توافق بازرگانی میان آمریکا و بریتانیا پیش از انتخابات ۲۰۲۰ «بعید است»

نماینده تجاری آمریکا می‌گوید مسائلی وجود دارد که نیازمند مذاکره است

کنفرانس ویدیویی وزیر بازرگانی بریتانیا، لیز تراس (نفر دوم از چپ) با نماینده تجاری آمریکا رابرت لایتیزر، ۵ مه- ANDREW PARSONS / 10 DOWNING STREET / AFP

به گفته نماینده تجاری دولت دونالد ترامپ، بعید به نظر می‌رسد تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، میان ایالات متحده و بریتانیا یک موافقت‌نامه بازرگانی مشترک به امضاء برسد.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری دستگاه رهبری ترامپ به «کمیته امکانات مالی» مجلس نمایندگان آمریکا گفت «تقریبا غیر ممکن» است چنین موافقت‌نامه‌ای تا پیش از انتخابات ۲۰۲۰ نهایی شود.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که رییس جمهور که از نظر برگزیت و توافق‌های بازرگانی با بریتانیا حمایت می‌کرد، پیش از آن که قراردادی میان طرفین امضاء شود، از مقام خود کنار رود.

آقای لایتیزر گفت: «اطمینان دارم به توافق خواهیم رسید و اطمینان دارم قراردادی خواهد بود که کنگره با خشنودی از آن استقبال خواهد کرد. اما سؤال این‌جاست که چه زمانی؟» 

او افزود با توجه به نقاط اشتراک اقتصادی و رشته‌های «چشم‌گیر» میان دو کشور ضروری است با بریتانیا قرارداد (بازرگانی) منعقد شود، اما هنوز مسائل اساسی در این راه وجود دارد که باید از طریق مذاکره حل شود.

دور جاری مذاکرات فی مابین هفته آینده به پایان خواهد رسید. طرف آمریکایی تقریبا متن تمام ۳۲ فصل مذاکرات را برای یک موافقت‌نامه بالقوه تهیه و عرضه کرده است. آقای لایتیزر اظهار امیدواری کرد طرفین بتوانند تا آن هنگام دست‌کم بر سر دو فصل قرارداد به توافق برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لایتیزر در پاسخ به این سؤال که آینده بازرگانی آمریکا با بریتانیا و اتحادیه اروپا را چگونه می‌بیند گفت: «آنچه بریتانیا با اتحادیه اروپا در زمینه مقررات مذاکره کنند، برای موضع ایالات متحده نهایت اهمیت را دارد.»

او ضمن تاکید بر این که حجم بازرگانی بریتانیا با اتحادیه اروپا دو برابر آمریکاست گفت که ایالات متحده آماده است تا هم‌زمان با گفت‌وگوهای بریتانیا و اتحادیه اروپا با این کشور همکاری کند، اما افزود «آن چه آن‌ها (بریتانیا) به اروپا می‌دهند بر آن چه ما به دست می‌آوریم تاثیر می‌گذارد.» 

او در ادامه گفت: «اگر آن‌ها مقررات اروپا را دربست بپذیرند، برای ما منافع کم‌تری خواهد داشت. بنابراین، فکر می‌کنم – و کاملا کاربردی فکر می‌کنم – باید به آن‌ها (اروپا) کم‌تر نفع برسانیم.»

یکی از بزرگ‌ترین موارد اختلاف نظر میان ایالات متحده و بریتانیا (و اتحادیه اروپا) استانداردهای مرتبط با ایمنی مواد غذایی و محصولات کشاورزی است که نمونه مکرر آن را در «مرغ‌های کلرینه شده» می‌بینیم.

آقا لایتیزر گفت تصور کلی در اروپا این است که مواد غذایی تولید شده در آمریکا ایمن نیست. این در واقع «حمایت‌گرایی (از محصولات داخلی) در لباس مبدل» است. آمریکا در مورد بازرگانی بخش کشاورزی‌اش مصالحه نمی‌کند. 

آقای ارل بلومناور، نماینده کنگره آمریکا از آقای لایتیزر پرسید آیا دلیلی وجود دارد که آمریکا در ارتباط با انتقادهای بریتانیا و اتحادیه اروپا، استانداردهای کشاورزی خود را مورد بررسی قرار دهد: «آیا ما حقیقتا باید استانداردهای ضعیف خود را به دیگر کشورها صادر کنیم؟»

آقای لایتیزر به آقای بلومناور یادآوری کرد که سیاست‌های کشاورزی آمریکا توسط کنگره تعیین می‌شود نه در نمایندگی بازرگانی ایالات متحده. او افزود آمریکا دارای بهترین و ایمن‌ترین استانداردهای کشاورزی در جهان است: «ما نباید علوم را با سلیقه مصرف‌کننده اشتباه کنیم.»

دونالد ترامپ پیش از ریاست جمهوری و قبل از رفراندوم برگزیت در ژوئن سال ۲۰۱۶ یکی از طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود و از آن هنگام با علاقه درمورد یک قرارداد بازرگانی میان آمریکا و بریتانیا سخن رانده و از انتخاب دولت محافظه‌کار بوریس جانسون در سال ۲۰۱۹ به عنوان گامی در جهت دست‌یابی به این قرارداد استقبال کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان