قرار وثیقه ۱.۲۵ میلیون دلاری برای متهم قتل جورج فلوید

چاوین از حق خود برای شرکت حضوری در دادگاه صرف‌نظر کرد

تصویری از چهار پلیسی که پس از مرگ جورج فلوید دستگیر شدند- Reuters

درک شاوین، افسر سابق پلیس مینیاپولیس که به اتهام قتل جورج فلوید دستگیرشده، در اولین جلسه دادگاهش در روز دوشنبه با قرار وثیقه ۱.۲۵ میلیون دلاری مواجه شد.

شاوين یکی از چهار افسر اخراج شده از نیروی پلیس است که با فشار دادن زانوی خود روی گردن آقای فلوید به مدت تقریباً ۹ دقیقه، باعث مرگ وی شد. وی به دو فقره قتل عمد از درجه دو و سه و یک فقره قتل شبه عمد از درجه دو متهم شده است.

هفته گذشته برای هر یک از سه افسر دیگر قرار وثیقه یک میلیون دلاری، یا ۷۵۰ هزاری به‌صورت مشروط، صادر شد. آن‌ها به اتهام همکاری و مشارکت در قتل جورج فلوید دستگیرشده بودند و در صورت محکومیت تا ۴۰ سال زندان خواهند داشت. جلسه بعدی دادگاه به ۲۹ ژوئن موکول شده است.

شاوين از حق خود برای شرکت حضوری در دادگاه صرف‌نظر کرد و در عوض تصمیم گرفت از ندامتگاه مینیاپولیس به‌صورت ویدیویی در جلسه دادگاه شرکت کند. وی که پس از دستگیری به زندان هنپین کانتی منتقل‌شده بود، از بابت نگرانی‌های ویروس کرونا در زندان به این ندامتگاه برده شده بود.

در همین حال، مراسم خاک‌سپاری آقای فلوید در هیستون تگزاس در جریان است و صدها نفر برای ادای احترام و سوگواری گرد هم جمع شده‌اند. این در حالی است که اعتراضات به خشونت پلیس برای دومین هفته پس از مرگ او همچنان ادامه‌دارند.

کیث الیسون، دادستان کل مینیاپولیس که این پرونده را پیگیری می‌کند، اتهامات جدیدی را علیه چاووین و سه افسر دیگر وارد آورد.

قاضی پرونده پس از اتهام جدید قتل عمد از درجه‌دو، وثیقه اولیه ۵۰۰ هزار دلاری را افزایش داد.

پرونده دیگری نیز از سوی اداره حقوق بشر در دست بررسی است. بنجامین کرامپ، نماینده خانواده فلوید، گفته است که دادستان کل قول داده در صورت کسب مدارک محکمه‌پسند اتهام را به قتل عمد از درجه‌یک ارتقاء خواهد داد.

قتل فلوید، مرد سیاه‌پوستی که با دستان بسته و با صورت روی زمین خوابانده شد و در همان حال جان داد، مجموعه‌ای از تظاهرات موسوم به «زندگی سیاهان مهم است» را در سراسر جهان به راه انداخت که خواهان اصلاحات عمیق در قوانین انتظامی هستند.

با افزایش درخواست‌های مردم از شهرهای مختلف برای قطع بودجه یا تعطیلی ادارات پلیس در جهت ایجاد ساختارهای جدید امنیت عمومی، شورای شهر مینیاپولیس تصمیم به انحلال کامل اداره پلیس گرفته است.

تظاهرکنندگان خواهان تغییر کاربری میلیون‌ها دلار بودجه پلیس به برنامه‌های رفاهی اجتماعی نظیر مسکن، آموزش و بهداشت هستند.

شاوين می‌تواند با وثیقه پایین‌تر یک میلیون دلاری از زندان بیرون بیاید مشروط بر آن‌که بدون اجازه از ایالت خارج نشود، با خانواده فلوید تماس نگیرد، در نیروهای انتظامی یا امنیتی مشغول به کار نشود و سلاح و پروانه تیراندازی خود را تسلیم کند.

© The Independent

بیشتر از جهان