دگزامتازون؛ این داروی جدید ضد کرونا چیست؟

به گفته محققان نرخ مرگ بیماران کرونایی متصل به دستگاه تنفس مصنوعی با این دارو به میزان یک‌سوم کاهش یافته است

دگزامتازون نوعی داروی کورتیکواسترویید است که ابتدا در دهه ۱۹۶۰ کاربرد درمانی پیدا کرد-JUSTIN TALLIS / AFP

طبق اعلام محققان، دارویی به نام دگزامتازون خطر مرگ در میان بیماران کرونایی متصل به دستگاه تنفس مصنوعی را حدود ۳۳ درصد کاهش داده است.

طبق کشف گروهی از محققان که در طرح آزمایش بهبود دانشگاه آکسفورد کار می‌کنند این دارو در درمان بیماران دریافت‌کننده اکسیژن هم موفقیت داشته و میزان تلفات را تا ۲۰ درصد کاهش داده است.

پیتر هوربی استاد دانشگاه و محقق ارشد این پژوهش روز سه‌شنبه این یافته‌ها را «پیشرفت مهمی» خواند و گفت تاکنون دگزامتازون تنها دارویی بوده که «مرگ و میر» بیماران کرونایی دچار مشکلات تنفسی را« کاهش داده است».

اما دگزامتازون چیست؟ تجویز آن چگونه است؟ آیا برای درمان تمام بیماران کرونایی قابل استفاده است؟

دگزامتازون چیست؟

دگزامتازون نوعی داروی کورتیکواسترویید(استرویید) است که ابتدا در دهه ۱۹۶۰ کاربرد درمانی پیدا کرد.

کاربرد دارویی آن اغلب ضدالتهابی و برای درمان مجموعه‌ای از بیماریی‌ها مثل حساسیت‌ها، تنگی‌نفس، اگزما و آماس مفاصل به کار می‌رود.

دگزامتازون در بریتانیا همراه با سایر داروها یا به تنهایی برای پیش‌گیری از یا درمان عوارض سرطان مثل کم‌خونی، آب‌افتادگی مغزی (جمع‌شدن مایعات در مغز) و بیش‌کلسیم‌خونی(بالا رفتن میزان کلسیم خون) نیز به کار می‌رود.

چگونگی تجویز دگزامتازون

دگزامتازون هم مانند اکثر انواع دیگر داروهای استرویید فقط با نسخه قابل تهیه است یعنی نمی‌توان بدون دستور پزشک از داروخانه یا فروشگاه محل خریداری کرد.

دگزامتازون را به صورت قرص عرضه می‌کنند اما انواع درآمیخته، مایع و شربتی آن هم وجود دارد.

محققان دانشگاه آکسفورد طی آزمایش بالینی روزی ۶ میلی‌گرم از این دارو را به مدت ۱۰ روز برای بیش از ۲ هزار بیمار تجویز کردند.

دارو را به بیماران خوراندند یا به صورت درون‌رگی تزریق کردند که حاصل آن بهبودیابی بیماران کرونایی دچار مشکلات تنفسی بود.

در بیانیه این محققان آمده است: طبق این نتایج اگر حدود هشت بیمار متصل به دستگاه تنفس مصنوعی یا حدود ۲۵ بیماری را که فقط به اکسیژن نیاز دارند با این دارو درمان کنیم یک نفرشان از مرگ نجات می‌یابد.

همچنین طبق برآورد این محققان اگر در سراسر دوران همه‌گیری بیماران کرونایی را تحت درمان با این دارو قرار داده بودند ۵ هزار نفر از مرگ نجات یافته بودند.

آیا می‌توان از دگزامتازون برای درمان تمام بیماران کرونایی استفاده کرد؟

دگزامتازون پیش از این در درمان شماری از بیماری‌ها به کار می‌رفته است و بنابراین بیمارستان‌ها می‌توانسته‌اند به مقداری کافی به آن دسترسی یابند.

تولید دگزامتازون ارزان است و هزینه‌های درمان هم کم است.

هوربی افزود: مزیت‌ها خیلی واضح است. مدت درمان با دگزامتازون تا ۱۰ روز است و در بریتانیا هزینه درمان برای هر بیمار حدود ۵ پوند است.

«بنابراین در کل هزینه نجات جان هر بیمار ۳۵ پوند است. این دارو در همه جای جهان هم در دسترس است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان امیدوارند این یافته‌ها پیشرفت مهمی در درمان بیماران در سراسر جهان ایجاد کند.

مارتین لندری یکی از محققان ارشد این پژوهش می‌گوید: بیماری کووید۱۹ جهان‌گستر است و جالب است که نخستین درمان آن هم که میزان مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد ارزان و فوری در سراسر جهان در دسترس است.

استاد لندری افزود هم اکنون اگر مشکلی پیش نیاید می‌توان این دارو را فوری برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها تجویز کرد اما مردم نباید خودشان بروند این دارو را خریداری کنند و در خانه مصرف کنند.

براساس تحقیقات صورت گرفته، این دارو به آن دسته از بیماران کرونایی که مشکلات تنفسی نداشتند کمکی نکرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان