جزئيات انبار مواد منفجره متعلق به حزب‌الله در شمال لندن

مواد منفجره در قوطی‌هایی جاسازی شده که برای نگهداری یخ به کار می‌رود

بنا به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، سرویس اطلاعاتی بریتانیا (MI5)، در سال ۲۰۱۵، موفق به بازداشت گروهی وابسته به حزب‌الله در لندن شده بود که افراد آن مواد منفجره زیادی را در انبار یک کارخانه محرمانه ساخت بمب در شمال شهر لندن مخفی کرده بودند.

دیلی تلگراف با اشاره به جزئیات این ماجرا نوشته است: منابع امنیتی بریتانیا پس از این‌که اطلاعاتی را در مورد این حادثه از سوی یکی از کشور‌های خارجی به دست آوردند، به دنبال کنترل این تهدید امنیتی بزرگ برآمدند و حدود ۳ تُن نیترات آمونیوم را که در ساخت بمب به کار می‌رود، کشف و ضبط کردند.

دستگیری و آزادی

دیلی تلگراف افزوده است: در یک عملیات فوق سری اطلاعاتی در شمال لندن، فردی در پیوند با این مسئله، از سوی مقامات امنیتی دستگیر شده بود که بعدها بدون این‌که مورد اتهام قرار گیرد، آزاد شد. مقامات امنیتی، در آن زمان از افشای این خبر خودداری کردند زیرا انبار مواد منفجره، اندکی پس از تصویب موافقتنامه هسته‌ای با ایران کشف شد. مسئله‌ای که ممکن بود پرسش‌های زیادی را مطرح کند.

تنها افرادی که در آن زمان از این حادثه اطلاع یافتند، دیوید کامرون، نخست وزیر پیشین و ترزا می، وزیر کشور بریتانیا بودند، اما نمایندگان مجلس که سرگرم گفتگو در مورد ممنوعیت شاخه سیاسی حزب‌الله در انگلیس بودند، هیچ اطلاعی از این واقعه نداشتند. البته شاخه نظامی حزب‌الله مدت‌ها پیش ممنوع اعلام شده بود تا اینکه در این اواخر دولت بریتانیا حضور حزب‌الله و هرگونه فعالیت آن را در انگلستان ممنوع اعلام کرد.

با آن‌که گزارش‌های مربوط به این حادثه، هیچ اشاره‌ای به حمله‌ی احتمالی که از مواد منفجره یاد شده استفاده کند، نکرده است، اما مأموران امنیتی گفته‌اند که مواد منفجره در قوطی‌هایی جاسازی شده است که برای نگهداری یخ به کار می‌رود تا انتقال آنها آسان و غیر مشکوک باشد.

اقدامات بی‌شمار تروریستی ایران

کشف انبار مواد منفجره در لندن، مورد دیگری از اقدامات تروریستی است که یا پیوند مستقیم با ایران دارد و یا این‌که از سوی گروه‌های مسلح وفادار به ایران، در کشورهای مختلف جهان انجام می‌شود.

ترور، عبدالرحمن قاسملو، دبیر کل حزب دموکرات کردستان ایران (KDP)، در سال ۱۹۸۹ در وین، از سوی افرادی که یکی از آنها گذرنامه دیپلماتیک داشت را می‌توان فقره‌ دیگری از فعالیت‌های تروریستی ایران دانست.

قتل چهار تن از شهروندان کرد ایران که در سال ۱۹۹۲ در یک رستوران یونانی در برلین کشته شدند، شاهد دیگری بر اقدامات تروریستی ایران است. پس از گذشت پنج سال از این حادثه، یک دادگاه در آلمان، پس از مطمئن شدن در مورد این‌که علی فلاحیان، وزیر پیشین اطلاعات ایران دستور ترور را با آگاهی رهبر ایران صادر کرده بود، حکم بین‌المللی بازداشت او را اعلام کرد. سازمان‌های بین‌المللی، این حادثه را به شدت نکوهش کردند و سازمان عفو بین‌الملل، آن را بخشی از یک اقدام سازماندهی شده برای از بین بردن مخالفان سیاسی ایران خواند.

مقامات امنیتی آلمان در پیوند با این مسئله، ۲۲ تحقیق کیفری دیگر در مورد فعالیت‌های تروریستی ایران آغاز کردند. دستورات حیدر ناقفی برای شناسایی برخی موسسات در آلمان و کشورهای همسایه به‌منظور اهداف احتمالی تروریستی و دستگیری دانی طراف، شهروند آلمانی لبنانی ‌تبار، که در خرید سلاح و موشک‌های ضد هوایی به حزب‌الله از طریق اسلواکی همکاری می‌کرد را می‌توان به عنوان بخشی از فعالیت‌های تروریستی مرتبط به ایران دانست.

ذخیره سازی مواد منفجره در قبرس

در جریان سال ۲۰۱۲، اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بلغارستان، در حادثه‌ای که به نام «بمب‌گذاری بورگاس» شناخته می‌شود، مورد حمله قرار گرفت. محققان امنیتی بر این باورند که مواد منفجره استفاده شده در این حمله تروریستی از انبارهای حزب‌الله در قبرس بوده است.

از سوی دیگر، در سال ۲۰۱۵، قبرس یک شهروند کانادایی به نام حسین بسام عبدالله را به اتهام ذخیره سازی ۸.۲ تُن نیترات آمونیوم که برای ساخت مواد منفجره استفاده می‌شود، بازداشت کرد. این فرد بازداشت شده که به ارتکاب هشت جرم دیگر نیز متهم بود، به داشتن ارتباط با حزب‌الله اعتراف کرد.

در حادثه‌ای دیگر، مقامات امنیتی پاریس از وقوع یک حمله تروریستی که قرار بود در ماه ژوئن گذشته نشست مخالفان ایران در ویل‌پنت پاریس را هدف قرار دهد، جلوگیری کردند. مسئولان امنیتی دانمارک نیز، طرح تروریستی تهران را برای قتل یک حریف برجسته سیاسی در قلمرو آن کشور کشف و خنثی کردند.