مساله ایران در دستور کار نشست جاری شورای حکام

عباس موسوی: درصورت تصمیم غیرسازنده، شاید واکنش «درخور» نشان دهیم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران چهار ماه است که اجازه دسترسی به دو سایت را  نداده است-AFP

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز (دوشنبه) برای بررسی گزارش مدیرکل آژانس که نسبت به عدم دسترسی به دو سایت در ایران ابراز نگرانی کرده بود، تشکیل جلسه می‌دهد. این نشست چهار روز ادامه خواهد داشت. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز این نشست بار دیگر از اینکه ایران در چهار ماه گذشته به بازرسان اجازه دسترسی به این سایت‌ها را نداده و یک سال است که در مورد پرسش‌های مطرح در این زمینه همکاری نمی کند، ابراز نگرانی کرد.

گروسی پیش از این نیز در گزارش اخیر خود با اشاره به دسترسی نداشتن بازرسان به دو سایت که سابقه فعالیت‌های هسته‌ای در آن وجود داشته، در این مورد «عمیقا ابراز نگرانی» کرده بود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: شورای حکام که یکی از بازوهای تصمیم‌گیرنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شمار می‌رود، در نشست امروز این گزارش را بررسی می‌کند. به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، درصورتی که قطعنامه‌ انتقادی در پایان این نشست انتشار یابد، نخستین  قطعنامه انتقادی شورای حکام از ایران از سال ۲۰۱۲ تا کنون خواهد بود.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس خبری امروز خود ادعا کرده است که «آژانس باید قدر همکاری ایران را بداند و در صورتی که  تصمیم غیرسازنده‌ای بگیرد، امکان دارد ایران واکنش درخوری نشان دهد». او در ادامه ادعا کرد که «خودشان حدس خواهند زد که واکنش ما چه خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز روز گذشته مدعی شده بود که کشورهای دیگر می‌دانند در صورتی که تحریم‌های تسلیحاتی لغو نشود، واکنش ایران چه خواهد بود.

درحالی که برخی مقامات جمهوری اسلامی پیش‌تر از خروج از پروتکل الحاقی یا پیمان منع اشاعه هسته‌ای سخن گفته بودند، به نظر نمی‌رسد حتی در صورت صدور قطعنامه‌ای هشدار دهنده از سوی شورای حکام نیز این تهدیدها باتوجه به پیامدهای سنگین آن برای تهران و در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، عملی شود.

در موارد قبلی خروج آمریکا از برجام، بازگشت تحریم‌ها، بی تفاوتی اعضای اروپایی باقی‌مانده در برجام، عدم تمدید معافیت از تحریم‌های هسته‌ای نیز تهران تهدید‌های مشابهی را مطرح کرده بود که هیچگاه آنها را اجرایی نکرد.

در گزارش اخیر آژانس آمده است که بازرسان خواستار دسترسی به دو سایتی هستند که سابقه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در آنها وجود داشته است. سابقه این فعالیت‌ها به دو دهه قبل بار می‌گردد. در این گزارش به تلاش بازرسان برای دسترسی به این سایت‌ها اشاره شده است.

تهران می‌گوید آژانس بر اساس اطلاعات سرویس‌های جاسوسی و اطلاعات دستکاری شده خواستار دسترسی به این سایت‌ها است.

به نظر می‌رسد اشاره مقامات جمهوری اسلامی به اطلاعاتی است که اسرائیل حدود سه سال قبل از چند گاوصندوق در ساختمانی در تهران به دست آورده است. اطلاعات مربوط به سایت «تورقوزآباد» که ایران در آغاز آن را یک قالی‌شویی معرفی کرده بود نیز بر اساس همین اسناد در اختیار آژانس قرار گرفته بود.

پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته یا پی‌ام‌دی به اندازه‌‌ای مبهم و پیچیده بود که برای تسریع روند دستیابی به برجام مختومه اعلام شد. اما به نظر می‌رسد بار دیگر این فعالیت‌ها و احتمال نظامی بودن ماهیت آنها مورد توجه آژانس بین‌المللی انرژ‌ی اتمی قرار گرفته است. 

آمریکا قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به زودی در شورای امنیت سازمان ملل به رای بگذارد. نتیجه نشست جاری شورای حکام و گزارش اخیر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در خصوص منشاء ایرانی سلاح‌های استفاده شده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی می‌تواند به تحقق هدف واشینگتن کمک کند.