درخواست رییس‌جمهور افغانستان؛ بررسی حادثه‌ مسجد شیرشاه سوری

غنی: تروریست‌ها با کشتن «علما» ضدیت‌شان را با دین اسلام نشان دادند 

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، در واکنش به کشته شدن مولوی عزیزالله مفلح، خطیب و امام مسجد شیر شاه سوری در کابل، در بیانیه‌ای گفت که تروریست‌ها با این اقدام قبیح، یک بار دیگر ضدیت‌شان را با دین مقدس اسلام، صلح و زندگی آرام مردم نشان دادند.

در بیانیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که آقای غنی، این حمله و حملات به اماکن مقدس و روحانیان این کشور را با شدید‌ترین الفاظ محکوم کرده و گفته است: «هدف قرار دادن مساجد و اماکن مقدس، بزرگان، علما و افراد غیرنظامی، زنان و کودکان، در هیچ دینی و آیینی جا ندارد و این عملکرد، جنایت علیه ارزش‌های اسلامی و بشری است.»

آقای غنی، ضمن ابراز تسلیت و آرزوی تندرستی برای بازماندگان کشته‌شدگان و مجروحان این حادثه، از ارگان‌های ذیربط کشور خواست که «حادثه‌ مسجد شیرشاه سوری را به گونه‌ای جدی و همه‌جانبه بررسی کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز با محکوم کردن این حادثه، در صفحه‌ فیسبوکش نوشت: «حمله بر جان یک روحانی در داخل مسجد و در هنگام ادای نماز جمعه، یک جنایت نابخشودنی است. من این حمله‌ دهشت‌افکنانه و جنایت‌کارانه را محکوم می‌کنم و از نیروهای امنیتی کشور می‌خواهم که تا با در نظرداشت این گونه حوادث، در تامین امنیت مساجد، تکیه‌خانه‌ها و علمای کشور اقدام کنند.»

صلاح‌الدین ربانی، وزیر پیشین وزارت خارجه این کشور نیز این حادثه را تکان‌دهنده خواند و نوشت: «در طی چند ماه اخیر این چندمین روحانی است که در امن‌ترین مناطق پایتخت ترور می‌شود. به شهادت رسانیدن این علما، نشانه توطئه خطرناک دشمنان افغانستان در راستای راه‌اندازی دور جدید ترورهای زنجیره‌‌ای در کشور است.»

شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری غنی، نیز در پیوند با این حمله و حملات اخیر دیگر در کابل، گفت:«طالبان اکثر مناطق و مساجد را در کشور سنگر ساخته‌اند و در حمله علیه علما و مساجد دست دارند. شماری از علمای کشور توسط طالبان کشته شده‌اند، زیرا پایه این جنایت را این گروه گذاشته است و اکنون نمی‌توانند از این مسئولیت شانه خالی کنند.»

او افزود: «شیوه گروه‌های فتنه تغییر کرده است. این گروه، دشمنان مردم افغانستان، تمامیت ارضی، ارزش‌های اسلامی، بشری و ترقی کشورند. در برابر این تروریست‌ها باید با وحدت و نظر مشترک مبارزه کرد و جهان اسلام و علمای برجسته کشورهای اسلامی در برابر این عمل تروریست‌ها نباید ساکت باشند.»

عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، در پیوند با کشته شدن مولوی عزیزالله مفلح، خطیب و امام مسجد شیرشاه سوری و دکتر ایاز نیازی، امام و خطیب مسجد وزیر محمد اکبر خان کابل که او نیز چند روز پیش کشته شد، در صفحه فسبوکش نوشت که «به مصونیت علمای کرام دقت کنید» و افزود: «هدف قرار دادن علمای کرام و اماکن مقدس، رویکردی شوم و دین‌ستیزانه است که باید جلو آن گرفته شود و به مصونیت علمای کشور توجه و دقت بیشتر صورت گیرد.»

روز گذشته، جمعه 23 خرداد، در اثر انفجار مین جاسازی شده در داخل مسجد شیرشاه سوری در شهر کابل، مولوی عزیزالله مفلح، امام و خطیب این مسجد همراه با چند تن از نمازگزاران کشته شدند و شماری دیگر از آنان  نیز مجروح شدند.

مولوی مفلح، از منطقه پریان استان پنجشیر بود و آموزش‌های اولیه دینی را در پاکستان فرا گرفته بود، اما آن آموزش‌ها را تا درجه استادی در کابل به پایان رسانده بود.

آقای مفلح، در کنار امامت نمازهای جماعت در روزهای جمعه، برنامه‌های دینی‌اش را به پیش می‌برد در خطبه‌هایش از نظام کنونی افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور دفاع می‌کرد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را به دوش نگرفته است، اما نظر به گفته‌های مشاور فرهنگی رئیس جمهوری غنی، «این کار، کار طالبان است و این گروه بنیانگذار  حملات انتحاری، انفجار و کشتن علمای دینی در این کشور هستند و باید پاسخ بدهند.»

بیشتر از