دیوان عالی آمریکا: اخراج کارگران هم‌جنس‌گرا یا تراجنسیتی ممنوع است 

یکی از دو قاضی منصوب ترامپ، به نفع حقوق اقلیت‌های جنسی رای داد

تجمع فعالان حقوق اقلیت‌های جنسی در برابر دیوان عالی آمریکا SAUL LOEB / AFP 

دیوان عالی آمریکا با رأی ۶ به ۳ حکم داد که طبق قوانین ضد تبعیض فدرال، اخراج کارگران هم‌جنس‌گرا بخاطر گرایش جنسیتی‌شان قانونی نیست. 

نیل گورساچ، یکی از دو قاضی منصوب دونالد ترامپ در این عالی‌ترین دیوان قضایی کشور، نظر اکثریت را نوشت و گفت فصل هفتم قانون حقوق مدنی سال ۱۹۶۴ ضامن حقوق کارگران هم‌جنس‌گرا در مقابل تبعیض است.

جان رابرتز، قاضی ارشد، همراه با آقای گورساچ و چهار قاضی لیبرال این دیوان رأی داد تا محافظه‌کارانی که باور دارند مجبور کردن کارفرمایان به حفظ کارگران هم‌جنس‌گرای خود ناقض آزادی‌های مذهبی آن‌ها است شکست بخورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حکم شامل پاسداری از حقوق کارگران تراجنسیتی نیز می‌شود.

طبق فصل هفتم‌ «اگر کارفرمایی فردی را به خاطر نژاد، رنگ پوست، مذهب، جنس یا ریشه‌های ملی او اخراج کند… یا حاضر به استخدام او نشود… کاری غیرقانونی انجام داده است.»

آقای گورساچ در نظر اکثریت دیوان نوشت: «امروز باید تصمیم بگیریم که آیا کارفرما می‌تواند فردی را تنها به خاطر هم‌جنس‌گرا یا تراجنسیتی بودن اخراج کند یا خیر.»

او در ادامه نوشت: «پاسخ، روشن است. کارفرمایی که فردی را به خاطر هم‌جنس‌گرا یا تراجنسیتی بودن اخراج می‌کند این کار را به خاطر گرایش‌ها یا اعمالی انجام داده که اگر توسط اعضای جنس دیگری انجام می‌شد مورد سؤال قرار نمی‌گرفتند. جنسیت نقشی ضروری و غیرقابل‌انکار در این تصمیم دارد و فصل هفتم دقیقاً همین را ممنوع کرده است.»

رأی دیوان در روز دوشنبه که در میان «ماه غرور» هم‌جنس‌گرایان و کوئیرها صورت می‌گیرد می‌تواند تأثیری چشمگیر بر عرصه اشتغال در آمریکا داشته باشد.

از حدوداً ۸ میلیون کارگر هم‌جنس‌گرا در آمریکا بیش از نیمی‌ از آن‌ها در ایالاتی زندگی می‌کنند که قوانین ضد تبعیضی که شامل گرایش جنسی و هویت جنسیتی بشود ندارند.

برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمانت، با ابراز شعف از تصمیم دادگاه در روز دوشنبه آن را «خبری عالی» خواند.

نامزد سابق ریاست‌جمهوری حزب دموکرات نوشت: «هیچ‌کس در آمریکا نمی‌بایست به خاطر هویت خود یا کسی که دوست دارد با تبعیض مواجه شود.»

البته همه از نظر اکثریت راضی نبودند ازجمله ساموئل آلیتو، قاضی دیوان عالی، که نظر اقلیت را نوشت.

آقای آلیتو به آقای گورساچ حمله کرد که چرا نظرش را به عنوان «نتیجه اجتناب‌ناپذیر مکتب متن‌گرای تفسیر قوانین که مورد حمایت همکار فقیدمان، قاضی [آنتونیو] اسکالیا بود»‌ ارائه کرده است. آقای اسکالیا رهبر جناح محافظه‌کار دیوان عالی بود که در سال ۲۰۱۶ پس از ۳۰ سال حضور در این محکمه درگذشت. 

آقای آلیتو نوشت: «نباید گول بخوریم. نظر اکثریت دیوان مثل کشتی دزدان دریایی است. با پرچم متن‌گرایی بادبان می‌کشد اما درواقع نماینده نظریه‌ای از تفسیر قوانین است که قاضی اسکالیا به‌شدت مخالف آن بود. طبق این نظریه، دادگاه باید قوانین قدیمی را «به‌روزرسانی» کند تا بهتر منعکس‌کننده ارز‌ش‌های کنونی جامعه باشند.»

© The Independent

بیشتر از جهان