ویروس کرونا می‌تواند آمار فقر جهانی را به بیش از یک میلیارد نفر برساند

این افزایش‌ آمار، اولین جهش مطلق در فقر جهانی از سال ۱۹۹۹ تا به امروز است

پلیسی با ماسک بر صورت در حال توزیع غذا در منطقه‌های فقیرنشین کلمبیا - Luis ROBAYO / AFP

یک تحقیق جدید می‌گوید شمار افرادی که در سرتاسر جهان در فقر شدید زندگی می‌کنند ممکن است در اثر بحران کووید۱۹ به بیش از یک میلیارد نفر برسد.

آمار بانک جهانی می‌گوید ۷۳۶ میلیون نفر در حال حاضر در فقر به سر می‌برند و با روزی کم‌تر از ۹۰.۱ دلار زندگی می‌کنند.

اما محققان کالج کینگ لندن و دانشگاه ملی استرالیا، در تحقیقی که روز جمعه منتشر شد هشدار داده‌اند که پاندمی کووید۱۹ ممکن است موجب افزایش فقر «پایدار» شده و پیش‌رفت‌های حاصل چند دهه را به عقب برگرداند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در این تحقیق، سناریوهای مختلف و درآمدهای متفاوت در دوران قرنطینه برای طراحی شوک اقتصادی کووید۱۹ در سه سطح از فقر، مورد الگوبرداری قرار گرفت- ۹۰.۱ دلار ، ۲۰.۳ دلار و ۵۰.۵ دلار در روز.

بر مبنای این تحقیق احتمال دارد ۳۹۵ میلیون نفر در سطح دنیا بر اثر پاندمیک، به زندگی با فقر زیر ۹۰.۱ دلار در روز کشیده شوند.

اگر درجه‌بندی فقر با زندگی زیر ۵۰.۵ دلار در روز را در نظر بگیریم، این جمعیت به ۵۲۷ میلیون نفر افزایش می‌یابد. در این سناریو، بیش از یک ششم جمعیت جهان تحت یکی از انواع فقر شدید زندگی می‌کنند.

به گفته تحقیق فوق این افزایش‌ آمار، اولین جهش مطلق در فقر جهانی از سال ۱۹۹۹ تا به امروز است و هم‌چنین هزینه پاندمی در درآمد از دست‌رفته، تا ۵۰۰ میلیون دلار در روز برای فقیرترین مردم جهان تخمین زده شده است.

اندی سامر، همکار نویسنده در تحقیق اخیر و پرفسور توسعه بین‌الملل در کالج کینگ لندن، به ایندیپندنت گفت:‌ «میلیون‌ها نفر در جهان در وضعیت بی‌ثبات زندگی می‌کنند که با فقر به اندازه یک شوک فاصله دارند. بحران فعلی می‌تواند آن شوک باشد که آنان را به سوی فقر سوق دهد.»

دکتر سامر هشدار داد که توزیع و موقعیت فقر جهانی نیز ممکن است از جنوب قاره آفریقا به سوی کشورهای توسعه‌یافته و با درآمد متوسط در جنوب و شرق آسیا مانند اندونزی، فیلیپین و بنگلادش پیش‌روی کند.

او گفت:‌ «گفتمان چندین سال این بوده که فقر همواره و هرچه بیش‌تر در کشورهای جنوبی آفریقا است. اما از آن جا که مردم بسیار زیادی درست در بالای خط فقر در بخش‌های مختلف آسیا هستند که دارای کشورهای پرجمعیت زیادی است، می‌توانیم به راحتی شاهد تغییر مکان تصویر کلی فقر جهانی باشیم.‌

ما فکر می‌کنیم که فقر جهان در کشورهای بسیار فقیر متمرکز است، اما بیش‌تر مردم فقیر در کشورهایی زندگی می‌کنند که وضعیت‌شان خوب بوده، دست‌کم تا قبل از کووید۱۹. اکنون مردمان بسیار زیادی هستند که درست در بالای خط فقر قرار دارند و به آسانی می‌توانند به فقر سقوط کنند.»

این تحقیق که از سوی موسسه جهانی برای تحقیقات توسعه اقتصادی، متعلق به دانشگاه سازمان ملل منتشر شده، خواستار اقدام فوری رهبران جهانی برای رسیدگی به پیامدهای کووید۱۹ بر فقر جهان شده است.

دکتر سامنر در پاسخ به ایندیپندنت، سه نوع اقدام برای مقابله با اثرات عالم‌گیری بیماری را پیشنهاد کرده است که از این قرار است:

تشکیل کمیسیون پاسخ سریع به فقر و کووید۱۹ به ریاست یک کشور گروه جی۷، یک کشور گروه جی۲۰، و یک کشور گروه جی۷۷ تا درباره اثرات فقر و ملزومات اختصاص بودجه، مذاکره کنند 

اختصاص بودجه سریع از طریق گسترش خدمات وام‌دهی فعلی صندوق بین‌المللی پول و توقف بازپرداخت‌های وام بانک جهانی، دست‌کم تا پایان ۲۰۲۰

اختصاص بودجه‌های در دسترس سریع در برنامه‌های انتقال پول یا دیگر برنامه‌های امنیت اجتماعی

او افزود: «اثرات واقعی فقر توسط آن چه که دولت‌ها برای مقابله با اثرات مخرب همه‌گیری انجام خواهند داد مشخص خواهد شد و فقیرترین کشورهای جهان نمی‌توانند تا دیدار کشورهای گروه جی۷ در ماه سپتامبر و یا جی۲۰  در نوامبر صبر کنند.»

دکتر سامنر با اشاره به مثال سقوط اقتصادی آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰ که موجب تغییر شکل برخی رژیم‌های دولتی و اصلاحات شد، گفت که افزایش ناگهانی فقر ناشی از کووید۱۹، می‌تواند به شکلی مشابه، «منجر به وقوع نوعی دگرگونی اجتماعی عمده» در جنوب جهان شود.

محققان هم‌چنین درباره توزیع واکسن کووید۱۹ در میان کشورهای درحال توسعه ابراز نگرانی کرده و گفتند: «تضمینی وجود ندارد که همه واکسن را به طور رایگان دریافت کنند.» آنان در عین حال بر نحوه تغییرشکل خطوط اجتماعی تاکید کردند.

این تحقیق پرسشی مطرح می‌کند: «آیا درنهایت به زندگی در یک آپارتاید کووید۱۹ خواهیم رسید که در آن افراد واکسینه و غیرواکسینه در مناطق جداگانه زندگی می‌کنند و در بازارهای کار متفاوت به کار مشغولند؟ با این که چنین احتمالی بعید به نظر می‌رسد، اما هم‌اکنون برخی کشورها هستند که پاسپورت مصونیت صادر می‌کنند.»

پرفسور کونال سن، مدیر دانشگاه سازمان ملل، تخمین‌های جدید فقر را «معقول» خواند و گفت:‌ «ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و شاهد از بین رفتن کار و تلاش شمار بالایی از افراد باشیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان