حاصل نشده و اولویت آقای مکرون که برداشتن قرنطینه ۱۴ روزه برای مسافران ورودی به بریتانیا بود، هم‌زمان با لغو تدابیر قرنطینه دو کشور، به سدی در راه از سرگیری سفر میان فرانسه و بریتانیا تبدیل شده است. 

دفتر نخست وزیری بریتانیا در بیانیه‌ای مختصر گفت که رهبران توافق کرده اند «همکاری میان دو کشور برای فائق آمدن بر اپیدمی عالم‌گیر ویروس کرونا و نیز بهبود جهانی از این اپیدمی به شیوه‌ای سبز و پایدار، حیاتی است».‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مذاکرات در پایان جشنی یک روزه صورت گرفت که طی آن آقای مکرون هشتادمین سالگرد فراخوان شارل دوگل، رئیس جمهور سابق فرانسه از لندن را برای مقاومت مردان کشورش در برابر اشغال نیروهای نازی گرامی داشت. 

شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا و همسرش دوشس کورنوال، با رعایت مقررات دو متر فاصله اجتماعی، از آقای مکرون در لندن استقبال کردند. 

در دفتر نخست وزیری در خیابان داونینگ، آقای مکرون از میکروفن دهه ۱۹۴۰میلادی شبکه بی‌بی‌سی استفاده کرد که آقای دوگل از آن برای ارسال پیام فراخوان مقاومت و هم‌چنین دیگر پیام‌های ردوبدل شده با وینستون چرچیل استفاده کرده بود. 

آقای جانسون و مکرون با حفظ فاصله اجتماعی، مانور هوایی «پیکان‌های سرخ» بریتانیا و معادل آن را از سوی گروه جنگنده‌های فرانسوی (La Patrouille de France)، از محل «هورس گارد پرید» در وایت هال (در نزدیکی پارلمان) تماشا کردند. 

سران دو کشور در ساختمان شماره ۱۰، بر روابط پایدار فرانسوی- انگلیسی تاکید کرده و از همکاری مستمر در زمینه مهاجرت‌های غیرقانونی با عبور از کانال استقبال کردند. 

یک سخن‌گوی دولت بریتانیا گفت: «نخست وزیر بریتانیا درباره مذاکرات اتحادیه و بریتانیا، از توافق برای تشدید گفت‌وگوها در ماه ژوئیه استقبال کرده است و تاکید داشت به اعتقاد بریتانیا به درازا کشاندن این مذاکرات طولانی تا پاییز معقول نیست. نخست وزیر بریتانیا و آقای مکرون هم‌چنین ضمن بحث در مورد وضعیت لیبی، درباره نیاز به یک فرایند سیاسی به رهبری سازمان ملل در این کشور توافق کردند، که می‌تواند تمامی طرف‌ها را برای پایان دادن به درگیری‌ها کنار هم جمع کند.» 

او گفت: «در پایان، سران دو کشور بر سر همکاری‌های نزدیک درخصوص مسائل بین‌المللی، از جمله روند قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ که نقض اعلامیه مشترک خواهد بود و نیز راه حل دو کشور برای روند صلح در خاورمیانه توافق کردند.»

© The Independent