توییتر به کاربران محدودی اجازه داد پیام صوتی منتشر کنند

کاربران فارسی زبان به این امکان جدید «صوییت» می‌گویند

 این ویژگی جدید فعلاً برای تعداد محدودی از کاربران iOS فعال شده است

«صوییت»، با صدا توییت کنید. شبکه اجتماعی توییتر در ماه‌های اخیر چندین گزینه جدید را به این شبکه اجتماعی اضافه کرده است. آخرین آن امکان «صوییت» کردن است. ۱۴۰ ثانیه برای دنبال‌کنندگان حساب کاربری‌تان درباره هر چیزی می‌خواهید پیام صوتی بفرستید.

میلیون‌ها کاربر توییتر از ابتدا آن را با یک خصوصیت منحصربه‌فرد «مختصر و مفید» بودن آن می‌شناسند. ایده اولیه این شبکه اجتماعی، نوشتن پیام‌های کوتاه برای دوستان در قالب «مینی‌بلاگ» بود. نسخه اولیه توییتر این کوتاه بودن را به ۱۴۰ کاراکتر محدود کرده بود.

در سال ۲۰۱۷ و در پی موجی از تغییرات در ظاهر و باطن، به کاربران اجازه داده شد تا پیام‌های طولانی‌تری بنویسند. اما تمام تغییرانی که در این شبکه اجتماعی ایجاد شد به مذاق کاربران خوش نیامد.

 این ویژگی جدید فعلاً برای تعداد محدودی از کاربران iOS فعال شده است. توییتر گفته است: «گاهی اوقات ۲۸۰ کاراکتر کافی نیستند و برخی از تفاوت‌های ظریف مکالمه از بین می‌روند.»

اگر این امکان برای شما فعال شده باشد، یک نماد جدید به شکل موج در کنار نماد دوربین خواهید دید. روی آن ضربه بزنید و یک دکمه ضبط قرمز در پایین صفحه ظاهر می‌شود. اگر پیام شما از ۱۴۰ ثانیه بیشتر باشد، خودکار پیام بعدی ضبط خواهد شد. چیزی شبیه به رشته توییت که امکان وصل کردن توییت‌های مربوط به هم را به ما می‌دهد.

تنها یک روز از اعلام خبر پیام صوتی در توییتر می‌گذرد، فارغ از هیجان‌زدگی اولیه و شوخی‌های صوتی کاربران با آن، منتقدان در اینکه صوییت چقدر با روح این شبکه اجتماعی سازگار باشد تردید دارند. هرچند توییتر اعلام کرده که این ویژگی باعث می‌شود تا «تماس انسانی» بیشتری بین کاربران ایجاد شود اما هنوز به چندین سؤال بزرگ پاسخ نداده است.

برای گوش دادم به پیام‌های صوتی شما باید زمان بیشتری را صرف کنید. خواندن پیام‌ها بسیار سریع‌تر از گوش دادن به آن است. درنتیجه دیگر شاید در مکان‌های عمومی نشود زیاد «توییتر گردی» کرد.

قابلیت جستجو در پیام صوتی نیز به‌آسانی متن نیست. در حال حاضر کاربران علاوه بر دنبال کردن موضوعات داغ و هشتگ‌ها، به‌راحتی می‌توانند جستجوی متنی نیز انجام دهند؛ اما برای جستجو در پیام‌های صوتی باید به توضیحات فرستنده پیام وابسته باشند.

کاربران با هویت مستعار نیز احتمالاً ترجیح بدهند که از این امکان استفاده نکنند تا از خطر شناسایی شدن توسط دیگران در امان بمانند. تعداد زیادی از کاربران توییتر از کشورهایی که آزادی بیان آن‌ها تضمین نشده است، در شبکه‌های اجتماعی از هویت مستعار برای ابراز عقاید خود استفاده می‌کنند.

پیش‌تر توییتر امکان دیگری را در مورد محدود کردن پیام‌های کاربران معرفی کرد که با انتقاد وسیع گروه‌های حمایت از آزادی بیان مواجه شد. در این مورد کاربران می‌توانند تعیین کنند چه کسی به توییت آن‌ها پاسخ دهد. منتقدان ابراز نگرانی کردند که این رویه مشابه سانسور و فضای تک‌صدایی رسانه‌های انحصارطلب خواهد بود که صدای منتقدان را خاموش می‌کنند.

بیشتر از زندگی