کرونا در ایران دوباره «تاختن» را از سرگرفته است

پیش‌بینی می‌شود ۱۵ میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شوند

آمار دچارشدگان به ویروس کرونا و هم‌چنین قربانیان این بیماری مرگ‌بار در ایران، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

پس از آن که در اواخر اردیبهشت‌ماه روند ابتلا به کرونا شیب نزولی پیدا کرد و مقامات کشور بااستناد به آمار پایین مبتلایان مجوز بازگشایی برخی کسب‌وکارها و هم‌چنین باز شدن دوباره درهای اماکن مذهبی را صادر کردند، حالا و با گذشت کم‌تر از یک‌ماه از دستورات مقامات اجرایی برای بازگشت تدریجی شهروندان به زندگی پیشاکرونایی، شدت همه‌گیری کرونا در مملکت رو به فزونی گذاشته است.

امروز سه‌شنبه ۲۰ خردادماه «سیما سادات لاری» سخن‌گوی تازه به مسند نشسته وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۹۵ مورد تازه ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شده است. آماری که بیش‌تر از شمار دچارشدگانی‌ست که دیروز اعلام شده بود. با توجه به آمار امروز، سه‌شنبه، شمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر رسید.

به گفته سیما سادات لاری طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۴ نفر بر اثر کرونا جان باختند که به این ترتیب شمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به هشت‌هزار و ۴۲۵ نفر رسیده است. آماری که هم‌چنان ایران را در میان ۱۰ کشور اول دنیا از نظر تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا قرار می‌دهد.

سخن‌گوی جدید وزارت بهداشت هم‌چنین گفته است که  ۲۶۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در کشور  در وضعیت «شدید» بیماری به سر می‌برند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

سخن‌گوی وزارت بهداشت به سیاق کیانوش جهان‌پور، فهرستی از استان‌های گرفتار کرونا را نیز اعلام کرده است که براساس آن در استان‌های کردستان، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمانشاه هم‌چنان شاهد افزایش آمار ابتلا به کرونا هستیم.

امروز خبرگزاری مهر هم در گزارشی، از «خیز دوباره» ویروس کرونا در ایران خبر داده است.

به نوشته این خبرگزاری: «تا ابتدای خرداد ۹۹ که مراقبت‌ها با شدت بیش‌تری دنبال می‌شد، آمار در حال فروکش بود اما چند روزی است که دوباره آمار میزان ابتلا در تهران و سایر شهرهای مسافرپذیر صعودی شده است.»

خبرگزاری ایرنا هم به نقل از احسان مصطفوی، عضو کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید ۱‍۹، نوشته است: «پیش‌بینی می‌شود ۱۵ میلیون نفر جمعیت ایران، آلودگی به ویروس کرونا را از ابتدای اپیدمی تاکنون تجربه کرده باشند.»

این مقام بهداشتی با اشاره به این‌که افزایش سفرها، بازگشایی‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌ها از عوامل این روند صعودی است، گفته است: «انتظار می‌رود موج‌های دوم و سوم بیماری در برخی استان‌ها اتفاق بیفتد.»

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران هم از رشد ۳,۵ درصدی مراجعه به بخش‌های درمانی بر اثر بیماری کرونا خبر داده است.

صدیق جدیدالاسلامی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفته است که «تعداد مبتلایان به کرونا در سنندج نسبت به دوره اول شیوع این بیماری دو برابر شده است.»

حسین فرشیدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم با اشاره به اوضاع بحرانی کرونا در این استان گفته است: «ظرفیت بیمارستانی برای بیماران کرونا پر شده و برای بستری‌شان باید سه‌برابر ظرفیت تخت‌های فعلی برنامه‌ریزی شود.»

به گفته این مقام مسؤول در هرمزگان: «متاسفانه در ستاد کشوری برای استان‌هایی که وضع قرمز کرونا دارند، جداگانه تصمیم‌ گرفته ‌نشده و ظرفیت استان در رویارویی با بحران با مشکل روبه‌رو است.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هشدار داده که با ادامه این وضعیت در هفته آینده وضعیت نامساعدتری در انتظار این استان است.

 

بیشتر از