پلیس آمریکا یک شهروند سیاهپوست را در آتلانتا کشت

معترضان به قتل ریشارد بروکز رستوران محل حادثه را آتش زدند

شعبه رستوران زنجیره‌ای وندیز در آتش- REUTERS/Elijah Nouvelage

معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات در آتلانتیا در روز جمعه، به دنبال کشته شدن یک مرد سیاه‌پوست به ضرب گلوله پلیس، یک شعبه از رستوران زنجیره‌ای وندیز را به آتش کشیده و یک جاده اصلی را موقتا مسدود کردند. 

گفته می‌شود که ریشاردز بروکز، مرد سیاه‌پوست ۲۷ ساله در صف اتومبیل‌های تحویل غذا، در اتومبیل خوب خوابش برده بود. پلیس می‌خواست او را بازداشت کند، چرا که تست الکل او مثبت شده بود. 

ویدیوی مربوط به بخشی از واقعه، درگیری میان دو مامور پلیس و آقای بروکز را نشان می‌دهد که طی آن بروکز می‌تواند با سلاح الکتریکی  یکی از پلیس‌ها فرار کند. او سپس از صحنه فرار می‌کند و پلیس‌ها تعقیبش می‌کنند، و صدای شلیک سه گلوله به گوش می‌رسد. 

به گفته پلیس، آقای بروکز به بیمارستان منتقل شد و پس از جراحی جان باخت. 

رستوران ۴۵ دقیقه در شعله‌های آتش می‌سوخت که ماموران آتش نشانی برای اطفای حریق سررسیدند و گزارش ویدیویی تلویزیون‌های محلی نشان داد که صفی از ماموران پلیس، از ماموران آتش‌نشانی محافظت می‌کردند. 

تا مهار کامل آتش، ساختمان به تلی از خاکستر تبدیل شده بود. 

معترضان دیگر به اتوبان شماره ۷۵ رفتند و آن را مسدود کردند و سپس صفی از اتومبیل‌های پلیس توانست آنها را به عقب براند. 

این ناآرامی‌ها اندکی پس از تظاهرات‌های سراسری آمریکا و برخی کشورهای دیگر جهان علیه استفاده از زور توسط پلیس در مقابل رنگین‌پوستان، صورت می‌گیرد. 

در کمتر از ۲۴ ساعت پس از این وقایع، رئیس پلیس آتلانتا استعفا داد. 

کیشا لنس باتمز، شهردار آتلانتا، روز شنبه در کنفرانسی خبری گفت که استعفای اریکا شیلدز، رئیس پلیس، را پذیرفته است. 

خانم باتمز گفت:‌ «باور ندارم که این استفاده از زور مرگبار موجه بوده باشد و خواستار برکناری فوری مامور پلیس شدم.» 

کارلوس کمپوز، سخنگوی پلیس، عصر شنبه گفت که گرت رولف، ماموری که گفته می‌شود به آقای بروکز شلیک کرده است، تعلیق شده است. 

دون برانسن، مامور پلیس دیگری که در صحنه حاضر بوده است، نیز مورد تنبيه انضباطی قرار گرفته است. 

وکیل بروکز گفت که او یک دختر کوچک داشت و قرار بود روز یکشنبه تولد دخترش را جشن بگیرد. 

مرگ بروکز تظاهرات‌های بیشتری را در ایالتی دامن زده است که پیشتر بر سر کشته شدن جورج فلوید (توسط پلیس مینیاپولیس در ماه گذشته) و پیش از آن در ماه فوریه، از مرگ احمودآربری (ساکن جورجيا، در حالی که در حال ورزش بود) توسط دو پلیس سفیدپوست، صحنه تظاهرات‌های گسترده بوده است. 

هم ویدیوی اول و هم ویدیوی دوم که از دوربان‌های رستوران به دست آمده است، نشان می‌دهند که ماموران پلیس و آقای بروکز درگیر شدند و سپس بروکز فرار می‌کند و احتمالا سلاح را به سوی پلیس‌ها نشانه می‌رود، یکی از پلیس‌ها شلیک می‌کند و آقای بروکز بر زمین می‌افتد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویک رینالدز، مدیر اداره تحقیقات جورجیا، در یک نشست خبری گفت که آقای بروکز به اندازه طول شش اتومبیل دوید، سپس برگشت و آنچه در دست داشت، به سوی پلیس نشانه رفت. 

آقای رینالدز گفت:‌ «در این هنگام، مامور پلیس آتلانتا به سوی او رفت و اسلحه‌اش را از او گرفت، آن را خالی کرد، و آقای بروکز را در محوطه پارکینگ بازداشت کرد.» 

وکلای خانواده آقای بروکز به خبرنگاران گفتند که حتی اگر بروکز کلت الکتریکی را که سلاحی غیرکشنده است به سوی ماموران پلیس آتلانتا شلیک می‌کرد، آنان هیچگونه حق استفاده از زور مرگبار نداشته‌اند. 

کریس استوارت، وکیل خانواده بروکز، گفت:‌ «شما نمی‌توانید به کسی شلیک کنید، مگر آن که او تفنگی را به سوی شما نشانه رفته باشد.» 

پال هوارد جونيور، وکیل منطقه فالتون کانتی، در بیانیه‌ای گفت که همزمان با انتظار برای نتایج یافته‌های اداره تحقیقات جورجیا، دفتر او نیز «تحقیقاتی مستقل را درباره این واقعه آغاز کرده است.»

خانم باتمز گفت، رادنی بریانت، معاون رئیس پلیس مستعفی (که زنی سفیدپوست است و در دسامبر ۲۰۱۶ به سمت رییس پلیس منصوب شده بود) جایگزین خانم شیلدز می‌شود. بریانت مردی سیاه‌پوست است و رئیس پلیس موقت خواهد بود. 

گزارش‌های تکمیلی از رویترز. 

© The Independent

بیشتر از جهان