استارباکس شعبه‌های خود را تعطیل می‌کند

این تصمیم در راستای پیش‌بینی کاهش درآمد این شرکت تا حدود ۳.۲ میلیارد دلار در اثر بحران کرونا بوده است

قرار است با سرعت بخشیدن به طرح تغییر کاربری مغازه‌ها، تا ۱۸ ماه آینده، ۴۰۰ مغازه بسته شود-AFP

استارباکس اعلام کرده صدها فروشگاه خود را در آمریکا تعطیل خواهد کرد. این تصمیم در راستای پیش‌بینی کاهش درآمد این شرکت تا حدود ۳.۲ میلیارد دلار در اثر بحران کرونا بوده است.

این قهوه‌فروشی زنجیره‌ای به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته است که همه‌گیری کرونا طرح قبلی آنها مبنی بر بستن ۴۰۰ مغازه را سرعت بخشید. این طرح در جهت راه‌اندازی کافه‌های بیشتر در مناطق پر‌جمعیت‌تر برنامه‌ریزی شده بود.

حالا قرار است با سرعت بخشیدن به طرح تغییر کاربری مغازه‌ها، تا ۱۸ ماه آینده، ۴۰۰ مغازه بسته شود. در این طرح قرار بود این تعداد مغازه در فاصله ۳ تا ۵ سال تعطیل شوند.

استارباکس همچنین برنامه‌ای را که قرار بود ۶۰۰ فروشگاه را در سال مالی جدید در آمریکا راه‌اندازی کند، تغییر داده و فقط ۳۰۰ فروشگاه را افتتاح خواهد کرد.

ارزش این شرکت در بازار بورس در سال جاری ۱۰ درصد سقوط کرد و همین چهارشنبه میزان سهام بیش از ۳ درصد کاهش داشت. این در حالی است که آمریکا هنوز محدودیت‌های کرونایی را به طور کامل برنداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق پیش‌بینی این شرکت، در سه ماهه مالی منتهی به ۲۸ ژوئن، زیان خالص به ازاء هر سهم چیزی بین ۶۴ تا ۷۵ سنت و زیان پس از محاسبات درآمد به ازاء هر سهم ۵۵ تا ۷۰ سنت خواهد بود.

بیش از ۶۰ درصد فروشگاه‌های استارباکس در آمریکا دارای سرویس «عبوری» (drive-through) هستند، و همین باعث شده پس از کاهش محدودیت‌ها به سرعت بتوانند با معیارهای فاصله‌گذاری اجتماعی تطبیق پیدا کنند.

فروشگاه‌های استارباکس از ماه می فعالیت خود را با ظرفیت محدود از سر گرفته و به سرعت سرویس «بگیر و ببر» را مطابق معیارهای کرونایی تنظیم کردند.

رئیس کل این شرکت، کوین جانسون، در ماه آوریل اعلام کرد که «تقریبا ۸۰ درصد تمام سفارش‌ها، حتی قبل از دوره کووید-۱۹،  به صورت غیر‌حضوری انجام می‌گرفت.»

استارباکس با پیش‌بینی درآمد خالص بین ۱۱ و ۳۶ سنت به ازاء هر سهم و درآمد بین ۱۵ تا ۴۰ سنت به ازاء هر سهم پس از محاسبات هزینه، انتظار دارد سه ماهه آخر سال را با افزایش عایدی به پایان برساند.

کوین جانسون و پت گریسمر، رئیس مالی، در نامه‌ای به سهام‌داران نوشته‌اند «با گذشت هر هفته، ما به چشم خود شاهد برگشتن شرکت به شرایط بهتر هستیم. میزان فروش در فروشگاه‌های مشابه مرتبا بهتر می‌شود.»

در این نامه همچنین آمده «نشان استارباکس پاینده است و رابطه با مشتری مستحکم. ما مطمئنیم دوره سخت را پشت سر گذاشته‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از جهان